Fel- resp rättvända tredelade bett

S

Sirisiri

Hur är det nu? Har läst igenom massor av trådar om tredelade bett och ibland står det att det ena är rätt och ibland det andra. Ärligt talat hade jag inte tänkt på detta eftersom det egentligen var materialet jag sökte information om.

Det är ett tredelat med droppe jag ska ha. Alltså inte kula eller platta.

Vad anser ni vara RÄTTVÄNT??
Alternativ 1
Alternativ 2

Bry er inte om ev tjocklek, material eller annan utformning än just hur mittdelen är vänd. Jag tog bara de första bilderna jag hittade. Det ena bettet ser ut att ha en platta, men tänk droppe.

Vad jag läst i tidigare trådar verkar de flesta tycka att Alt 2 är rätt, men på någon bettsida läste jag att Alt 1 var rätt.

Är det så att det inte finns något rätt eller fel? Jag hade tänkt att köpa ett bett idag på väg till stallet, men nu blev jag ju fundersam...
 
Jag föredrar alternativ 2.
Om du har en rundad mittdel så spelar det ingen roll vilket håll den ligger åt, den är ju rundad på alla sidor.
Däremot så hamnar "ringarna" som mittdelen sitter fast i stående på höjden i alternativ 1, och det är nog obekvämare än att ha de liggande, som i alternativ 2.
Om du däremot har ett bett med flat mittdel så blir den skarpare om den står på högkant på tungan (alternativ 2), än om den ligger ner på tungan.

Hoppas det var någorlunda tydligt förklarat... :p
 
Blanda inte in någon flat mittdel. Nu ska jag ha en rundad.

Vad svarade du på förresten? :angel: :confused:
 
Men på denna bild så tycker jag att det är det övre bettet som är ''rätt'', även om bildtexten till bilden nedanför säger något annat; ''Slätast i munnen blir det om lederna är ställda som på bettet nedan. På små ponnyer känner man skillnaden!''.

Själv har jag erfarenheten att det är bäst tvärtom, då min häst absolut INTE funkar på bettet längst ner, och samtidigt går kanon med det övre bettet.
Och ja, hennes tänder ÄR kollade :D
 
Hehe... Egentligen behöver vi väl inte diskutera den flata mittdelen, eftersom du inte är ute efter en sån... ;)

Det jag svarade på var länken till Bettbiblioteket, där det står att det är skillnad beroende på åt vilket håll mittdelen är vänd (och de visar rundade mittdelar), och jag lade till att skillnaden egentligen inte märks förrän man blandar in just en flat mittdel. :D

Usch, nu blev det svamligt igen... :smirk:
 
Ja, det är så min erfarenhet (inte så jättestor, men några "problemmunnar" har jag haft ;))säger också, eftersom ringarna LIGGER ner mot tungan, så tar det mindre plats, och känns bekvämare. :)
 
Nä, det är det som är lite besynnerligt (kul ord :D), men det kanske nån annan kan förklara, hur personen som skrivit tänkt? :confused:

För som sagt, enligt mina hästar gäller det bara FLAT mittdel!
 
Jag tror nog också att det inte spelar någon större roll om man har rundad mittdel. Men håller med dig om det där när ringarna ligger ner.

Men jämför då med ett tvådelat. Hur mycket ska det inte sticka upp i gommen då då? Om nu ringarna ligger eller står på mitt tredelade, är det egentligen väsentligt i sammanhanget om man jämför? Jag bara funderar...
 
Ett tvådelat sticker väldigt lätt upp i gommen, speciellt på en häst som har låg gom och liten mun. Pinky kan inte ridas på det öht...
Men om man har ett lagom kort bett på en häst som har plats i munnen för det, är det nog inte så farligt.

Det är ju olika på olika hästar, en del är känsligare än andra, det finns nog hästar som fullständigt skiter i vilket håll mittdelen ligger åt, medan en del kryper ur skinnet av obehag om man råkar lägga in ett felvänt, eller ett tvådelat. (<- Pinky :smirk:)
 
Just nu har jag ett som är "felvänt" och som dessutom är för långt. Jag har inte upplevt att hästen är speciellt orolig i munnen. Har iaf inte tänkt på om det kan bero på bettet. Snarare min egen ridning. När hästen går i form är han stadig, tar ett bra stöd och "slörpar" på bettet. Så han kan ju unte tycka såå illa om det. Men det är ju inget som säger att det inte kunde bli bättre med ett bett som han verkligen gillar...

Jag har tre alternativ i nuläget:
1. "Felvänt" i sötmalm. Jag vet att han gillar sötmalm.
2. "Rättvänt" i rostfritt.
3. "Rättvänt" eggbett i rostfritt.

Jag tycker att eggbetten verkar snällare mot hästens mungipor. Frågan är bara vad hästen vill ha... Jag kan ju inte fråga, så jag får nog helt enkelt prova.

Är det någon som vet var man kan köpa rättvända sötmalmsbett? Hööks är enl mig felvända.
 
Pratar vi om bett med sk droppe är det rättvända det som har ringarna vilka mittendelen sitter i, vinklade 45° i förhållande till bettringarna. (Globus 3-delade bla är rättvända). De små ringarna ligger då platt på tungan och sticker ej upp i gommen. Vad jag kan se på bilderna är detta nr 2.
Här syns det rättvända med droppe tydligt
 
Pratar vi om bett med sk droppe är det rättvända det som har ringarna vilka mittendelen sitter i, vinklade 45° i förhållande till bettringarna. (Globus 3-delade bla är rättvända).

Mitt Globus 3-delade är "felvänt"

Nu tycks inte pållen bry sig om det, både det tredelade med droppe (Globus) och det tredelade med KULA (klotrund kula, okänt märke) är vända enligt alt 1. Hästen som är kinkig med munnen protesterar inte.. Fast det tog lååång tid innan han accepterade Globuset, det med kula accepterade han direkt. Nu rider jag dock på rakt..
 
Hej!

Faktum är att det finns bra och dåliga bett i alla tre varianterna, men med ett relativt enkelt test kan man se om de verkar bra eller dåliga.

Man lägger helt enkelt bettet över armen, och så ser man hur "överlinjen" på bettet ser ut. Sticker lederna upp som knölar, eller är det slätt och fint? Ju slätare och finare desto bättre.

Sen i slutändan är det ändå hästen som avgör. Man får testa och se helt enkelt.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 934
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 039
Senast: Lillebjörn
·
Utrustning Jag har ju en annan tråd där jag bett om tips på bett att prova, och i samband med det har jag såklart tillbringat mycket tid på att...
Svar
1
· Visningar
983
Senast: Equilina
·
Utrustning Det enda om utrustning jag hittade fanns på tävlingsforumet så det får flyttas om det ligger käpprätt fel. Jag har bara en...
Svar
12
· Visningar
1 960
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp