Fel högskoleutbildning?

Sv: Fel högskoleutbildning?

Det beror nog på vilken utbildning man väljer på universitetet.

På min utbildning är vi 30 stycken och åker på mycket exkursioner och liknande tillsammans, så vi blir som en liten "familj". :)
Min pojkvän läser Ekonomikandidatprogrammet på samma universitet och de kan ha föreläsningar tillsammans med 500 andra elever. Inte lika personligt.
 
Sv: Fel högskoleutbildning?

Det beror nog på vilken utbildning man väljer på universitetet.

På min utbildning är vi 30 stycken och åker på mycket exkursioner och liknande tillsammans, så vi blir som en liten "familj". :)
Min pojkvän läser Ekonomikandidatprogrammet på samma universitet och de kan ha föreläsningar tillsammans med 500 andra elever. Inte lika personligt.

Instämmer i detta. Jag som läser socionom har inte direkt någon relation till min "klass", vi är 90 st - jag kan inte ens namnen på alla :p Sedan har jag ju kompisar som går mindre utbildningar där man är typ 20-30 st, då blir det ju lättare att lära känna alla och få grupp-känsla :)
 
Sv: Fel högskoleutbildning?

Jo det är lite så jag har tänkt med omtentor vs examen, det viktiga är att ha examen inte hur vägen dit såg ut :) Jag är helt säker på att jag är på rätt utbildning, mer så att jag är mer eller mindre motiverad i perioder ;)
Jag tycker det mesta hittills är riktigt intressant och jag är mer och mer säker på att det är redovisning jag vill jobba med när jag är klar, jag tänker också välja en sådan inriktning.
Det är mina pluggrutiner som har varit/är ett problem det är jag medveten om :( Men nu efter ett halvår så är det väldigt sällan jag sitter hemma och pluggar utan jag sitter oftast med klasskompis på skolan istället, men jag vill verkligen lära mig hur fasen jag ska göra för att få tillräckligt mycket gjort hemma..har just nu 8mil enkel väg till skolan(pendlar med tåg så det går rel snabbt) så det är ganska skönt att få nån dag hemma ibland :)
De rena teorikurserna är de som varit svårast för mig, begrepp tar en evighet att fastna i huvudet på mig och den kursen som jag för tillfället inte är klar med hade två tentor där de var ute efter väldigt exakta svar och jag vet att det var inte bara jag som hade problem med den :meh:
Just nu sitter jag och försöker nöta inför terminens sista tenta som är på fredag och sen så är jag jäkligt pepp på att få börja med nationalekonomin i vår :up:

Nationalekonomi finns det många bra klipp på youtube om! Kan vara ett skönt inslag att varva pluggandet med. Personligen tyckte jag mikron var väldigt svår, men samtidigt var det väldigt roliga kurser! Inte så mycket begrepp att hålla rätt på heller.;)

Lycka till med tentan! :)
 
Sv: Fel högskoleutbildning?

Jag är i princip färdig med min utbildning nu, väntar bara på resultatet av examensarbetet som kommer om ca 3 veckor ;) Själv har jag gått igenom hela utbildningen utan något dragandes efter mig, men jag vet många med både ett antal omtentor och diverse kompletteringar hängandes efter. Jag vill nog påstå att det ofta hänger på studietekniken. Antingen att man inte pluggar tillräckligt, inte hänger med i kursen redan från början eller fokuserar på fel saker. Många vågar inte heller be sina kurskamrater eller andra om hjälp när de kör fast, utan traglar enträget med sig själv utan resultat. För det flesta kräver högskolestudier en hel del arbete, egentligen är det 40 h per vecka som ska läggas på studierna. Hur många gör det helt ärligt? Även jag som halkade igenom "mina ämnen" på ett bananskal med bra betyg på gymnasienivå och valt högskoleutbildning med dessa ämnen som bas har fått lägga manken till.

Jag har en vän och kurskamrat som tvivlat på om hen skulle klara utbildningen men tackvare god studieteknik och modet att våga ställa frågor om allt möjligt som hen inte varit säker på eller förståt helt på egen hand har hen lyckats minst lika bra som jag.

En annan kurskamrat däremot har hela tiden en massa omtentor. Problemet påstår jag är att hen halkar efter redan första föreläsningen genom att inte repetera eller göra tillhörande uppgifter i anknytning till den. Jag och även andra har erbjudit hen hjälp om hen vill, men hen har bara gjort luft av det. Dessutom har hen valt att fokusera på sina omtentor och kompletteringar istället för pågående kurs vilket gör att även den nya kursen misslyckas.
 
Sv: Fel högskoleutbildning?

Nationalekonomi finns det många bra klipp på youtube om! Kan vara ett skönt inslag att varva pluggandet med. Personligen tyckte jag mikron var väldigt svår, men samtidigt var det väldigt roliga kurser! Inte så mycket begrepp att hålla rätt på heller.;)

Lycka till med tentan! :)

YT-klipp låter absolut bra för att varva lite och få allt ur ett annat perspektiv :) En kompis läste nationalekonomin på samma skola för ett år sedan och hon var väldigt nöjd med föreläsarna och tyckte hela den kursen höll mkt högre kvalitet än företagsekonomin så det känns lovande :)
Är det inte en massa begrepp så är jag glad ;) det är viiiidrigt! :yuck:
 

Liknande trådar

Relationer Hej! Behöver verkligen hjälp med detta då jag inte vet hur jag ska tänka. Jag har varit bästa kompis med en tjej i runt 15 år, vi har...
2
Svar
22
· Visningar
4 286
Senast: Raderad medlem 68338
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 521
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Måste bara få skriva av mig här och få lite råd över min situation. Jag har pluggat 2 terminer snart på universitetet, det har varit en...
Svar
4
· Visningar
856
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Såhär nåt år efter att jag fyllt 30 så verkar jag ha hamnat i den berömda trettioårskrisen och funderar mycket över vad jag vill göra...
Svar
18
· Visningar
1 777
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp