Bukefalos 28 år!

"Felaktiga" valpar som avlivas?

Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Nä det har du rätt i.
Dock tror jag inte att det är ett valigt förekommande problem. Min poäng var just att människan har ju valt ut vilka individer och när de ska paras. Inte rikitgt som i naturen.
Så ska man dra det till sin spets så är det väl fel redan där?
Allra helst skulle väl vovvarna få vara i naturen och para sig med vem dom vill, när dom vill och få hur många valpar de vill?
Nu är det inte det denna tråden handlar om, för då är vi snart i varg-debatten igen. Men när det börjar talas om Gud så kommer i alla fall mina tankar hit.
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Visst helt okej, men det övergår mitt förstånd hur man kan acceptera att friska hundar avlivas pga färgen.
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Förstå/acceptera = synonym?

Det är inte så att det dagligen händer i min närhet och jag inte funderar på det.
Det är bara så enkelt att jag förstår det resonemanget med tid/pengar på valpar som är tänkta att hamna i avel och utställnings samanshang men aldrig kommer ta sig dit.

Om du nu inte accepterar att valpar avlivas p.g.a färgen så förmodar jag att du har något på gång som skall få exempelvis SKK att ändra ställning i frågan?
I annat fall är väl inte du heller på en nivå att "inte-acceptera"?
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Ärligt talat är jag inte så insatt i hundvärlden att jag begripit att sånt här händer år 2004. Sen verkar det som att SKK är en bunt stofiler som man inte rår på i första taget. Jag försökte få dom att reagera på en artikel skriven av en man som satte på sin hund regelbundet (läs artikeln) men det fanns inget intresse.

Men du har rätt i att jag borde göra nåt - Djurens Rätt är nu kontaktade och förslag är välkomna.
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Det är inte konstigt att världen ser ut som den gör med tanke på hur en del tänker kring liv och död.
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Det skulle jag också vilja göra, tjäna pengar på min hobby.
Men..en engång jag skulle aldrig ha ihjäl ett djur för den sakens skull.
Och jag tycker likadant med travarna, jag äger dessutom en sån också.
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Så så fort man köper en blandras , har man egentligen inte pengar att köpa en "riktig" hund ?
Där tycker jag att du trampar många av oss blandis ägare på tårna.
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Eftersom jag har en sådan ras (rhodesian ridgeback) som ofta florerar i dessa "avliva/icke avliva" debatter så ska jag ge er min syn på saken.

Inom vår ras förekommer det hundar som föds med en medfödd defekt som heter dermoid sinus - dessa hundar avlivas vid födseln eftersom de utan en lyckad operation ej kan leva ett normalt liv.
Nå, dessa är ju "sjuka" så inget mer om det men sedan finns det de uppfödare som avlivar valpar som antingen har ett ridgefel eller helt och hållet saknar ridge.

Själv har jag aldrig avlivat en valp utav dessa skäl, bara p.g.a sinus men eftersom jag ännu ej "peppar peppar" fått någon ridgelös valp så kan jag inte säga att jag aldrig skulle avliva p.g.a det.
Mina valpar har hittills i 90% av kullarna bestått av korrekta valpar och de som ej varit korrekta har jag hittat bra hem till - för nedsatt pris förstås.
Jag kan säga att både jag och sambon grät floder sist när vi blev tvungna att avliva en 3 dagar gammal valp p.g.a sinus.

Men om vi nu säger att en uppfödare skulle få 14 valpar som överlever (inte ovanligt) vara hela sex stycken är inkorrekta och av dessa sex saknar 4 st ridge! (Ridgelösa RR är extremt svåra att sälja eftersom de flesta människor vill ha en RR som ser ut om en RR :smirk:) och dessa 4 är dessutom hanar (=kräver ännu mer).
Summering = det finns 8 st korrekta att hitta hem till och sex inkorrekta varav 4 ridgelösa hanar = kan vara rett ganska svårt projekt.
Javisst går det väl att hitta hem till alla men vad är det för hem då? Man ska väl inte behöva sänka kraven på hem bara för att hunden är inkorrekt? Och då blev det genast svårare igen.
Och vad händer om uppfödaren när valparna är tolv veckor fortfarande sitter med 5 osålda inkorrekta valpar? Vem som helst förstår ju att denne inte kan behålla alla dessa. Hade det inte varit bättre att gallra hårt från början för att ge de kvarvarande syskonen en chans att få de bästa hemmen? Man hade då dessutom gjort mammatiken en STOR tjänst, det tar nämligen på hennes krafter att föda upp så stora kullar.

Som Bebben sa... valparna lider inte av att bli avlivade, det är det bara vi som gör...
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Personligen skulle jag strunta i att föda upp valpar om jag visste att det var svårt att hitta ägare bara för att de saknar ridge. Det låter helt sjukt i mina öron att hundar ratas pga såna här struntsaker. Kan ingen vettig människa göra om regelboken för det verkar vara där felet finns.
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

lånar knapp: jag hoppas verkligen att alla ni som tycker att det är katastrofdåligt att avliva valpar är strikta veganer, inte har några djur (typ hamstar, fåglar) i bur, att ni enbart äter ekologiska varor och inte kör bil, åker flyg eller buss etc. annars är det bara rent j*vla hyckleri.
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Ja, för man måste vara perfekt i alla aspekter för att ha åsikter om en?
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Så om man tycker det är förkastligt att döda friska djur så får man inte köra bil?
Hmm, den logiken ska jag fundera på en stund.

Och jaa, jag är vegetarian men det betyder inte att jag orkar ta ansvar för all världens orättvisor som ickevegetarianer ofta vill få det till att man måste göra för att inte vara en hycklare. Helst samtidigt som dom själva äter en gris och stänger av teven när det visas hur den dog.

Det är märkligt att det alltid gnälls mer på oss som reagerar på och engagerar oss i n å n t i n g än på dom som inte reagerar öht.
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Det skulle jag också vilja göra, tjäna pengar på min hobby.
Men..en engång jag skulle aldrig ha ihjäl ett djur för den sakens skull.
Och jag tycker likadant med travarna, jag äger dessutom en sån också.

Faktum är att just ang travarna så skulle jag kunna tänka mig att ta bort min om den hade gjort sitt (nu har jag ingen, men om jag hade). Helst skulle jag ju vilja den kunde gå hemma och vara pensionär, men om det var omöjligt skulle jag kunna tänka mig avlivning. Om jag inte hittade en toppenmänniska som lät min häst ha ett lugn fortsatt liv.
Jag har sett allt för många travare som efter sin karriär som blir ridhästar till tjejer som kanske har häst för första ggn. Det ska hoppas och flängridas. Och det skulle jag inte vilja att min travare skulle utsättas för om den redan har haft ett aktivt och tävlingsrikt liv. Nu blir det väl mest travare som inte blivit så stora som säljs vidare, men ändå. Jag har också sett travare som inte varit helt friska i ben mm som säljs vidare.

Jo, jag vet det finns travare som får ett nytt jättebra hem. Men tyvärr har jag mest sett det av den dåliga sidan.

Nu gled jag lite från ämnet...
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Jag håller med till viss del .
Men åter igen alla travare, alla blandraser blir inte illa behandlade. Likväl som det finns renrasiga hundar, toppstammade ridhästar som blir illa behandlade. Men det hör man aldrig lika mycket om? Jag är trött över att behöva försvara mig. Det finns barn som blir illa behandlade, kvinnor som blir slagna m.m men inte alla. Någonstans måste man dra gränsen.

Jag glider också ifån ämnet. Ursäkta trådskaparen :bow:
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Om vi producerar fler djur än vad folk egentligen vill ha minskar intresset för bra djurhållning. Att ta bort ett överskott av valpar od är oftast positivt. Att dumpa priset på de som folk inte vill betala fullt för är ofta negativt.
Hur man tar bort valpar som inte är OK är en fråga om kompetens, det är tillåtet att "slå" ihjäl nyfödda valpar om man vet hur man gör, det är helt klart det snabbaste sättet.
PL
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Vet t o m uppfödare som tagit bort valpar för det har blivit för många för att det skulle blivit jobbigt för mamma hund...Jag är så känslig så jag blev så här :cry:

Men då kan det kanske vara lite okej på ett annat vis... Men just det där med at den inte ser ut på ett visst sätt... det är verkligen inte klokt!!!
 
Re: \"Felaktiga\" valpar som avlivas?

Vad det kostar att avliva är ingenting mot vad det kostar att föda upp en valp.

Vilket gör det rätt att avliva en valp som är helt frisk och kroppsligt normal?????
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp