Bukefalos 28 år!

"Felaktiga" valpar som avlivas?

Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Men det finns ju "defekter" som inte visar sig inom 24 timmar också..t ex öron som inte ställer sig som dom skall, fläckar på t ex dalmatinerna....benställ, svansar som inte kringlar eller lägger sig som dom skall, när avlivas dessa hundar då????
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Jag vet att inom "min" ras. Dobermann så avlivas alla valpar som föds med blå eller vit isabella färg.
att de föds som isabella är rätt ovanligt men de blå hundarna föds nästan i varje kul där någon utav föräldrarna är brun. De räknas bort i statistiken och sedan fortsätter man att avla på de hundar som lämnar blå. Tycker ändå att de borde tas ur avel om man nu verkligen inte vill sätta blåa dobermanns till världen :(

Ursäkter är ofta som att blå dobermanns oftare lider utav eksem och temperamentsfel...
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Jag kan bara tala för dom uppfödare jag vet om nu, så att du vet.

Valpar där defekter inte syns vid födseln, tas sällan bort. Om det inte är en skadlig defekt, som kan medföra sjukdomar eller annat - för hunden - jobbigt.
Dessa (som sparas trots defekt, vad det än må vara) säljs då till nedsatt pris, enligt SKK's kontrakt.

Men som sagt, jag kan bara svara för dom erfarenheter jag har, som jag fått genom dom uppfödare jag känner.

SKK har för övrigt en regel inom GD, att gula eller tigrerade valpar inte får reggas efter en parning mellan gult/tigrerat och svart. Dessa valpar måste då avlivas, alltså.
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Rätta mig om jag har fel men avlas det inte väl hårt på en del önskade egenskaper också? Ett exempel: Engelsk bulldog kan sällan föda normalt, har jag hört, pga för stora huvuden på valparna utan kejsarsnitt måste användas. Hundar som är så tilltryckta att de knappt kan andas är ytterligare ett exempel. Normalt eller defekt?

Sen skulle jag fortfarande vilja ha en källa till ditt tidigare uttalande.
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Nej, det går inte att skita i det.
En uppfödare, som föder upp enligt SKKäs regler och förpliktelser får inte föda upp blandraser.
Hundar av icke godkänd färg får inte reggas, vilket betyder att dom räknas som blandraser.

Det är sällan det är för pengars skull.

Och igen, som i alla andra trådar här.
Jag har aldrig påstått att djuren är sjuka. Däremot att dom inte är DOKUMENTERAT friska. Enligt min Vet så är det ungefär 5 blandraser om året som röntgas för HD, kollar hjärta, lyser ögon osv, hos henne. Alltså extremt sällan som dom kollas upp för rasbundna sjukdomar som finns i raserna bakom dom.
Och det är inte som så att hon inte har blandisar som patienter, för det finns gott om dom här.

Jag har för mig att det var Jadzia som hade något som Hundskolan tagit fram. 1:a generationen blandras var oftast väldigt frisk, och 2:a generationen fick mer sjukdomar.
Inte ordagrant, men jag minns inte mer just nu.

För övrigt så får uppfödare under SKK inte avla på sjuka djur, då får avkommorna inte reggas. Alla klubbar håller på och utvecklar RAS nu, som ska följas för att göra raserna friskare. Det ska få uppfödare att kolla sina hundars status innan parning ännu noggrannare.

(Ps. Jag glömde ett ord i inlägget du svarade på. Var försent att ändra det dock när jag såg det. Det ska stå massproducenter istället för bara producenter.)
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Jomen det var väl just det du påstod?

"Och detta inte för att jag inte gillar hundarna, utan för att det i över 90% av fallen ej är hundar som är dokumenterat friska."

Och jag väntar på källan än.

Och apropå ett annat uttalande så är jag övertygad om att det även finns uppfödare till renrasiga hundar som är mindre noggräknade med vart dom hamnar.
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Jag anser att alla oseriösa blandrasproducenter som säljer valpar till dåliga hem gör ett mycket större fel. Dessa hundar får lida hela sitt liv.

Jag tycker att det är lika sjukt att avliva valpar som inte passar in i mallen för vad människan tycker är en korrekt hund, allt bara för en påhittad rasstandard. Ingen respekt för något liv överhuvudtaget.
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Jag anser att alla oseriösa blandrasproducenter som säljer valpar till dåliga hem gör ett mycket större fel. Dessa hundar får lida hela sitt liv.

Jag tycker att det är lika sjukt att avliva valpar som inte passar in i mallen för vad människan tycker är en korrekt hund, allt bara för en påhittad rasstandard. Ingen respekt för något liv överhuvudtaget.

jag kunde inte sagt det bättre själv. Vad har människan för rätt att leka gud över allt levande?

//a
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Vad har människan för rätt att leka gud över allt levande?

Just i denna frågan om "hundavel" så har människan väl redan lekt gud genom att bestämma vem som ska para sig med vem och när.
Då bör hon väl ta steget helt ut och ansvara för detta beslut?
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Mamman lider av för många valpar. Valpen lider inte av en avlivning.

Även om valpen inte lider av avlvning så är det fruktansvärt oetiskt. Människan sätter sig själv på en pidestal och leker gud. "Den individen har inte ett korrekt utséende, avliva!"
Jag mår så fruktansvärt illa av vissa människors sätt att tänka och tyvärr också agera.
Ursäkten att mamman lider av för många valpar är något av det värsta. Har man planerat avlat på två hundar så får man för sjutton också ta konsekvenserna. Människan har (enligt mig) skyldighet att gå in och hjälpa tiken med valparna. Folk som får flerfödsel avlivar väl inte några av ungarna för att det inte bli så jobbigt för dem att uppfostra och ta hand om dem.
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Och det gör man genom att ta död på friska valpar som inte passar in i nån regelbok människan skrivit menar du?

Jag måste ställa för svåra frågor eftersom jag inte får några svar.
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Men ingen kan tvinga hundarna att para sig. Vill de inte så gör de det inte.
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Jag "hör" vad du skriver.
Men finns det inte renrasiga hundar som också hamnar i fel hem :confused:
Du måste också förstå att vi med blandraser är trötta på att höra detta. Jag är inte för blandrasavel, men jag ser ingen anledning till att slå ihjäl en frisk hund. Ska man inte korsa människoraser heller då ? Vad är problemet med just BLANDRAS hundar ?
Därimot har jag inga problem med att slå ihjäl ett djur som lider. Så om dom är 24 timmar eller 1 minut tycker jag inte är relevant om djuret är friskt. Och avlar man då bara för att tjäna pengar på sina djur när man slår ihjäl dom man inte kan få ut lika mycket för?? Är detta mycket bättre?? Som sagt var kastrera och sälj till någon som älskar hunden för att han/hon är just den hunden ?

jag håller helt o hållet med dig! Vi är trötta på att höra detta, och resten du skrev oxå!
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Risken att em renrasig hund hamnar hos en seriös ägare är större anser jag eftersom en renrasig är ganska dyr medan en blandras kan man köpa rätt billigt och lite mer vem som helst kan köpa en.
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Må så vara men det rättfärdigar knappast ett uttalande som detta: "Jag anser att alla oseriösa blandrasproducenter som säljer valpar till dåliga hem gör ett mycket större fel. Dessa hundar får lida hela sitt liv." eftersom uttalandet stämmer lika bra på renrasproducenter även om de nu skulle vara färre.

Producenter var ett konstigt ordval i sammanhanget?
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Det är delat det där, inom den Engelska Bulldoggen.
Vissa tikar är för trånga för att föda fram så pass stora huvuden, och vissa går det alldeles utmärkt för. Den större delen av snitt beror på värksvaghet, inom dom olika sorters Bulldoggar som finns.
Det är ärftligt, och jag tycker inte att man ska avla på det. Vi tog en tik ur avel i år, pga värksvaghet plus alldeles för trång. En valp överlevde och det vart snitt. Han ska inte para några tikar, och hon har ingen livmoder kvar. Övriga hundar ur den linjen kan vi inte ansvara för dock.

Som jag tidigare skrev har jag ingen källa, utan utgår från just hundarna här i området och vår Vet. Och alla blandrasannonser, blandrasägare jag känner och vad allmänheten säger. Dom kollar sällan sina hundar för rasbundna sjukdomar innan parning, är min slutsats.
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Det finns det absolut, det har jag aldrig sagt något om. Men blandraserna är överrepresenterade när det kommer till hundstallar osv.

Jag läste här på Buke att medelåldern på en blandrashane låg på 1,5 år. Vet dock inte vart den infon hämtades ifrån.
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Och jag tänker inte ens börja debattera om huruvida vi leker Gud, eller har respekt för annat liv.

Jag propagerar varken för eller mot att avliva friska valpar. Jag säger bara att valpen inte lider av att avlivas, utan det är vi människor som tycker att döden är farlig.
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Tyvärr tror jag det är många som köper hund på impuls och då blir det ofta en blandras hund som någon kompis avlat fram!Nu säger jag inte att det alltid är så!

Men jag har sett för många blandrashundar som fått ett tråkigt öde! Men det finns ju även dom som har det väldigt bra också!
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Det var inte det jag tänkte på när jag skrev så.
Snarare att om man har valt att hålla på med avel och uppfödning som hobby/"yrke" så har man väl lekt gud redan i steget innan hunden föds?

Jag håller med exempelvis Grana i hennes resonemang om tid och pengar. Jag kan förstå varför man vill ta bort en valp som inte håller måttet. Men jag vill inte gå in och argumentera vidare om det.

Jag vet inte vilka frågor som känns svåra för dig, kanske finns svaren här om båda parter är vidsynta och inte måste ha rätt.
Jag kan förstå ditt resonemang också. Men det är inte min åsikt. Och det är väl ok?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp