Bukefalos 28 år!

Felar bakom bilen

Tagliabue

Trådstartare
Egentligen kanske det inte har blivit något problem av detta ännu, men jag gruvar mig lite över detta. Tre gånger har min häst gått bakom bilen, första gången skötte han sig perfekt, vi körde först provstarter bakom bilen och det gick lungt och fint. Första loppet han gjorde gick han iväg felfritt och utan problem från spår 11.

Andra gången hade han spår 10 och vräker sig i galopp när bilen lämnar fältet då han slog ihop. Fine tänkte vi, det löser vi med att lätta honom då kusken inte tyckte han hinner undan med frambenen (alu + grönsulor).

Igår var vi ut igen, perfekt läge, detta lopp skulle han bara vinna från spår 3, en annan kusk körde (han har kört hästen tidigare). Han var snabbast ut men rumplade till, slog ihop och återigen galopp bakom bilen. Kusken sa att det känns som han ska gå iväg utan problem men rätt vad det är så hoppar han, sett loppet om och om igen och jag ser inte vad problemet är. Han släpper inte av honom något utan bara håller mjukt och snällt i honom så gott det går.

Han värms två gånger för att inte vara fullt lika laddad som han brukar vara, såg jättefin ut i värmningen och då har han inga som helst problem att springa i högre tempon, accar utan problem. Han går då ensam i heaten och ingen startbil närvarande.

Vi kom fram till att han måste bli för ivrig bakom bilen när bilen väl släpper fältet. Ska testa voltstartslopp igen för att se om han lugnar ner sig lite i starten då det går lite långsammare och han kan acca i sitt tempo. Hästen är kollad av vet och allt sådant, börjar helt enkelt tro att han är på väg i finfin form :D

MEN, jag vill ju gärna att han ska fungera i autolopp med .. hur fasen ska jag lyckas med det? Man kan ju inte tigga och be om att få typ spår 1,8,9 eller 12 bara för att hästen ska ha så lite hästar omkring sig. Det måste ju sitta i skallen på honom.

Han är nerdövad med allt som går typ, inga skarpa bett då han bara blir elak, vi kör så enkelt och rent som möjligt. Igår gick han btw med alu fram då det kändes bra i värmning, tänkte rycka skorna fram men ändrade oss. Tror inte det går att rädda situationen med ryckta skor om det sitt i skallen på honom. Helstängt testade vi i somras men då blev han lite för morsk.

Förslag?
 
Sv: Felar bakom bilen

jag har haft en sån, men han hoppa alltid in i första sväng när det var auto...jag satt på bandage o vadd fram sen sluta han hoppa....troligtvis var han o nudda sig i accelerationen nångång
 
Sv: Felar bakom bilen

Min hoppar ganska precis när bilen släpper fältet, är alldeles som att han får åt nerverna, blir frustrerad över att inte få springa i det tempot han vill typ. Kanske ska be kusken släppa av honom rejält när bilen släpper fältet istället? :D Han är modellen piggare på banan, har absolut inga problem att hänga på i högre tempon.

Hur kan man träna bort det psykiskt? Fått typ som enda förslag att åka in på banan och köra mkt bakom bilen med honom, han har inga problem att gå varv på varv bakom bilen utan det verkar vara just när bilen släpper fältet och det är mkt häst omkring honom.

Min går på sig ytterst lite på knäna om han går tungt skodd, men ju lättare han blir desto mindre går han på sig och han är rätt så rakställd så jag tror inte han är och stryker sig. Han har ju inga problem att acca när det gäller volt.
 
Sv: Felar bakom bilen

Det där är ju svårt - min rättställda långbenta madam har aldrig gått på sig. Hon har dessutom inga sporrar men hennes kotor ser absolut inte ut att vara "genomtrampartypen".

MEN sen jag satte på henne genomtrampningsskydd bak och senskydd fram så har jag fått en ny häst! :D Min andra är lurigare för han går på sig nere på hoven. Men jag är det på spåren också.

Så om det inte är så att han springer ur sig när bilen släpper skulle jag testa mer skydd också precis som martha föreslår. Bara att komma på VAD.
 
Sv: Felar bakom bilen

Men jag har så svårt att tro han skulle gå på sig, varför hoppar han inte i vanligt voltstartslopp då? Han går med knäkappor, speedcobs och karledsskydd. Han går på sig lågt ner på bakbenen.
 
Sv: Felar bakom bilen

För att det inte är samma utgångshastighet i voltstarterna.

Även om man bara sitter där när bilen släpper så finns men mentala biten hos hästen att bara hänga med.

Om man jämför med första 100 i ett voltlopp så är det mycket bra om de gjort dem på 8 sek. medan det i autolopp troligen inte är ovanligt att första hundra går en bit under 7 sek. på grund av att man startar från "stillastående" och från full fart.
 
Sv: Felar bakom bilen

Givetvis sant .. jag ska klura lite grann med kusken och se vad vi kommer fram till, men han ville iaf köra ett voltlopp med honom och se om han lugnar ner sig lite först. Men jag må ju ha honom fungerande bakom bilen med, annars spricker våran plan totalt :( ;)

Btw, om hästen hoppar på raksträcka när fältet släpps, oavsett om det är volt eller bilstart är det fortfarande rakt fram han springer, skillnaden är som du sa tempot. Men om han springer sjuka tider när bilen släpper fältet eller om han lunkar på från start i volt så borde han ju inte gå på sig ändå, hur kan farten göra att han går på sig mer än vad han brukar göra? Jag förstår om situationen hade varit i första sväng, men nu är det ju rakt fram. Oavsett om han lunkar från volt eller släpps av bakom bilen så rör han ju benen likadant förutom i ett annat tempo-därför borde han inte gå på sig mer när det är rakt fram?
 
Sv: Felar bakom bilen

Jag skulle testa öppen tå eller, om han har hovar för det, barfota fram.
Och visst är det så att när farten ökar så hinner han uppenbarligen inte undan utan "skalpar sej" då. Därför skulle jag eftersträva att få en snabbare vändning på framhovarna. ;)
 
Sv: Felar bakom bilen

Jag tänkte inte så mycket , jag fick bara för mig att sätta på skydd fram o det funkade....det kan ju aldrig bli fel iallafall.
 
Sv: Felar bakom bilen

Båda kuskarna jag har som kör åt mig har sagt att barfota fram skulle kunna vara ett förslag. Men efter första galoppen plockade jag av honom grönsulorna så han bara hade alu fram, kusken värmde i fredags och tyckte han kändes bra med alu fram så vi körde på det.

Har kollat på loppet om ch om igen och det ser ut som att han styper och då kommer galoppen, det sa även M som körde.

Men jag ska helt klart rycka skorna nästa gång.
 
Sv: Felar bakom bilen

Gamla marren ar en hetskalle och hon hoppade otaliga ganger bakom bilen innan vi satte nuvarande kusken pa henne. Problemet var att de tog for mycket i henne. Minsta lilla rorelse i tommen, om det sa bara var en darring sa vart hon forbannad och da kunde inget hindra henne.
Losingen var att de maste timea bilen perfekt. Hon far bara ha nosen pa nar de redan gar i tavlingstempo = en millisekund innan den slapper. Numer gar hon sista 100 innan loppet i full fart och det ar tur att hon ar sapass stark att hon heller helavagen ut. Men hellre att hon gar langre an de andra och blir handikappad pa det sattet an att hon galopperar fran start och inte far visa vad hon gar for.

Kan handa att du har ett helt annat proble men varan gick fran att skutta runt so en annan kanin halften av starternna till att varit i topp tre i sex av atta starter ara iar och tjanat over 200 000 kronor. Dessutom har hon utvecklats fran crazy puller hela vagen till att nu kunna slappna av och komma bakifran utan problem.

Exempel
http://www.youtube.com/watch?v=1uXsK5JOYqA&feature=relmfu
spar 10

http://www.youtube.com/watch?v=DGogG63QBHs&feature=relmfu
spar 5

http://www.youtube.com/watch?v=_bP5VaR_7Ag&feature=relmfu
spar 6

Hittade inte videon dar hon lamnar gate i mitten av faltet saklart uta det blev bara frontenders men jaja.
 
Sv: Felar bakom bilen

Intressant. Min blir också grinig när man tar i honom för mkt, fast han blir ännu hetare och vill inte riktigt lyssna på den som sitter bakom. Kanske ska lägga fram det som förslag, att inte gå för nära vingen innan start, bättre att släppa av honom istället.

Tack för idéerna!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
776
Senast: Trassel12
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 518
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 797
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp