Bukefalos 28 år!

"Felaktiga" valpar som avlivas?

Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

SKK har för övrigt en regel inom GD, att gula eller tigrerade valpar inte får reggas efter en parning mellan gult/tigrerat och svart. Dessa valpar måste då avlivas, alltså.

MÅSTE avlivas? Finns det nån lag som säger att dom inte ens får leva???
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Men om det är så många valpar så man vill gallra för antalets skull så väljer man väl att gallra bort de inkorrekta i första hand, eller hur?
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Jag propagerar varken för eller mot att avliva friska valpar. Jag säger bara att valpen inte lider av att avlivas, utan det är vi människor som tycker att döden är farlig.

I mitt ursprungsinlägg handlade det överhuvudtaget inte om huruvida valpen "lider" a en avlivning eller ej. Det vet väl alla att en avlivning uförs med humana metoder... Det hela handlade um huruvida man kan försvara avlivning av ett frisk djur pga att det ser ut si eller så????
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Visst helt okej, men det övergår mitt förstånd hur man kan acceptera att friska hundar avlivas pga färgen.

Precis, det var väl ungefär det som var grundresonemanget i den här tråden :)
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Summering = det finns 8 st korrekta att hitta hem till och sex inkorrekta varav 4 ridgelösa hanar = kan vara rett ganska svårt projekt.

Men du Zoya... skulle du nångång stå inför det "projektet" så kontakta mig... För en Rhodesian Ridgeback utan ridge skulle iaf jag gärna ta hand om :idea:
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

*lånar knappen*

Raskatter som föds med defekter avlivas ibland,just för att inte marknaden ska bli mättad med defekta katter,man får inte så mkt som man har lagt ut på dem och man är rädd om sitt namn,samtidigt som man vill hålla rasen ren ,även om avelsförbud sätts på djuret ifråga så är det inte säkert att det hålls från den nya ägaren.

Trist fakta men ack så sant. :crazy:
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

lånar knapp: jag hoppas verkligen att alla ni som tycker att det är katastrofdåligt att avliva valpar är strikta veganer, inte har några djur (typ hamstar, fåglar) i bur, att ni enbart äter ekologiska varor och inte kör bil, åker flyg eller buss etc. annars är det bara rent j*vla hyckleri.

Det där väntade jag bara på..... den biten kommer upp i ALLA såna här frågor när de övriga argumenten verkar sina...
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

I fallet med om mamman inte orkar med antalet valpar, självklart skulle man i så fall välja att ta bort de "icke korrekta" ja... Jag är inte så pass insatt i avel at jag trodde detvar vanligt att tiken inte orkade med valparna... Vet en rottweilertik som lyckat födde fram och upp 13 valpar nämligen. I första hand tycker jag att man borde hjälpa tiken att ta hand om valparna men som sagt... det där vill jag inte ge mig in närmare på...
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

*Raskatter som föds med defekter avlivas ibland,just för att inte marknaden ska bli mättad med defekta katter,man får inte så mkt som man har lagt ut på dem och man är rädd om sitt namn,samtidigt som man vill hålla rasen ren ,även om avelsförbud sätts på djuret ifråga så är det inte säkert att det hålls från den nya ägaren.

Trist fakta men ack så sant. :crazy:

...och enligt mig precis lika fruktansvärt det...
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Kan ju tyckas men jag har gjort det själv en gång *duckar för alla nävar*
Det var en kull där mamman hade klamydia(detta syns inte på dem)och katterna fick världens problem och det rann ur ögonen och blinkhinnan växte ihop på två av dem trots kraftig medicinering.(acitramax,chloremycetin,Zinkfrin...osv,ursäkta stavningen)
Operationen skulle kosta multum och då valde jag att ta bort två i kullen ist. hade jag vetat att jag fått fullt betalt för dem så hade jag behållt dem men så är det inte.

En gav jag bort till en kompis,den var fin i ögonen men det rann...och gör fortfarande efter tre år,det är alltså klar vätska men det finns inget avels eller utställningsvärde på en så´n katt.
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Operationen skulle kosta multum och då valde jag att ta bort två i kullen ist.

Jag tycker forfarande att har man inte råd att ta hand om djuren så skall man inte ha djur.
Okej om dessa inte skulle överleva eller kunna leva ett drägligt liv. Min syster skulle gladeligen ha tagit hand om en sådan katt.
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Men som uppfödare tänker man inte så ....tyvärr.
Eller väldigt sällan iaf,det finns de som inte har sina kastrater kvar....när de gått ur avel så är det tack och adjöss.
Jag har alla kastrater kvar(dvs fyra stycken) och det är inte frågan om man skulle tjäna på det eller inte ha råd,man lägger inte de pengarna på sjuka katter ej heller den tiden det tar .

Om det däremot handlar om en bra avelshona tex då får det kosta.
Och ,nä,man tjänar inga pengar som kattuppfödare...nada .
Det kostar om man ska ställa ut,para osv.
och ja,du får ett bättre namn om du ställer ut så det bör man göra.
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Jo, men då var det ju trots allt en sjukdom det handlade om... inte att de hade en fläck av fel färg.
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Ja men det är ju det som är grejen varför??
Tjäna pengar på sina djur har vi pratat om förut och som jag och någon till sa då ..
Visst vore det underbart att kunna jobba med sin hobby ?
Men det får inte gå ut över djuren, aldrig någonsin. Det är min fasta åsikt. Och det står jag för.
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Jag håller med till viss del .
Men åter igen alla travare, alla blandraser blir inte illa behandlade. Likväl som det finns renrasiga hundar, toppstammade ridhästar som blir illa behandlade. Men det hör man aldrig lika mycket om? Jag är trött över att behöva försvara mig. Det finns barn som blir illa behandlade, kvinnor som blir slagna m.m men inte alla. Någonstans måste man dra gränsen.

Jag glider också ifån ämnet. Ursäkta trådskaparen :bow:

Må så vara. Men kolla på hundstall och vilka hundar som oftast står som oplacering i tidningarna. Nog sjutton är det blandisar.Spelar ingen roll vad ni säger. Är det ett impulsköp av hund, så är det oftast en billig blandras.
Min sambo har en blandras. Gissa varför de köpte den? (då var han sambo med en annan) Hon var billig. Sen tänkte de inte överhuvudtaget på vad det blev för ras, bara att den skulle ha lite större storlek.
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Vad det kostar att avliva är ingenting mot vad det kostar att föda upp en valp.

Vilket gör det rätt att avliva en valp som är helt frisk och kroppsligt normal?????


Vart ser du att jag skrivit det? Sluta skriv sånt jag inte sagt. Du skrev att det kostade att avliva också, och jag svarade att det var en struntsumma jämfört med att föda upp en valp. Jag gav en rättelse och inget annat.
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Ja men det är ju det som är grejen varför??
Tjäna pengar på sina djur har vi pratat om förut och som jag och någon till sa då ..
Visst vore det underbart att kunna jobba med sin hobby ?
Men det får inte gå ut över djuren, aldrig någonsin. Det är min fasta åsikt. Och det står jag för.

Vart går det ut över djuren att bli avlivad? När det går ut över djuren då anser jag man inte sköter dom väl. Men avlivad, då vet de inget om.

Vill tillägga att jag skulle tex sälja en feltecknad hund en tusing billigare. Jag skulle alltså inte avliva en valp, men jag kan förstå de som gör det.
Är man inte insatt i avel och uppfödning så tror jag man har svårt att sätta sig in i det.

Däremot tycker jag travare får slita ont. Är det mer rätt att de ska slita som galningar för vi ska försöka tjäna pengar? Iallafall försöka tjäna pengar.
Nu kom jag in på travare igen, men du tog själv upp det :)
Nu skulle jag iofs kunna tänka mig en travare (kanske). Men eftersom du skriver att det inte får gå ut över djuret så undrar jag vem som har det jobbigast. En död valp eller en travare som ska prestera till 100%.
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

SKK har för övrigt en regel inom GD, att gula eller tigrerade valpar inte får reggas efter en parning mellan gult/tigrerat och svart. Dessa valpar måste då avlivas, alltså.

Men jag hoppas då att GD uppfödarna i Sverige ändå är så seriösa att det inte parar en svart hane och en gul/tigrerad tik ?

Annars vete fåglarn .....
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Det är väldigt intressant här på hund.
I en tråd så skall ett hundliv räddas till varje pris och i en annan tråd så avlivar man hundvalpar på löpande band.
Bara för att de har fel färg eller för att håren på ryggen står åt fel håll (eller snarare ligger och inte står).

Det är tydligen en väldig skillnad på liv och liv.
Är det bara de perfekta som har rätt till det där heliga livet?

Inte_Ung, som tycker att det blev osmakligt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp