Fel sadel eller är hon obstinat?

Moggie

Trådstartare
Köpte min ridtravare för ett halvår sen och hon var nästan enbart körd innan dess. Hon var redan från början sur när man sadlade, särskilt när man drog gjorden. Jag har försökt vara så försiktig jag kan, t.ex. bara lagt på sadeln och sen pysslat lite med annat innan jag dragit gjorden på första hålet. När jag kommit ut har jag dragit mer.

Nu har hon förutom att sura och försöka bita mig när jag drar gjorden, även försökt bita mig i benet när jag hoppar upp och börjat skrapa med framhoven?? Jag är jättenojig att hon ska börja lägga sig ner när jag sitter upp, då har vi stora problem.

När vi har ridit så får hon knölar på ryggen av sadeln. Ibland flera små, ibland en stor, alltid på höger sida. Hon ömmar inte när man trycker på knölarna. Hon ömmar inte heller när man känner igenom ryggen. Har haft en hästmassör hemma som känt igenom henne och då hade hon ont i en bakbensmuskel men inte i sadelläget eller uppe på ryggen.

Hon har en ny syntetsadel (minns inte märket) men det är en sån där man kan byta järn. Har inte haft någon sadelutprovare hemma men jag tycker att den verkar ligga bra och har även haft en sån där pappersmall för att se vilken bomvidd hon ska ha.

Till saken hör också att när hon inte vill göra vissa saker (träna på banan och gå i sidled och annat tråkigt) så krånglar hon också och försöker ställa sig på bakbenen. Vad tror ni om detta??

Sv: Fel sadel eller är hon obstinat?

Det första jag skulle göra är att ta ut en veterinär och sedan byta sadel. En häst ska inte få knölar av en sadel. Verkar som den sitter riktigt kasst!

Litet förtydligande om knölarna: de kommer alltid efter ridning och försvinner sedan. Endera en stor eller flera små, på olika ställen men alltid på höger sida.

KAN kanske vara sk hårsäcksinflammationer? Sadeln glider inte åt nåt håll och ser ut att ligga bra.

Jag vet inte om det har någon betydelse men jag sitter mer på höger sittben. Ett sitsfel som jag haft med mig hela livet och jobbar med fortfarande.

Kollade massören musklerna i sadelgjordstaden och mellan frambenen?
Många hästar är väldigt spända där och då kan de vara sura när man spänner gjorden eller bara tar där.

Prova att massera själv och klappa, så det låter, med handflatan innan du ska spänna gjorden.
Sen är vissa hästar sura bara, en av mina försöker alltid bitas så fort man grejar med gjorden, samma med täcken. Inte så mycket mer att göra än spänna försiktigt och ha en gjord med mycket resår :grin:

Prova att rida barbacka. Fördel du måste lära dig sitta mitt över hästen!

Rid inte mer med den sadeln. När du fått in känslan så kan du prova ut en sadel men den ska inte hämma hästen. Hon ska röra sig lika bra med sadel som utan!

lycka till!

kan du inte lägga ut bild på när sadeln ligger på hästen?
:)

Nu har hon förutom att sura och försöka bita mig när jag drar gjorden, även försökt bita mig i benet när jag hoppar upp och börjat skrapa med framhoven??
[...]

När vi har ridit så får hon knölar på ryggen av sadeln. Ibland flera små, ibland en stor, alltid på höger sida.
[...]

Till saken hör också att när hon inte vill göra vissa saker (träna på banan och gå i sidled och annat tråkigt) så krånglar hon också och försöker ställa sig på bakbenen.

Herregud... Vad ledsen jag blir :( . Din häst försöker på alla möjliga sätt och vis berätta för dig att något inte står rätt till.

Kolla upp hästen på klinik och anlita en bra sadelutprovare, jag ser att du bor i Falun, det finns en MYCKET bra sadelutprovare i närheten av dig, Leksand. PM´a om du vill ha namnet.

photo.php

Hoppas bilden fungerar. Det är som sagt en sadel med utbytbara järn, hon har det näst vidaste just nu. Tror ni sadeln behöver komma ner mer, i så fall kan jag byta till ett vidare?

Den är helt ny och inte felsutten eller så.

Hade liknande problem med min häst när hon kom.
Fick med en sk utprovad sadel men tyckte den såg lite skum ut på.
Hästen gick fram och tillbaka, högg efter mej, stod inte still vid uppsittning och ville hela tiden småspringa.
Sambon som är massör kände igenom henne och tyckte att hon verkade spänd.
Vi bytte sadel.
Efter ett par ridturer försvann alla problem.
Idag sover hon nästan när jag sadlar, står helt stilll vid uppsittning och går lugnt.

Så jag skulle gissa på sadeln, om inga andra fel hittas.

Sadelutprovare, är det dyrt?

Jag har väldigt begränsad ekonomi och köpte den här sadeln för drygt 4000 (= mkt pengar för mig). Så att "kasta sadeln" känns inte direkt som nåt alternativ. Vad är felet?

Kan man stoppa om sin sadel och då komma undan billigare?

Sadeln ser ut att vara för trång och för svängd, detta är inget du kan ändra genom att stoppa om sadeln tyvärr.

Då får du nog lägga ner ridningen så länge och spara tills du har betydligt mer pengar. tyvärr är det så att hästar är dyrt.

Jag skulle rekomendera dig en bra bomlös sadel om du inte har råd att byta ofta. Med bra så menar jag att den antagligen kostar minst runt 10 000 som ny, men man kan hitta beg som är betydligt billigare.

Tack för era synpunkter. Vad innebär det att sadeln är för svängd?

Och för trång borde man väl kunna lösa med den bredare bomvidden (byta järn)?

Tack för era synpunkter. Vad innebär det att sadeln är för svängd?

Och för trång borde man väl kunna lösa med den bredare bomvidden (byta järn)?

Att den är för svängd menar att hästen har rakare rygg än sadeln. Oftast ändrar sig det när man byter järn. Så jag hade provat ut en helt ny som passar med rätt järn i!

Iomed att du inte har spänt sadelgjorden så är det svårt att avgöra, men min erfarenhet är att om sadeln ser för trång ut utan sadelgjord så ser det ännu värre ut med sadelgjord. Och jag tvivlar på att en storlek skulle göra så stor skillnad.

Googlar runt lite på bomlösa sadlar nu. Har aldrig ridit i en sådan, men det är ju många som beskriver att de är sköna för hästen.

Men, finns det några vulster eller annat stöd för benen? Jag kan t.ex. inte rida i westernsadel på grund av bristen på stöd för benen. Tycker bara att jag halkar omkring, särskilt i nedförsbacke.

Googlar runt lite på bomlösa sadlar nu. Har aldrig ridit i en sådan, men det är ju många som beskriver att de är sköna för hästen.

Men, finns det några vulster eller annat stöd för benen? Jag kan t.ex. inte rida i westernsadel på grund av bristen på stöd för benen. Tycker bara att jag halkar omkring, särskilt i nedförsbacke.

Det finns bomlösa som ser ut presis som vanliga sadlar. Men tänk på att man ej får tävla dressyr och hoppning med dessa.

I och med att hon bara är riden i ett halvår så har hon ju inte de bästa ryggmusklerna. Vi rider mest i skogen. Kan det vara bra med en bomlös sadel då?

Hon har väldigt lång rygg och rätt hög manke.

Jag tycker ändå att du ska ta hjälp av kunnit person. Jag kan omöjligt via ett forum, tala om hurvida en sadel passar eller ej. speciellt som du ej lagt ut några bilder på hennes rygg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 643
Senast: Grazing
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 128
Senast: Alexandra_W
·
Hoppning Jag har en kanonbra hopphäst. Han kan hoppa en bana på 160 hemma och han tycker det är skit kul! Tills man kommer på tävling då han...
Svar
15
· Visningar
2 428
Senast: Hoppmallan
·
Hästhantering Jag skulle gärna vilja ha svar och se en lösning på min häst. Hon är ett sto, 4 år, rids och hanteras konternueligt. Hon är kroniskt... 2
Svar
34
· Visningar
6 479
Senast: Aionee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • Fälttävlans-tråden 2025