Felbehandling av häst, anmälan samt ersättning?

Sammet

Trådstartare
Min systers arab blev halt i hagen.
Veterinär 1 tillkallades och systern påpekade då att stoet hade ett sår på kotan som var svullen.
Stoet är mkt speciellt och veterinär 1 var rädd för hästen och tittade inte noga enligt min syster.
Systern pekade på kotan och sa att hästen hade ett sår, trotts detta så valde veterinär 1 att inte lyssna på henne och att bandagera med zinkbandage på det ställe där såret var.

Stoet blev efter det värre och min syster for med henne till ATG och ny veterinär (2).
Där tog de av zinkbandaget och konstaterade att såret blivit både värre och större, stoet fick boxvila och blev haltfri samma dag som bandaget togs bort.

Min syster ringde veterinär 1 och sa att hon inte ville betala räkningen som hon fått av denna, på behandling samt medecin (metacam).
De hade en diskution och veterinär 1 ringde ATG och veterinär 2 som rekommenderade att veterinär 1 enbart skulle fakturera min syster för medecinen (metacam).

Nu har jag en fråga.

ATG räkningen gick visst på 4000:- sammanlagt, exakt vad de gjorde för att få den så dyr vet jag inte.

Kan min syster kräva pengar från veterinär 1, eftersom det var pga dennas felbehandling av hästen som de var tvugna att åka till ATG och den behandling som de gjorde där?
Hade hon inte ringt ut veterinär 1 hade hästen varit bra på några dagar av vad jag förstått, den behandling som gjordes av veterinär 2 på ATG var för att rätta till misstaget veterinär 1 gjorde från början.

Min fråga också med tanke på att min syster påpekade för veterinär 1 att det fanns ett sår på kotan och att man inte skall behandla med zinkbandage i sådana fall, det visste min syster själv och det bör en veterinär veta.
Av vad jag förstog så hade veterinär 1 även sagt att det inte var ett sår där.

Nu vet jag inte om jag fått all fakta rätt, men under förutsättning att hon fått det rätt, kan hon kräva ersättning?

Och skall felbehandlingen (och därmed veterinär 1) anmälas?

Senast ändrad:
Sv: Felbehandling av häst, anmälan samt ersättning?

En intressant tråd även för mig! Har tyvärr inga konkreta tips att ge dig ang. hur du skall gå tillväga för att få svar i ärendet, för sådana tips är nämligen jag också i stort behov av! :p

Min nu avlidna häst har även han vid ett tidigare tillfälle blivit felbehandlad. Upptäckte att han var nästintill blockhalt en dag när han skulle komma in från hagen så det blev till att ringa ut ambulatoriska. Fullblod som han var hade han givetvis inga höjdarhovar :crazy: och på detta "halta" ben hade han 2 år tidigare haft en varning på en sena, dvs han blev "svampig" vid lopp, hade dock aldrig varit halt. I min ägo (eng. ridning) tränades han regelbundet och hade inte heller visat, svullnad, värme hälta vid något tillfälle. Berättade allt detta för veterinären men det kändes som att de direkt tog för givet att det var senan. Trots att vi tjejer i stallet strax innan diskuterat hovböld då han bara ville sätta ner spetsen (kan ju arta sig så) och berättade även detta för vet. Hästen var svullen och varm i stor del av benet och det faktum att de inte kunde trycka med visitertången i hoven för att han ryckte åt sig benet så förbaskat, spelade tydligen ingen roll.

2 månaders boxvila, 2 ultraljud senare konstaterades att det inte var senan, "den var så fin". En hovböld fick jag som svar när hovlagaren kom ut då han såg "ärret" av den (han gick oskodd när han hade boxvila). Herregud säger jag bara, har inte den största tillit till veterinärer längre då detta även var psykiskt ansträngande, tänk er att promenera än egentligen frisk häst i 10 minuter om dagen då han stått i 1,5 månad! Man var tvungen att vara självmordsbenägen för att tycka att det fyllde något syfte ;) .

Fick höra att ultuna hästklinik (bor nära) ska börja skicka ut sina "hästveterinärer" och det känns skönt.. Behöver man inte oroa sig att det kommer någon "rädd" jäkel som vill få allt överstökat.. lite putt men det känns faktiskt så.

Jag har inte tagit tag i mitt "fall" men det gnager i mig. Enbart för att jag inte har en susning om hur man går tillväga. Någon påläst?

Sv: Felbehandling av häst, anmälan samt ersättning?

Man kan alltid fråga om veterinär 1 ersätter denna räkning, mest troligt är att h*n inte gör det. Vill man då ha ersättningen för detta utlägg, så måste en anmälan ske på veterinär där ansvarsnämnden får ta ställning till om veterinär 1 inte gjort vad som kunnat göras.
Om veterinären betalar räkningen så erkänner denna att en ev felbehandling kan ha gjorts, om inte så måste någon annan ta ställning till att så har skett annars får man nog vackert själv stå för dessa pengar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 493
Senast: Edla
·
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 043
Hästvård Undrar vad ni har för erfarenhet av att överklaga ett beslut hos Agria? Vi har en häst som blivit ”utdömd” av veterinär. Veterinären är... 2
Svar
31
· Visningar
4 244
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 881
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka