Fel sadel eller är hon obstinat?

Sv: Fel sadel eller är hon obstinat?

Det finns bomlösa som ser ut presis som vanliga sadlar. Men tänk på att man ej får tävla dressyr och hoppning med dessa.

Stämmer inte!
Man får tävla i dressyr så länge sadeln är av engelsk typ.

Hoppning däremot bör man ju inte använda en bomlös, osäker på vad reglerna säger.

Stämmer inte!
Man får tävla i dressyr så länge sadeln är av engelsk typ.

Hoppning däremot bör man ju inte använda en bomlös, osäker på vad reglerna säger.

Bra att du rättade mig;) Trodde inte man fick starta med bomlös i dressyr;)

Ska vi däremot börja diskutera vad som menas med "engelsk typ" så vet knappt ridsportsförbundet själva vad de menar med det :rofl:

Vi har nordisar annars så jag tycker att hon har hög manke, jämfört med dem... men du har nog rätt :)

Jag har en bomlös sadel som jag älskar. Den ser ut som en vanlig sadel och man sitter verkligen jättebra i den.
Hittade den begagnad ganska billigt. :)
Jag har varit skeptisk innan, men sen jag fick min bomlösa kan jag inte tänka mig att rida i nån annan sadel. (den rättar till min sits riktigt bra)
Den ser ut så här:
3393566084.jpg
och ligger jättebra på min häst.

låter som en häst som jag brukar rida ibland och hon har sadeltvång och brukar ibland till och med få panik när man spänner sadeljorden. Det du kan göra för att kolla detta är att trycka lite lätt över ryggraden och se om hästen ger något tecken för att ge vike! men för att lugna henne brukar jag alltid spänna något hål och sedan ge henne något att tugga på så hon slappnar av då hon annars kopplar sadeln med smärta:)

Du kan säkert sälja sadeln för samma som du gav. Då har du en bra grundplåt till en sadel som passar.
Kolla runt bland begagnade och kolla sedan vad de kostar nya.
Det du ska vara väldigt noga med är att du har en bra pad till sadeln om den inte har egna paneler.
I den här tråden http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=823365&highlight=boml%F6s+tr%E5den finns massor av bra information om olika sadlar.

Fall inte för frestelsen att köpa en billig bomlös för de är inte bra.

Om du har problem med din sits så är bomlös ett sämre alternativ än en bomsadel. Bommen hjälper till att fördela trycket över ryggen på hästen. Om du vet med dig att du sitter snett kanske en bomsadel är att fördra trots allt. Och speciellt iom att hästen är en långryggad vb-travare som knappt är riden. Hon kan behöva den hjälp hon kan få.:laugh:

Men ta för gud skull ut en sadelutprovare! Det blir väldigt mycket dyrare om du har fel sadel och hästen drar på sig skador. Då får du dyra veterinärräkningar etc. En passande sadel är jätteviktigt!

Det är dyrt att ha häst. Det ska man veta innan man skaffar häst. Det finns vissa grundsaker man måste ha råd med: foder, strö, verkning/skoning, veterinär och passande utrustning.

Har du inte råd med en sadel som passar får du låta bli att rida eller rida barbacka.

Tänkte på din sitsproblematik, har du kollat så du är rak i kroppen själv? Dvs hos en sjukgymnast, kiropraktor eller likn? Det kan påverka hästen väldigt mycket om vi är sneda. Och tyvärr kan vi sitta bra sadlar sneda och dåliga om vi är sneda.
Jag blir lätt sned(pga whiplash). Så jag får gå och justera mig regelbundet för att inte mina hästar och sadlar också ska bli sneda.

Lite spännande att lägga ut länk till sin egen webshop. Reklam är inte tillåtet..

De där sadlarna har jag dessutom sett många ryttare med lite instabil sits sitta och luta på som lutande tornet i Pisa. De verkar någon mindre stabila än bomsadlar om man säger så. Det var ett jäkla kasande hit och dit på en del av dem.

Och TS säger ju själv att hon sitter mer på ena sidan. Kan inte vara så gynnsamt för en hästs rygg utan ens en bom mellan.

Jag har inte lagt ut någon länk till "Min" webshop, jag har liksom inte ens nån webshop, så jag förstår inte vad ditt problem är?

Det inlägget var av en annan användare. Och är nu raderat. De har satt mitt svar till svaret som gjordes sist ovanför, vilket var ditt. Så du behöver inte ta åt dig! :)
Mig veterligen har du inte smygreklamat något. ;)

Ska ta hem en bomlös på prov nu. Men ägaren vet inte vilket märke det är, då hon har köpt den av en återförsäljare. Jag tycker att det är intressant att veta.

Någon som känner igen modellen? http://www.pixbox.se/pic_show_id31507724.html

Det är förmodligen en börjes sadel. Inget jag skulle rekomendera då du behöver ytterst bra balans för att kunna sitta bra i den. Man får absolut inget stöd i den alls.
Jag hoppas verkligen att de har haft en annan pad till den och att de inte har ridit i den så som det ser ut på bilden. En sådan pad som är på bilden bildar ingen tillräckligt bra kanal. Till en sådan sadel behöver man en bra pad och de kostar från 1000 kr och uppåt. Man måste få till en bra kanal då sadeln i sig är platt på undersidan.

Jaså?
Visste inte att det blev så! Man lär sig nåt nytt varje dag!

Märkligt att de gör det dock... kan ju bli jätte fel :crazy:

Nu har jag provat den bomlösa.

Hon blev jättesur när jag drog gjorden och sparkade med bakbenen osv. Väl uppe i sadeln så konstrade hon, snurrade runt på stället osv. Så brukar hon inte göra så jag hoppade av och kollade att allt låg som det skulle, hoppade på igen, hon fortsatte konstra, så jag hoppade av igen och sadlade av. Det verkade som om sadeln hade skurit in i manken, är det möjligt att en bomlös sadel klämmer? Hon har ganska bred manke.

Har även hittat felet med den gamla, den är förmodligen för svängd, som ni säger. När den ligger på utan vojlock så ligger den inte an bak, utan det glappar flera centimeter. Ska ta hem en sadelutprovare nu.

Om du går in på Agr*as hemsida har de skrivit hur man själv kan kontrollera sadlar och hur de ska sitta. Prova inte en sadel till innan du har läst igenom det både för din egen och din hästs skull!

Ja, sadlar kan klämma manken- smärtsamt, kan klämma bogblad, kan klämma ländrygg, listan kan bli lååång, läs på, rid inte med fel sadel och
Lycka till!!!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 643
Senast: Grazing
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 128
Senast: Alexandra_W
·
Hoppning Jag har en kanonbra hopphäst. Han kan hoppa en bana på 160 hemma och han tycker det är skit kul! Tills man kommer på tävling då han...
Svar
15
· Visningar
2 428
Senast: Hoppmallan
·
Hästhantering Jag skulle gärna vilja ha svar och se en lösning på min häst. Hon är ett sto, 4 år, rids och hanteras konternueligt. Hon är kroniskt... 2
Svar
34
· Visningar
6 479
Senast: Aionee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Födda 2022