Fel mått på ridbanan=dolt fel?

cutty

Trådstartare
Har köpt en liten gård som har en paddock, enligt mäklarens husbeskrivning,på 28x48 m. Har nu mätt den och upptäcker att den är 23x41 m!!! Dvs 27% mindre än uppgivits.
Är detta ett dolt fel, och kan säljaren tvingas betala tillbaka av köpeskillingen?
Det samma gäller huset, köpt för att vara 170 kvm, efter mätning 148 kvm...
:confused:

Sv: Fel mått på ridbanan=dolt fel?

Hur kan det vara ett dolt fel? Paddocken stod väl där när ni köpte gården, och du kunde ha mätt den då.

nä, det är inget dålt fel.
Den har ju funnits där hela tiden, du hade kunnat mäta den innan köp.
Mäklaren har förmodligen fått måtten av säljarna, han har nog inte mätt den själv ;)

Det brukar stå i de flesta köpekontrakt att det åligger köparen att undersöka. Att säljaren friskriver sig.

Så var det när vi köpte hus. Mäklaren fick alla uppgifter av säljaren vilket visade sig stämma till ca 50% :devil:
Våra 16 h mark visade sig vara 12 på Eu stöden :o

Köparen har undersökningsplikt (kanske inte i alla fall)

Dolt fel är sånt som man inte kan upptäcka vid besiktning, och det verkar vara ganska hårda krav på hur noggrann besiktning man som köpare förväntas göra. Att kontrollmäta innan man köper är ju enkelt.

Man kan kanske tycka att mäklaren borde ha ett visst ansvar för sånt här, men de brukar alltid ha med någon mening i kontraktet eller fastighets-PM om att man inte ska lita på beskrivningen :smirk:

Mäklarna har inte ett smack ansvar (om nånting egentligen) skulle jag vilja säga. De har ingen skyldighet att kontrollmäte nånting. Däremot kan de skriva/sälja att alla ytor är på säljarens uppgift.

Du har en undersökningsplikt när du köper fastighet. Normalt är att man skriver kontrakt med förbehåll att man ska göra undersökning innan visst datum för att sedan skriva köpebrev om man är nöjd. Vi la ner cirka 20 000:- på experter som gick igenom fastigheten som vi sedan köpte. Väl använda pengar, vi fick samtidigt en bra lista över saker som vi börjat åtgärda.

Eftersom "alla" gör som jag beskrivit ovan så har det har visat sig att "dolda" fel är mycket besvärligt att hävda i praktiken.

Jag trodde att undersökningsplikten var långtgående, men ej till att kontrollmäta hus och paddock. Står det en siffra trodde jag att säljaren hade ansvar för att den stämmer.

Hur ofta kontrollmäts ett hus?
Med andra ord kan jag annonsera ut stället som en herrgård, ange 30boxar etc utan ansvar!!!???Det blir upp till blivande köparen att syna bluffen... Vad har säljaren för ansvar för de uppgifter som lämnas?

Den enligt beskrivningen väldränerade paddocken till 75% står under vatten. Det visade sig att den ej är dränerad.
Hur sjutton skulle jag kollat in detta?

Här är en bra länk, just om bostadens storlek:

http://www.fastighetsmaklarnamnden.se/pdf/fmn_faktablad_fastighetsmaklaren_och_bostadens_storlek.pdf

Där står det bla att mäklaren inte behöver mäta bostaden, utan får lita på de uppgifter säljaren lämnar. (Om de inte verkar orimliga.) Det står också att man kan ha rätt till prisavdrag om säljaren lämnat oriktiga uppgifter. Å andra sidan står det strax under att om man som köpare är osäker bör man låta mäta arean....

Bra länk!
Gäller det även ridbana, tro?
Dräneringen då, dolt fel eller hur ser man att den är vattensjuk mitt i sommaren?:confused:

Men har du kollat att det verkligen inte är någon dränering? Dvs grävt? Med tanke på årets vinter så vore jag mer förvånad om den inte varit vattensjuk....

Hrm... jag har alltid mätt byggnader vid köp. Oftast gör jag det själv eller möjligenförsäkringsbolaget.

Så stor skillnad som du beskriver ser man ju med blotta ögat så det förvånar mej om du får rätt.

Dräneringen då, dolt fel eller hur ser man att den är vattensjuk mitt i sommaren?:confused:
Dränering kan skadas på olika sätt. Hur länge sedan var det som du köpte gården?

Sen kan det finnas en dränering men inte tillräcklig för denna "vinter". Aldrig enkelt. Dränering får man också kolla innan köp. Att bara lita på "dränerad" räcker inte. frågor som hur? när? är viktiga i det sammanhanget.

Köper man en gård kan man aldrig vara lika detaljrik som tex vid lgh-köp.

Säljaren uppgav att den dränerades för 50000 kr förra våren. Vi flyttade in i augusti.
Sedan oktober konstant vattenfylld... Kontaktade företaget som gjorde vårens jobb. Fick veta att de EJ dränerade den då säljaren ej ville betala... Totalt 10000 kr var vad säljaren la ner, lite nytt topplager blev det.

Nu är inte jag någon slags expert men har precis tentat några poäng fastighetsrätt och utifrån det har jag lärt mig följande:

1. Ytanangivelser: Har säljaren angivit ett visst mått så pass tydligt så att det är att ses som en utfästelse så minksar köparens undersökningsplikt. Det spelar ingen roll om han har gjort det skriftligen eller muntligen (även om det muntliga kan vara svårare att bevisa). Undersökningsplikten kan till och med helt falla bort vid garantier från säljarens sida.

2. Dräneringen: Förmodligen ingår den i undersökningsplikten men som tidigare nämts så kan utfästelser som säljaren gör minska köparens underskningsplikt. Om han har garanterat att ett 50.000 kronors arbete har blivit utfört och så har det inte det så har han förfarit ohederligt och det bör finnas relativt stora chanser för att få avdrag på köpeskillingen om detta fel förelliger.

3. Friskrivningen: Den måste innehålla specificerade uppgifter om vilka påföljder man friskriver sig ifrån, en allmän friskrivning ex. fastigheten säljes i befintligt skick har alltså inte någon egentlig verkan.

Så hoppas att du kan ha hjälp utav det här. Kan dockl inte garantera riktigheten då jag som sagt endast har läst några poäng.

MVH/ Sara

Allt är skriftligt utom de 50000 kr. Inga friskrivningar.

Så allt jag fått skriftligt på har jag minskad undersökningsplikt på. Skönt att höra!!!

Hoppas det stämmer.

Då gäller det säkert även denna sak. I köpekontraktet står inskrivet att miljö och hälsoskydd kontrollerat och godkänt stallet strax innan vårt tillträde. Detta är fel, vid kontroll med myndigheten framkommer att besöket gjordes 2003!!!! OCH stallet är inte godkänt med nuvarande regler. Snacka om att vi köpt grisen i säcken.
Kan vi få säljaren att betala för detta? Har försökt ända sedan september utan framgång. Lovar att komma men kommer ej...

Måste ändå förvåna mig att ni gör alla dessa undersökningar EFTER att ni gjort ett av ert livs största affärer. Det verkar vara uppgifter lätta att få tag på, finns det någon anledning att ni inte gjorde efterforskningar innan ni skrev avtal?

Köpte via mäklare, och utgick ifrån att allt som stod skriftligt stämde. Trodde att det var en säkerhet med mäklare.
Har själva sålt två ställen, och kan garantera att alla uppgifter vi lämnat stämde.
Anledningen till att jag märkte att måttet på ridbanan var fel, är för att jag skall beställa hem nytt material till den. Skall ordna med dräneringen. Måste ju ha ytan för att veta hur många kubik jag behöver.
Huset mätte jag av nyfikenhet. Kunde säljaren ha så fel på paddocken, så kanske även huset var felmätt. Och jag fick rätt.

Senast ändrad:

När vi köpte vår gård så blev vi upplysta av mäklaren att vi hade 100% undersökningsplikt. Sk. dolda fel existerar inte vid köp av lantbrukfastighet. Om detta stämmer vet jag inte.

Måste ändå förvåna mig att ni gör alla dessa undersökningar EFTER att ni gjort ett av ert livs största affärer. Det verkar vara uppgifter lätta att få tag på, finns det någon anledning att ni inte gjorde efterforskningar innan ni skrev avtal?
Håller fullständigt med! Ofta sker budgivning baserat vad man själv kunnat se och baserat på de uppgifter som mäklare och säljare uppgivit.

Min personliga lista på hur ett gårdsköp går till ser ut så här:

1) Prata med banken, fixa lånelöfte. Bra att göra det först för då vet man vilken prisram man har att hålla sig inom.

2) Har vid något tillfälle anlitat värderingsman (1000 - 2000 kronor) för att veta vad som är "rimligt" värde på gården. Det är svårt som vanlig dödlig att korrekt värdera exempelvis skog och markvärde. Detta har jag gjort innan budgivningen börjat.

3) Budgivning

4) Sedan skriver man kontraktet med eventuella kontrollklausuler.

5) Det är nu som undersökandet börjar:Fukt, byggskador, vattenprover på brunnen, eldstäder (sotare), elinstallationer, arealer, EU-bidrag, tillstånd. Räkna med att lägga mellan 10 000 och 30 000 kronor på dessa undersökningar.

6) Brister finns det alltid. Är bristerna så stora att priset är orimligt så kan man försöka förhandla ner priset men det kan vara svårt. Lättare att "kliva av" helt om man ser att inte ekonomin kommer att klara reparationerna.

7) Skriva köpebrev, betala och få nycklarna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka