Fel högskoleutbildning?

parfymflaska

Trådstartare
Jag vet inte vad jag vill göra med mitt liv, vad jag vill jobba med. I ett spontant infall sökte jag civilekonomprogrammet på Handelshögskolan - och otroligt nog blev jag antagen! Euforin visste inga gränser när jag fick beskedet! Nu har jag gått snart 3 terminer och jag älskar skolan, har många och fantastiska vänner i min klass, tycker att mycket av det vi får oss till livs på föreläsningarna är intressant.

MEN. Jag kämpar i ständig uppförsbacke med mina tentor. Jag har så svårt att hitta motivationen och intresset att plugga till vissa kurser, och när jag tvingar mig till att plugga på det ändå så fattar jag bara inte. Jag har bara klarat knappt 60% av tentorna från första året och varje "U" bara knäcker mig. Jag blir verkligen förkrossad och jag har så svårt för att rycka upp mig och komma igen.

Jag funderar på om jag kanske helt enkelt inte är tillräckligt smart för det här. Hur ska jag kunna jobba med detta om jag får kämpa så mycket med en fånig tenta? Men byta utbildning? Det tar också emot. Även om den är relativt nyväckt är detta ändå en dröm som besannats, att få gå den här utbildningen. Det är så mycket som står på spel här, jag måste ju ta studielån som ska betalas tillbaka, och vad händer om jag faktiskt inte klarar att slutföra utbildningen? Om arbetsgivare ser att jag haft så svajiga studieresultat att ingen vill anställa mig? En av anledningarna till jag att satte mig i skolbänken var att det var så svårt att få jobb.

Nej, detta är jättesvårt verkligen. Alla beslut är så avgörande, alla tankar så stora att jag får svindel av att nudda vid dom.

Är det normalt att känna såhär? Att ha såhär kassa studieresultat? Jag vill inte riktigt diskutera dessa tankar med någon i min närhet, jag vill inte att de ska veta hur illa det är ställt med min studiesituation. Därför vänder jag mig hit. För att få ta del av opartiska åsikter, tankar, erfarenheter.

Tack för er tid!
 
Sv: Fel högskoleutbildning?

Jag tror att din situation är högst normal:)

Jag läser också ekonomi fast på kth och jag tycker det verkar ganska vanligt att många har svajjiga resultat och mycket kurser släpandes.

Själv har jag tur som har läshuvud så jag har aldrig behövt göra en omtenta men verkar väldigt ovanligt i min omgivning att ha det så.

En del i min klass tycks plugga järnet men ändå få underkänt på många tentor och andra behöver inte plugga så mycket men väljer att resa etc istället ibland vilket gör att de missar tentor. En del som började i min klass läser idag mer kurser med årskursen under än med de jag läser. Jag tycker det verkar vanligt att många läser ett år extra för att hämta igen kurser. Det kan ibland verka som att folk klarar sig bättre än de gör för folk pratar inte alltid om att de fått F men vi har haft kurser där majoriteten fått underkänt.

Det är ju inte heller så att det krävs toppbetyg bara för att få ett bra jobb, det finns massa andra egenskaper som vägs in så jag skulle inte oroa mig för mycket över det. Du läser ju en av det mest attraktiva utbildningarna i landet inom området så det löser sig säkert med jobb:) Du har säkert också högre konkurrens än många andra också, det betyder ju inte att du presterar dåligt utan att du har väldigt många högpresterande människor omkring dig kan jag tänka mig.

Vad gäller studiemotivation så går det uppochned för mig med. Just nu skulle jag egentligen tentaplugga:angel: När jag har en motivationsdipp försöker jag plugga i sällskap om det funkar. Det brukar göra att jag får lite draghjälp. Jag har haft extra svårt den här terminen att hitta motivation för jag hade en liten dipp där jag började fundera över vad jag vill bli när jag blir stor egentligen... Men nu börjar jag känna att det nog löser sig på ett sätt eller ett annat. Jag kanske inte kommer vilja jobba riktigt med det jag inriktat mig på men studierna har vart väldigt utvecklande så oavsett vart jag hamnar kommer jag ha nytta av dem. Jag vet de som jobbar med helt andra saker än vad de är utbildade till också så jag ser en bred utbildning som värdefull även om jag idag inte är 100% på vad jag kommer att använda den till.


Jag vet inte om jag har några bra råd att ge egentligen, men jag vill bara förmedla att du är verkligen inte ensam jag vet massvis med människor som är smarta och som jag är övertygad om har en toppenkarriär framför sig som har flera kurser släpandes. Så känner du att du fortfarande vill läsa utbildningen så gör det. Vet du verkligen inte och inte kan motivera dig till att plugga just nu så är väl ett sabbatssår aktuellt kanske? Eller jobba 50% och plugga in de kurser du missat på 50% kanske om det skulle kännas bäst?
 
Sv: Fel högskoleutbildning?

Det är ganska vanligt att kämpa med tentor på högskola/universitet och det behöver inte betyda att man kommer bli dålig på sitt framtida jobb. Du ska ju inte jobba med att tenta ;) Att skriva en tenta, och plugga, är i de allra flesta fall väldigt olikt att faktiskt jobba med ämnet. Så ja, du är nog ganska "normal".

Mitt ex. läste till nån slags ingenjör, i hans klass (och klasserna över och under) var det ofta 50%50 som klarade tentorna. Många var tvungna att läsa igen på somrarna eller läsa en extra termin. Själv läser jag till socionom, på senaste tentan var det ca 45% som blev underkända, och det var inget som chockade våra lärare. Och jag har kursare som inte har klarat någonting på första försöket. Det betyder inte att de kommer bli dåliga socionomer, för de ska inte jobba med att memorera forskare, analysera teorier och. Ett U på den här nivån går inte att jämföra med ett IG i "skolan". Så nej, du är inte dum, dålig eller onormal.

Det jag dock tänker på är det här med motivationen. Är du omotiverad för att det är tråkigt, eller för att du anser dig skriva så dåliga resultat?

Sadan ang. detta:

Nej, detta är jättesvårt verkligen. Alla beslut är så avgörande, alla tankar så stora att jag får svindel av att nudda vid dom.

Det är bara vad du tror ;) Jag tror att man lätt tenderar att förstora sånna här saker. Det är inte avgörande och livsviktigt. Man får ångra sig. Man får ångra sig igen. Det löser sig.
 
Sv: Fel högskoleutbildning?

Jag har haft total motvind sen jag började plugga till sjuksköterska hösten 2011. Klarade inte två kurser i början, fick gå om en termin och läsa dom igen, jag har skrivit miljtontals omtentor och känt mig som världens största idiot mest hela tiden. I vågor har motivationen var på långt under minus och jag har flera gånger tvivlat på att jag ens valt rätt.
I höstas gick jag ut på praktik och en dag slog det bara slint i huvudet på mig och jag ville inte längre. Magkänslan skrek åt mig hur fel allt var, jag orkade inte kämpa mer, känna mig dum i huvudet och okunnig. Det tog stopp helt enkelt.

Jag har nu tagit studieuppehåll fram tills sommaren och det är det bästa jag gjort sen jag började plugga. :p Eventuellt börjar jag igen till hösten, kanske inte. Jag får helt enkelt se hur det känns då. Men just nu njuter jag bara av att inte plugga!

Så nej, du är absolut inte ensam att känna som du gör. Jag har väl egentligen inga råd att komma med, lyssna på magkänslan. Den brukar veta vad man ska göra :)
 
Sv: Fel högskoleutbildning?

Du är inte ensam. Jag började läsa maskinteknik vid kth 2007. Men vantrivdes något så fruktansvärt men vågade inte erkänna det för mig själv. Så jag stannade i två år med rent sagt usla studieresultat. Flyttade hem igen och tog depressionen med mig. Bytte till en högskola med pendlingsavstånd och började på en ny 5-årig utbildning 2009. Men med depressionen kvar så blev väl resultaten sådär. Stod ut i 3 år och tog sedan ett sabbatsår och stack utomlands. Läser nu med åk 4 mycket tack var visa kurser från kth som jag kan tillgodoräkna mig. Men har en del kurser kvar från tidigare årskurser. Satsar på att bli klar till sommaren 2015. Det som känns jobbigt är att alla frågar hur lång tid jag har kvar. De lägger också gärna till "men du har ju pluggar jätte länge".

För min del så vet jag att jag har valt rätt utbildning och har jobbat en hel del på ett företag på orten där jag hoppas få jobb efter examen. Men motivationen är sådär. Många av kurserna jag läser kommer jag aldrig ha nytta av. Men det är stor skillnad på plugg och arbetsliv. Även om du har problem med vissa kurser nu säger det ingenting om hur det kommer gå för dig ute i arbetslivet sedan. Jag för min del är helt inställd på att göra succé på mitt första jobb trotts att jag inte alltid lyckats så bra i skolan. :D
 
Sv: Fel högskoleutbildning?

Jag hoppade precis av beteendevetenskap och har läst två terminer nu. Har insett att det verkligen inte är för mig och klarade knappt några som helst tentor. Fick nog nu nyligen då vi skulle skriva en hemtenta och alla ord/bregrepp var rena grekiskan trots att vi lärt oss dom sedan dag 1 ungefär.
Alla kursare verkade förstå allting och satte igång att skriva och diskutera med varandra medan jag ville lägga mig i fosterställning på golvet.

Nu får jag heller inte börja termin tre i och med för låga poäng, och det kan knappt kännas bättre! :o
Så här bra och "lätt" har jag inte kännt mig på länge.

Så tycker du att det inte känns bra så ta ett studieuppehåll och prova någonting annat ett tag. Då har du ju möjligheten att komma tillbaka om du ändå vill kämpa vidare. :)
 
Sv: Fel högskoleutbildning?

Då är vi 2 stycken i samma sits! ;) Jag går civilekonomprogrammet på LNU och jag kom in och hoppade på utbildningen bara "för att man kan få bra jobb sen". hade ingen aning om vad jag gett mig in på :p Efter första året hade jag nån poäng ifrån för att få CSN år 2 men jag kände att alla dessa U inte var roliga så jag jobbade ett år och läste dom tentor jag hade kvar från år 1!

Nu går jag år 2 och det började bra, klarade första tentan och har klarat alla arbeten men fick U på två tentor (en från år 1 och en från år 2) Gjorde om båda två - U på båda två igen! Har fått VG på flera arbeten så det är tentorna som inte går! :banghead::banghead:

Jag har två vänner som gått om för att de inte klarat tillräckligt många tentor, så nu läser dom år 1+2, de tentor dom har kvar, för att komma ikapp och kunna börja år 3 (vi har en spärr på 105hp till år 3). Jag vet många många som hoppat av/tagit ett år extra eller ett sabbatsår! Gör det som känns rätt, är du inte motiverad så blir det bara värre!
Prata med studievägledaren om detta? :)
 
Sv: Fel högskoleutbildning?

Har du läst på MDH?

Jag har också haft en miljon omtentor på den utbildningen. Har en tenta kvar och lite på uppsatsen sedan är jag tack och lov klar. Men du är ingen idiot iaf. Vi är alla olika och bra på olika saker! Den utbildningen är ganska knepig emellanåt.
 
Sv: Fel högskoleutbildning?

Tror alla känner så ibland! Och så har jag tänkt många gånger också att vad förväntas man egentligen kunna när man kommer ut i arbetslivet? :o

Jag började en ingenjörsutbildning hösten 2012, läste ett år på den. Sen tog jag studieuppehåll för jag inte visste om det var det jag ville hålla på med. Började en ny utbildning i höstas, som är intressant nu iaf. Men har insett att vissa flera vi läser senare inte alls är något som intresserar mej.
Så min plan är att hoppa på ingenjörsutbildningen igen. :)
Trots att det kräver att jag flyttar och byter stad och allt. Tror man måste försöka komma på vad man vill göra, eller iaf ha en aning om vad man vill :).

Är många som har omtentor! Jag har en mattetenta (analysen) som jag inte klarat från ingenjörsprogrammet. Klarade inte omtentan heller :(.
Tog hårt på mitt självförtroende att kugga den och då kom tankarna att jag inte är tillräckligt smart så klart upp i huvudet.

Att du inte skulle vara tillräckligt smart, är något som sitter i ditt huvud isf. Tror det kan sätta ganska mycket käppar i hjulet! Men sen förstår jag såklart att det är jobbigt om man har mycket som släpar just för att man har CSN och annat att tänka på.
 
Sv: Fel högskoleutbildning?

delvis kl

Jag ville bara säga tack för era svar, jag har läst, tänkt och känt efter men vet väl fortfarande inte riktigt. Höstterminen har varit riktigt kass, jag droppade första kursen, kuggade andra med massor och tredje med bara två ynkliga poäng, sista tentan för höstterminen skriver vi imorgon och jag är toknervös!

Men jag försöker att ta det lite Hawaii, lyckas jag inte reda upp situationen nu under termin 4 så är jag ju tvungen att testa något annat, kanske ta studieuppehåll och läsa ikapp, kanske sluta helt och hållet. Jag försöker att njuta av vardagen, uppskatta att få lära mig saker och inte låta stress och ångest ta överhand.

Men ska nog kika runt lite på andra utbildningar och se om något känns lockande, tanken är ju ändå att man ska jobba inom det område man är utbildad och kanske finns det något jag tycker känns roligare än ekonomi.

Och lycka till åt er andra som också kämpar med plugg, det är verkligen ingen dans på rosor.
 
Sv: Fel högskoleutbildning?

Jag vet inte vad jag vill göra med mitt liv, vad jag vill jobba med. I ett spontant infall sökte jag civilekonomprogrammet på Handelshögskolan - och otroligt nog blev jag antagen! Euforin visste inga gränser när jag fick beskedet! Nu har jag gått snart 3 terminer och jag älskar skolan, har många och fantastiska vänner i min klass, tycker att mycket av det vi får oss till livs på föreläsningarna är intressant.

MEN. Jag kämpar i ständig uppförsbacke med mina tentor. Jag har så svårt att hitta motivationen och intresset att plugga till vissa kurser, och när jag tvingar mig till att plugga på det ändå så fattar jag bara inte. Jag har bara klarat knappt 60% av tentorna från första året och varje "U" bara knäcker mig. Jag blir verkligen förkrossad och jag har så svårt för att rycka upp mig och komma igen.

Jag funderar på om jag kanske helt enkelt inte är tillräckligt smart för det här. Hur ska jag kunna jobba med detta om jag får kämpa så mycket med en fånig tenta? Men byta utbildning? Det tar också emot. Även om den är relativt nyväckt är detta ändå en dröm som besannats, att få gå den här utbildningen. Det är så mycket som står på spel här, jag måste ju ta studielån som ska betalas tillbaka, och vad händer om jag faktiskt inte klarar att slutföra utbildningen? Om arbetsgivare ser att jag haft så svajiga studieresultat att ingen vill anställa mig? En av anledningarna till jag att satte mig i skolbänken var att det var så svårt att få jobb.

Nej, detta är jättesvårt verkligen. Alla beslut är så avgörande, alla tankar så stora att jag får svindel av att nudda vid dom.

Är det normalt att känna såhär? Att ha såhär kassa studieresultat? Jag vill inte riktigt diskutera dessa tankar med någon i min närhet, jag vill inte att de ska veta hur illa det är ställt med min studiesituation. Därför vänder jag mig hit. För att få ta del av opartiska åsikter, tankar, erfarenheter.

Tack för er tid!

Jag har det ungefär likadant fast jag är bara på första terminen :o
fixar i nuläget inte tentorna på första försöket och klarar dom 50/50 på omtentorna :( Har dagar när motivationen dippar ordentligt...jag har inte läst ekonomi tidigare och senaste två åren har jag haft ett rätt så lugnt butiksjobb och de jag känner som har pluggat har haft ganska lugna år(sambon läste 120hp utan en omtenta :meh: ) så det var nått sånt jag hade förväntat mig av det här :banghead: Men samtidigt så vet jag att det är det här jag verkligen vill bli så det är bara att bita ihop och göra klart allt, ett misslyckande för mig vore att inte ta examen inte att kugga några tentor och få komplettera några rapporter :)
 
Sv: Fel högskoleutbildning?

Jag började läsa ekonomi för ett antal år sedan och klarade inte ens första kursen, förstod inte någonting faktiskt. Kände mig värdelös och hoppade av. För 5 år sedan började jag läsa till sjuksköterska och klarade nästan hela utbildningen utan att göra en omtenta, var kanske två i slutet jag fick göra om då vi hade någon %-spärr på de tentorna, man var tvungen att ha 60% godkänt per ämnesdel.
Jag pluggade inte jättemycket alls heller, behövde inte slita för 5 öre och det mesta kändes lätt och hyfsat roligt.

Kanske hittar du något som passar dig bättre? Det är inte hela världen att välja fel och sedan byta.
 
Sv: Fel högskoleutbildning?

Jag läser magisterprogrammet i ekonomi och jobbar vid sidan av det som redovisningsekonom.

Är det ekonomi du vill är det klart att du ska fortsätta! Visst kommer du kunna få jobb (och klara av det) även fast du har haft omtentor. Oftast tittar ju en AG på bara på att du har fått ut din examen, inte vilka betyg du har och omtentor syns inte. När man jobbar med ekonomi kommer man in i det på ett lite annat sätt och mycket av det ekonomprogrammet är egentligen mer åt allmänbildning förutsatt att du inte vill arbeta med någon sådan inriktning.

Däremot funderar jag på hur du pluggar? Kan du ändra dina pluggrutiner? Jag pluggar till exempel nästan aldrig hemma utan på skolan eller på ett café beroende på vad jag ska göra. Vid dator bara om jag måste. Hellre genom övningsuppgifter än genom att läsa etc. En pluggkompis tycker jag underlättar med, så man kan diskutera och tillsammans hitta lösningar när det kör ihop sig.
 
Sv: Fel högskoleutbildning?

Det är coolare att hoppa av Handels än att gå ut Handels :angel:

Jag tycker det finns en idé på svenska högskolor om att utbildningen är så himla helig, att man typ ska vara tacksam för att man får ta del den, och ha dåligt samvete om man misslyckas. Det är extremt stressande. Jag har iq på 150 och jag känner mig också dum i svensk högskola ibland, för de VILL att man ska göra det. Det har inget med verkligheten att göra, det är bara hierarkier och lärares hävdelsebehov. De som trivs i högskolemiljö är enligt min erfarenhet de som inte passar in i den riktiga världen, och det är ingenting dåligt att inte vara en av dem.

För mig gick det mycket bättre när jag slutade bry mig om hur skolan uppfattade mig och började behandla min utbildning mer för vad det är, dvs en godtycklig stämpel man visar upp för framtida arbetsgivare för att visa att man inte är sjuk i huvudet.

Och så hoppade jag av efter 2 år och bytte helt universitet och ämne, det hjälpte också haha
 
Sv: Fel högskoleutbildning?

Jag läser magisterprogrammet i ekonomi och jobbar vid sidan av det som redovisningsekonom.

Är det ekonomi du vill är det klart att du ska fortsätta! Visst kommer du kunna få jobb (och klara av det) även fast du har haft omtentor. Oftast tittar ju en AG på bara på att du har fått ut din examen, inte vilka betyg du har och omtentor syns inte. När man jobbar med ekonomi kommer man in i det på ett lite annat sätt och mycket av det ekonomprogrammet är egentligen mer åt allmänbildning förutsatt att du inte vill arbeta med någon sådan inriktning.

Däremot funderar jag på hur du pluggar? Kan du ändra dina pluggrutiner? Jag pluggar till exempel nästan aldrig hemma utan på skolan eller på ett café beroende på vad jag ska göra. Vid dator bara om jag måste. Hellre genom övningsuppgifter än genom att läsa etc. En pluggkompis tycker jag underlättar med, så man kan diskutera och tillsammans hitta lösningar när det kör ihop sig.

Jo det är lite så jag har tänkt med omtentor vs examen, det viktiga är att ha examen inte hur vägen dit såg ut :) Jag är helt säker på att jag är på rätt utbildning, mer så att jag är mer eller mindre motiverad i perioder ;)
Jag tycker det mesta hittills är riktigt intressant och jag är mer och mer säker på att det är redovisning jag vill jobba med när jag är klar, jag tänker också välja en sådan inriktning.
Det är mina pluggrutiner som har varit/är ett problem det är jag medveten om :( Men nu efter ett halvår så är det väldigt sällan jag sitter hemma och pluggar utan jag sitter oftast med klasskompis på skolan istället, men jag vill verkligen lära mig hur fasen jag ska göra för att få tillräckligt mycket gjort hemma..har just nu 8mil enkel väg till skolan(pendlar med tåg så det går rel snabbt) så det är ganska skönt att få nån dag hemma ibland :)
De rena teorikurserna är de som varit svårast för mig, begrepp tar en evighet att fastna i huvudet på mig och den kursen som jag för tillfället inte är klar med hade två tentor där de var ute efter väldigt exakta svar och jag vet att det var inte bara jag som hade problem med den :meh:
Just nu sitter jag och försöker nöta inför terminens sista tenta som är på fredag och sen så är jag jäkligt pepp på att få börja med nationalekonomin i vår :up:
 
Sv: Fel högskoleutbildning?

Har du läst på MDH?

Jag har också haft en miljon omtentor på den utbildningen. Har en tenta kvar och lite på uppsatsen sedan är jag tack och lov klar. Men du är ingen idiot iaf. Vi är alla olika och bra på olika saker! Den utbildningen är ganska knepig emellanåt.

Yes det gjorde jag!

Ja, med tanke på hur många som ständigt skrev omtentor så verkar det inte vara världens lättaste. Jag kände mig inte ensam om att vara "korkad" i alla fall. :D

Efter att ha pratat mycket om utbildning och alla dess former så är jag lite inriktad på att söka till en folkhögskola. Jag har fått den uppfattningen om att det är ett helt annat sätt att lära på.
 
Sv: Fel högskoleutbildning?

Ett tips som verkar fungera för mej med pluggandet är att försöka koppla begrepp osv. till bilder :) finns en bok (säkert flera) om det hur man kan öva upp sådan minnesteknik. Men är lite svårt och tar ett tag att komma in i det tänket.
 
Sv: Fel högskoleutbildning?

Jag läste tekniskt basår på folkhögskola HT 2012-VT 2013, kan sammanfatta det som att det var den bästa skoltiden i mitt liv!
Nu läser jag byggingenjör på högskola sedan HT 2013 och trivs inte alls :( Allt känns så fruktansvärt ytligt och opersonligt. Det blev lite som en chock att komma till en högskola med 1000 tals studerande, varav i min klass är vi 90 stycken, jag vet typ vilka ett 10-tal personer är.

På utbildningen på folkhögskolan var vi 9 stycken i klassen, vi blev som en egen liten "familj" och hade skitkul :) Skolan överlag var liten med typ 250 studerande, dessutom internat, så alla kände alla, nu pendlade jag visserligen men atmosfären var helt annorlunda!

Jag kommer nog gå klart vårterminen ändå, men söka byggingenjör och automationsingenjör på yrkeshögskolan som dem har i min stad, men jag är lite kluven då ingenjör "status" via yrkeshögskola är ju inte en bråkdel av samma ingenjör "status" som man får via en högskola eller universitet.

Sorry för trådkap.
 
Senast ändrad:
Sv: Fel högskoleutbildning?

Ja det är den uppfattningen jag fått när jag pratat med folk som läst just på folkhögskolor. Det är med intimt och personligt. Även ett lite "långsammare" tempo?!

Visst ger inte en folkhögskola samma status, tyvärr, men jag tror nog på att det är viktigare att trivas (och lära sig det lilla extra) och faktiskt känna sig motiverad med pluggandet.
 
Sv: Fel högskoleutbildning?

Nja, nu läste jag ju tekniskt basår, så vi skulle ju hinna med Fy A, Fy B, Ke A, Ke B, Ma C, D, E, Bi A och Bi B, på ett år, som alla andra tekniska basår gör, så tempot var lika högt, men med tanke på att jag trivdes så kändes upplevelsen bara väldigt kul! :)
Däremot ska jag inte sticka under stolen med att jag kan nog tänka mig att standarden på proven och kraven överlag etc. kanske inte är lika höga, som om man skulle läsa basår på en högskola eller universitet.

Men jag känner inte att jag skulle ha missat något, utan tycker jag var väl förberedd för vidare studier på högskola, tycker det snarare var bra att vi inte la ned massa tid på det skitsvåra toppskitet, och istället la mer tid på grunderna, och verkligen fick förståelse till bakgrunden till varför man räknade och gjorde som man gjorde.

Sedan är ju betygsättningen lite annorlunda med, man får ju ett samlat omdöme 1-4 där allt sammanförs, prov, närvaro, engagemang, kunskap etc, siffran ska visa hur förberedd man är för vidare studier där 4 står för typ "utmärkt studieförmåga", och sen så söker man med detta omdöme i en egen grupp, om man söker vidare till högskolor/universitet :) Fast detta kanske du redan hade koll på :)

Jag har i alla fall inget annat än positivt att säga om folkhögskola :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Hej! Behöver verkligen hjälp med detta då jag inte vet hur jag ska tänka. Jag har varit bästa kompis med en tjej i runt 15 år, vi har...
2
Svar
22
· Visningar
4 286
Senast: Raderad medlem 68338
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 519
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Måste bara få skriva av mig här och få lite råd över min situation. Jag har pluggat 2 terminer snart på universitetet, det har varit en...
Svar
4
· Visningar
856
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Såhär nåt år efter att jag fyllt 30 så verkar jag ha hamnat i den berömda trettioårskrisen och funderar mycket över vad jag vill göra...
Svar
18
· Visningar
1 777
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp