Fejka hälta

Jag diskuterar det teoretiska här ;) dvs jag tror det är möjligt att lära en häst halta likaväl som man kan lära den stegra. Ser det till och med som möjligt att man kan lära hästar saker genom att omedvetet belöna oönskade beteenden.

Det kan man absolut - jag har gjort det! Jag lärde helt omedvetet min häst att springa iväg efter möten med bil.... Han är en häst som gillar att springa mer än att gå, om man säger så, och när jag red på vår vanliga grusväg och mötte bilar så saktade jag ner till skritt vid mötet med bilen och ökade sedan till den gångart jag hade före mötet. Hästen, som alltså gillar att springa, lärde sig "jag får springa efter att vi har mött en bil, vad kul!" :D Följaktligen började han dra iväg efter bilmöten! :o Jag kunde ju rätt lätt "bota" detta (genom att variera om jag verkligen ökade igen efter bilen eller inte, och ibland skritta långa sträckor), men det visar ändå att det är rätt lätt att "råka" lära en häst någonting man inte menar.
 
Dom har forskat på människors intelligens, vilket faktiskt ökar med nån mini procent för varje år. Detta gör att feks mensa prov, högskoleprov etc försvåras med jämna mellanrum, detta för att proven inte ska bli för enkla. Det är inte många generationer bakåt som krävs för att visa till en väsentlig skillnad i intellekt hos människor. Utifrån det skulle man ju kunna anta att också hästar och andra djur blir smartare. Jag tror inte man kan utgå från att dagens hästar har samma mentalitet som ursprungets vilda hästar. Ett väldigt intressant ämne som jag kan för lite om och som också känns relativt outforskat. Förhoppningsvis kan forskning på ovan leda till en bättre förståelse och kommunikation med våra hästar :) Egentligen borde ämnet i denna tråden forskas på 🤔

Läste nyligen en artikel om kaniner på detta tema - tamkaniner visade sig ha MINDRE hjärnor än vildkaniner, så det är ju inte självklart att våra domesticerade djur skulle bli smartare och smartare... De tama kaninerna hade också (inte helt oväntat) mindre amygdala än sina vilda släktingar. Amygdala är bl.a. centrum för rädsla, ångest och flyktbeteende.
 
Jag anser att om hästen hela tiden ver vad som kommer i programmet och tom vet när det slutar då anser jag att hästen kan programmet.Men du får gärna tycka annat 😃

Det var inte ursprungsdiskkussionen, det var om hästen kunde programmet så pass att den gick utan inverkan och hjälp från ryttaren.
 
Teoretiskt sett så kan man ju föreställa sig att hästen i framtiden inte kommer ha några som helst problem att visa att den har ont. Det enda egentliga rovdjurstryck som finns på häst nuförtiden är från människan och vi tycker snarare synd om skadade djur och äter ogärna djur som ser uppenbart sjukliga ut. Visst att vi slaktar skadade djur men i fallet häst så lär det ju snarare vara så att de som vägrar visa att de har ont är de individer som antingen anses ha lynnesfel eller oftare går så länge med en skada att den inte går att bota när det väl blir så illa att den upptäcks.
 
@Roheryn Nej, där håller jag med dig. Det är inte självklart att djuren blir smartare. Skillnad på självklart och att kunna anta, borde nog haft med ett kanske där också, för att tydliggöra att jag spekulerar i inlägget, vilket jag gör i hela detta inlägget med 😊 Intressant med kaninerna, tror dock inte att en mindre hjärna är synonymt med lägre intelligens eller omvänt. En amygdala som du skrev är bl.a. centrum för rädsla, ångest och flyktbeteende, det tror inte jag är synonymt med intelligens utan visar mer till att en tamkanin inte har samma levnadsvillkor som en vildkanin. Det är ju då logisk att en tamkanin inte utvecklas åt samma håll som en vildkanin. Samma som det då kanske också logiskt att en tamhäst och en vildhäst utvecklas olika? Vilket var det jag ville få fram i tidigare inlägg. Sedan vad den utvecklingen innebär i förhållande till beteende, intelligens, drifter etc vet jag inte, men tycker det är kul å diskutera 😊 Tror egentligen vi resonerar ganska likt.
 
Det var inte ursprungsdiskkussionen, det var om hästen kunde programmet så pass att den gick utan inverkan och hjälp från ryttaren.
Jag kan ha missat att nån skrivit de själva utan ryttare skulle lära sig ett dressyrprogram 😂.De har iallafall inte jag menat.Dock vet jag de kan lära sig hoppa själv😃
 
Det fanns till och med en gammal galoppör på ridskolan som hade det. Dvs den "töltade" (det kändes som att den hade 8 ben överallt) i kort trav om den var spänd.
Vi hade en islandskorsning på ridskolan, undrar hur många som såg när den töltade? På en julshow som troligen var lite mer stressig än lektion var det tydlig tölt vilket jag påpekade för de oinvigda :D. :confused:
 
Vi hade en islandskorsning på ridskolan, undrar hur många som såg när den töltade? På en julshow som troligen var lite mer stressig än lektion var det tydlig tölt vilket jag påpekade för de oinvigda :D. :confused:
Jo färre än man tror verkar ha ridit islänning, jag hade varit på en veckas islandshästridning (var 14 så förbehåll för att jag tolkade gång fel) och sedan red honom när jag insåg att det var inte -går ojämnt som det handlade om... :D Man var ju så sugen på att se om man kunde få en bra istället för att gå ur den. (tölt är himla mysigt)
 
Den har funnits här på Bukefalos som en artikel vill jag minnas. Eller om det var via någon av de större hästtidningarna. Det minns jag faktiskt inte.
Hästar är iallafall mycket smartare än vad man tidigare insett/förstått. De kan manipulera människor så att de får som de vill. Min egen åsikt är att det är väldigt individuellt skulle jag tro.


Jag hittade den direkt vid en googling 👍
https://www.tidningenridsport.se/hastar-ar-smartare-an-forskare-tidigare-trott/

Vad jag kan utröna handlar jämförelsen om kognitiv förmåga .
 
Jag tycker det är intressant hur flera tolkat hälta som att hästen bara luras för att få belöning. Som den som (inte) haltade i hagen.. Jag hade sett det som att hästen urtydligt säger "Jag har ont i benet, kan du kolla?". Som ett barn som kommer fram och visar fingret när inget syns.

Så sorglig hästsyn :cry:
 
Jag tycker det är intressant hur flera tolkat hälta som att hästen bara luras för att få belöning. Som den som (inte) haltade i hagen.. Jag hade sett det som att hästen urtydligt säger "Jag har ont i benet, kan du kolla?". Som ett barn som kommer fram och visar fingret när inget syns.

Så sorglig hästsyn :cry:
Jag tycker det är en sorglig människosyn, förmåga att tolka text alternativt bristande läskunnighet om man tror att flertalet här som tror att hästar är smarta nog att i enstaka fall luras ignorerar det faktum att många från början utgått från att hästen är halt och gjort många undersökningar för att utesluta hälta.

Hur lyckas du få detta till att folk utgår från att hästen är frisk. Brukar du sätta igång omfattande hältutredningar på hästar du tror är friska?

Jag håller med dig i en del av fallen här, att folk för lättvindigt utgår från att hästen fejkar men att den aldrig fejkar hälta och ingen bryr sig är att överdriva åt andra hållet.
 
Senast ändrad:
Jag tycker det är en sorglig människosyn, förmåga att tolka text alternativt bristande läskunnighet om man tror att flertalet här som tror att hästar är smarta nog att i enstaka fall luras ignorerar det faktum att många från början utgått från att hästen är halt och gjort många undersökningar för att utesluta hälta.

Hur lyckas du få detta till att folk utgår från att hästen är frisk. Brukar du sätta igång omfattande hältutredningar på hästar du tror är friska?

Jag håller med dig i en del av fallen här, att folk för lättvindigt utgår från att hästen fejkar men att den aldrig fejkar hälta och ingen bryr sig är att överdriva åt andra hållet.
Det handlar knappast om bristande läskunnighet, när folk skrivit om hästarna som anses fejka då de bara haltat en kort stund, haltat på olika ben vid olika tillfällen, haltat i början av ridpass och sen slutat, haltat på vissa vägar/ridhus/underlag... Eftersom man dragit slutsatsen att de fejkat eftersom de gett sig när man fortsatt rida har man ju uppenbarligen inte valt att utreda den hältan utan antagit att hästen lurats.

Vad jag kan se har inte Silkisif skrivit något om att det vore omöjligt för en häst att fejka hälta och ingen bryr sig, så varför du skriver det till det citatet är obegripligt för mig?
 
Jag hittade den direkt vid en googling 👍
https://www.tidningenridsport.se/hastar-ar-smartare-an-forskare-tidigare-trott/

Vad jag kan utröna handlar jämförelsen om kognitiv förmåga .

Ja, där är den ju. Man bör alltså jämställa hästar med exempelvis delfiner. Nu tror jag personligen inte att alla hästar är lika smarta som delfiner. Det finns garanterat smartare och mindre smarta individer. Precis som inom delfinsläktet. Eller människor för den delen. ;)

Av alla hästar jag ägt (ca 25-30) så är det EN jag skulle säga har använt sig av att fejka hälta som det verkade.
 
Ja, där är den ju. Man bör alltså jämställa hästar med exempelvis delfiner. Nu tror jag personligen inte att alla hästar är lika smarta som delfiner. Det finns garanterat smartare och mindre smarta individer. Precis som inom delfinsläktet. Eller människor för den delen. ;)

Av alla hästar jag ägt (ca 25-30) så är det EN jag skulle säga har använt sig av att fejka hälta som det verkade.

Nej man bör inte likställa hästar med delfiner rakt av utifrån konceptet ”intelligens” känner jag. Som sagt handlade studien som jag tolkar det korta referatet, om just kognitiv förmåga och är en väldigt liten studie som just mätte det .

Just kognitiv förmåga har väldigt lite att göra med det som argumenteras i denna tråd .

En likhet med hästar och delfiner är dock att ang inlärning av ett beteende/reaktion så har man ca 5 sekunder på sig att belöna just det exakta beteendet /responsen för att djuret ska koppla belöningen till beteendet . Och att upprepning behöver ske mycket kontinuerligt för att lära in det :)
 
Senast ändrad:
Lite är ju frågan också om hästar kan lära sig saker genom att se på andra. Tex om det ofta händer att andra haltar och de sen får komma in och matas eller liknande. Att göra samma sak som andra ”flockmedlemmar” i liknande situationer är ju ofta någonting positivt och innebär inte att det behöver finnas någonting ”beräknande” från hästens sida.
Skulle själv sagt att hästar inte kan lära sig saker på så sätt men efter att ha haft en häst som klurat ut hur man öppnar grindarna i hagen efter att ha sett hur människorna gör och sen haft en dotter till henne som alltid härmade allting som mamman gjorde till punkt och pricka så är jag inte riktigt lika säker längre. På hund finns ju en hel träningsmetod som bygger på ”do as I do” men jag vet inte om någon provat någonting liknande på häst.
 
Senast ändrad:
Det är förmågan att tänka , känna o lära.Läste en mer utförlig text om studien .De gömde morötter i hinkar.I de fall hästen men inte människan visste var moroten var, ju starkare kommunikation använde hästen
Kom o tänka på vår ena alltid hungriga pålle som skickade iväg mig med sitt huvud över stallgången häromdan när han inte tyckte jag kom och hämtade honom tillräckligt snabbt så han kunde gå ut till frukosten i hagen 😂
 
Lite är ju frågan också om hästar kan lära sig saker genom att se på andra. Tex om det ofta händer att andra haltar och de sen får komma in och matas eller liknande. Att göra samma sak som andra ”flockmedlemmar” i liknande situationer är ju ofta någonting positivt och innebär inte att det behöver finnas någonting ”beräknande” från hästens sida.
Skulle själv sagt att hästar inte kan lära sig saker på så sätt men efter att ha haft en häst som klurat ut hur man öppnar grindarna i hagen efter att ha sett hur människorna gör och sen haft en dotter till henne som alltid härmade allting som mamman gjorde till punkt och pricka så är jag inte riktigt lika säker längre. På hund finns ju en hel träningsmetod som bygger på ”do as I do” men jag vet inte om någon provat någonting liknande på häst.
Just att andra hästar lärt dig av andra har jag läst om.Det är tydligast mellan ungdjur som går med äldre erfarna har jag läst.
 
Lite är ju frågan också om hästar kan lära sig saker genom att se på andra. Tex om det ofta händer att andra haltar och de sen får komma in och matas eller liknande. Att göra samma sak som andra ”flockmedlemmar” i liknande situationer är ju ofta någonting positivt och innebär inte att det behöver finnas någonting ”beräknande” från hästens sida.
Skulle själv sagt att hästar inte kan lära sig saker på så sätt men efter att ha haft en häst som klurat ut hur man öppnar grindarna i hagen efter att ha sett hur människorna gör och sen haft en dotter till henne som alltid härmade allting som mamman gjorde till punkt och pricka så är jag inte riktigt lika säker längre. På hund finns ju en hel träningsmetod som bygger på ”do as I do” men jag vet inte om någon provat någonting liknande på häst.

Alltså jag blir lite matt. Känner du på allvar att det skulle vara relevant och förekommande utifrån ditt scenario att några hästar skulle ta efter beteendet att halta ?😳

Ang hästar som öppnar grindar så är det enbart din egen tolkning att de lärt sig det av att studera människor som hanterar grindarna.
Det är snarare så att hästen vet att grinden innebär öppnande och komma ut därifrån /mat .

Då kan en understimulerad eller uppfinningsrik häst stå vid grinden och fibbla. Om grinden då lyckas öppnas så voilà .
Det är inte ekvivalent med att hästen studerar hur människor gör .
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
813
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 054
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
610

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp