Fel styrka i glasögon, försäkringsfråga?

ekra

Trådstartare
Jag var på synkoll nyligen, och det konstaterades att jag har för starka glas. Man kan visst råka ut för det om man varit inne i en stressad period när man provade ut styrkan. (Ögonen blir spända) Glasögon är ju svindyrt, bara mina glas kostar ca 1500kr/st pga behov av specialslipning, sedan tillkommer bågar.

Jag blir ofta trött i huvudet och ögonen och har återkommande sk. "tyst migrän" på ena ögat. Jag har satt det i samband med mycket skärmarbete, men optikern sa att det högst troligt beror på att ögonen måste jobba hårt med "zoomen" och blir ansträngda av den felaktiga styrkan.

Jag fick prova kontaktlinser med riktig styrka, och det blev mycket behagligare. Men det blir nu huvudvärk när jag skiftar mellan glasögon och linser pga skillnaden i styrka= jag behöver akut nya brillor.

Kan nya glasögon tänkas täckas av min försäkring? Det är rätt länge jag gått med felaktig styrka. Gissningsvis 2-3år, jag minns inte riktigt.

Nya optikern sa att jag också nu var väldigt spänd i ögonen och gjorde många tester och såg till att jag var avslappnad i blicken, så nu bör det vara korrekt styrka som provats ut. Så det går alltså om man uppmärksammar problemet.
 
Det har jag svårt att tro. Synen kan ju ändras rätt snabbt, det är nog inte säkert att du gått med fel styrkot hela tiden.

I synnerhet när ögonmusklerna är spända verkar resultaten vid synundersökning kunna variera. Min optiker fattar ingenting av de konstiga, hoppande resultat han fått på mig under några års tid. Han har remitterat mig till ögonläkare för att få göra en tredagars Atropinbehandling som ska kunna visa hur ögonen funkar när de är helt avslappnade.
 
Nej jag har ingen aning :) Konsumentköplagen kanske vore troligare än att försäkringen täcker. Jag blev bara lite "trött" över att behöva bekosta nya glasögon om det är så att det gjorts fel när de utprovats. Så jag ville gräva lite i det.

Jag har för starka glas, det vore skillnad om de var för svaga, synen har hitintills aldrig blivit bättre med åldern för mig. Tvärtom.
 
om det är så att det gjorts fel när de utprovats.

Med tanke på att de går efter vad man själv uppger ger bästa synresultat när man provar ut nya glas, så tvivlar jag starkt på att någon annan än en själv får bekosta ev felaktigheter. Speciellt om det gått flera år.

Hade du direkt gått tillbaka till optikern när du fick glasögonen och påtalat att det här stämmer inget vidare så hade det kanske varit annat, men nu efter flera år??

Nä, bara att bita i det sura äpplet.
 
Nej jag har ingen aning :) Konsumentköplagen kanske vore troligare än att försäkringen täcker. Jag blev bara lite "trött" över att behöva bekosta nya glasögon om det är så att det gjorts fel när de utprovats. Så jag ville gräva lite i det.

Jag har för starka glas, det vore skillnad om de var för svaga, synen har hitintills aldrig blivit bättre med åldern för mig. Tvärtom.
Är man i fyrtioårsåldern så ska synen börja dra åt andra hållet.
 
Med tanke på att de går efter vad man själv uppger ger bästa synresultat när man provar ut nya glas, så tvivlar jag starkt på att någon annan än en själv får bekosta ev felaktigheter. Speciellt om det gått flera år.

Hade du direkt gått tillbaka till optikern när du fick glasögonen och påtalat att det här stämmer inget vidare så hade det kanske varit annat, men nu efter flera år??

Nä, bara att bita i det sura äpplet.
Japp de går efter vad man själv uppger. Skillnaden var att nya optikern noterade att jag var spänd och att resultatet inte skulle bli riktigt om vi inte fick ögonen att slappna av. Det hade jag ingen aning om. Och förra optikern gjorde inga sådana tester, eller påpekade något sådant problem. Men jag vet att jag var väldigt stressad då eftersom jag var mitt uppe i att ha börjat på nytt jobb, flytt, hästförsäljning och att hantera flera dödsfall.

Jag skaffade nya glasögon i samband med att jag fick ett stillasittande skärmjobb så jag satte ögonbesvären i samband med det snarare än att det skulle vara fel på glasögonen.

Så det var verkligen skönt att hitta orsaken! Undrar om fler dras med liknande problem helt i onödan pga felutprovade glasögon.

Och ja, det är nog bara att bita ihop och köpa nya på egen bekostnad.
 
Du kan ju byta glasen utan att köpa nya bågar iaf hos de flesta optiker som slipar in glasen själva. Då kommer du undan något billigare.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp