Sv: Fel mått på ridbanan=dolt fel?
Måste ändå förvåna mig att ni gör alla dessa undersökningar EFTER att ni gjort ett av ert livs största affärer. Det verkar vara uppgifter lätta att få tag på, finns det någon anledning att ni inte gjorde efterforskningar innan ni skrev avtal?
Håller fullständigt med! Ofta sker budgivning baserat vad man själv kunnat se och baserat på de uppgifter som mäklare och säljare uppgivit.
Min personliga lista på hur ett gårdsköp går till ser ut så här:
1) Prata med banken, fixa lånelöfte. Bra att göra det först för då vet man vilken prisram man har att hålla sig inom.
2) Har vid något tillfälle anlitat värderingsman (1000 - 2000 kronor) för att veta vad som är "rimligt" värde på gården. Det är svårt som vanlig dödlig att korrekt värdera exempelvis skog och markvärde. Detta har jag gjort
innan budgivningen börjat.
3) Budgivning
4) Sedan skriver man kontraktet med eventuella kontrollklausuler.
5) Det är nu som undersökandet börjar:Fukt, byggskador, vattenprover på brunnen, eldstäder (sotare), elinstallationer, arealer, EU-bidrag, tillstånd. Räkna med att lägga mellan 10 000 och 30 000 kronor på dessa undersökningar.
6) Brister finns det alltid. Är bristerna så stora att priset är orimligt så kan man försöka förhandla ner priset men det kan vara svårt. Lättare att "kliva av" helt om man ser att inte ekonomin kommer att klara reparationerna.
7) Skriva köpebrev, betala och få nycklarna.