Fel hingst efter DNA analys

Kommer ihåg en artikel i Ridsport om en skimmel efter 2 icke skimmelföräldrar. Avkomman var registrerad som stickelhårig och skulle vara dressyrstammad. Pappa skulle vara L'Acteur men det visade sig vara Cardento.
Han var väldigt lik sin far. Han föddes året innan det blev obligatoriskt med DNA-testning.
Den minns jag också. Just för att avkomman verkligen var en avbild av Cardento :D!
 
Uppdatering då: Nu DNA testas hingstarna på listan från tyska hingsthållaren. Verkar ta längre tid för SLU än det gjorde för de svenska, men det är ju sportlov för vår region den här veckan, kanske beror på det.
Återkommer när resultaten kommit, spänningen fortsätter!
 
När jag var "liten" fanns en jätteduktig hopphäst i hemmastallet, född 1977 efter Utrillo - Brabant.
Han var musblack och det var ju en lite speciell färg, men det var väl inget någon tänkte på just då, fölen registrerades ju inte på samma sätt på den tiden.
Efter några år ville ägarna till hästens mamma ville göra en likadan för att den första blev så himla bra (startade någon 1,50-hoppning), så de lät betäcka stoet med Utrillo igen.
Lillbrorsan blev bork/gulbrun och det skulle tydligen inte gått om det var Brabant som var morfar.
Där i början av sjuttiotalet hade Brabant och Dragon tydligen stått på samma station och blivit förväxlade när mamman tillverkades.
 
När jag var "liten" fanns en jätteduktig hopphäst i hemmastallet, född 1977 efter Utrillo - Brabant.
Han var musblack och det var ju en lite speciell färg, men det var väl inget någon tänkte på just då, fölen registrerades ju inte på samma sätt på den tiden.
Efter några år ville ägarna till hästens mamma ville göra en likadan för att den första blev så himla bra (startade någon 1,50-hoppning), så de lät betäcka stoet med Utrillo igen.
Lillbrorsan blev bork/gulbrun och det skulle tydligen inte gått om det var Brabant som var morfar.
Där i början av sjuttiotalet hade Brabant och Dragon tydligen stått på samma station och blivit förväxlade när mamman tillverkades.

Var mamman gul? Annars kan det inte bli gula avkommor och i så fall var det pappan till den yngre som var fel.
 
Fanns 2 st dressyrhingstar på den tyska listan, så vad som helst är ju bättre än det. Men hoppalternativen var alla hingstar jag aldrig valt till det stoet eller på stammen heller. En möjligtvis.... Bland hopphingstarna från den svenska stationen fanns i alla fall ett par som gett ett säljbart föl stammässigt i Sverige och en som faktiskt var vår plan B. Men ingen av dessa är det, som sagt. 😑😫
 
Attans då
Fanns 2 st dressyrhingstar på den tyska listan, så vad som helst är ju bättre än det. Men hoppalternativen var alla hingstar jag aldrig valt till det stoet eller på stammen heller. En möjligtvis.... Bland hopphingstarna från den svenska stationen fanns i alla fall ett par som gett ett säljbart föl stammässigt i Sverige och en som faktiskt var vår plan B. Men ingen av dessa är det, som sagt. 😑😫
Attans då :turd:
 
Var mamman gul? Annars kan det inte bli gula avkommor och i så fall var det pappan till den yngre som var fel.
Något måste ju varit fel med den äldre också om inte mamman var black. Men min gissning är att hon var någon gul variant som resulterade i en sotig gulbrun som såg ut som en musblack.

Skulle vara kul att veta vad du kommer fram till efter koll i stamboken även om det blir OT i den här tråden.
 
När jag var "liten" fanns en jätteduktig hopphäst i hemmastallet, född 1977 efter Utrillo - Brabant.
Han var musblack och det var ju en lite speciell färg, men det var väl inget någon tänkte på just då, fölen registrerades ju inte på samma sätt på den tiden.
Efter några år ville ägarna till hästens mamma ville göra en likadan för att den första blev så himla bra (startade någon 1,50-hoppning), så de lät betäcka stoet med Utrillo igen.
Lillbrorsan blev bork/gulbrun och det skulle tydligen inte gått om det var Brabant som var morfar.
Där i början av sjuttiotalet hade Brabant och Dragon tydligen stått på samma station och blivit förväxlade när mamman tillverkades.
Om den var black gissar jag snarare på fjording någonstans.
 
Om den var black gissar jag snarare på fjording någonstans.

Låter det vara osagt, men åtminstone vad jag hört, hade en viss brunskäckad, rätt framgångsrik dressyrhäst förr om åren, yttepyttelite fjording någonstans långt bak i leden. Den hästen var väl dock halvblodskorsning om jag inte missminner mig. Men man kanske har korsat fjording med halvblod flera gånger tänker jag? :) Apropå om den nu var black...
 
Något måste ju varit fel med den äldre också om inte mamman var black. Men min gissning är att hon var någon gul variant som resulterade i en sotig gulbrun som såg ut som en musblack.

Skulle vara kul att veta vad du kommer fram till efter koll i stamboken även om det blir OT i den här tråden.

Problemet är löst. Mamman står som mörkbrun e Brabant i stamboken men är e Dragon på blup. Alltså förstod man när den gulbruna Utrilloavkomman föddes att hon var mörkt gulbrun och e Dragon istället.
 

Liknande trådar

Avel Kopierat från Radio Blekinges hemsida "Hästuppfödare stäms av kunder Ett par från Småland stämmer en hästuppfödare i Blekinge på...
Svar
14
· Visningar
2 755
Senast: black pearl
·
  • Låst
Avel Nu brinner det i knutarna och jag har blivit tvungen att göra en helomvändning har ett sto i högbrunst som vi hade planerat att betäcka...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
11 863
Senast: ameo
·
O
Avel Mitt sto e Partisan-Cecil skulle gått till Fielmann iår. Han bara få en dos som seminerades på vinst och förlust på ett 37 mm äggblåsa...
Svar
19
· Visningar
4 195
Senast: Miaa
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 469
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp