Femte vinthundstråden!

Såhär var det förr:

Fick hunden 2/3 av full poäng fick den SA, alltså det som @Philosophia menade (CK). Certifikat delades ut enligt antal hundar på så sätt att för varje påbörjat tiotal hundar gick ett certifikat.

Nu spelar det ingen roll. I teorin kan alla deltagare få certifikat, men det är nog inte sannolikt.
 
Såhär var det förr:

Fick hunden 2/3 av full poäng fick den SA, alltså det som @Philosophia menade (CK). Certifikat delades ut enligt antal hundar på så sätt att för varje påbörjat tiotal hundar gick ett certifikat.

Nu spelar det ingen roll. I teorin kan alla deltagare få certifikat, men det är nog inte sannolikt.

Ah! Tack, då blev det mycket klarare. :) Det pratas nämligen om att det svenska regelverket kan komma att göras om och man har sneglat mot Finland, så det kan därför vara kul att få en inblick i hur det ser ut hos er.
 
Ah! Tack, då blev det mycket klarare. :) Det pratas nämligen om att det svenska regelverket kan komma att göras om och man har sneglat mot Finland, så det kan därför vara kul att få en inblick i hur det ser ut hos er.
Aha! Jag pratar ju mest finska så hade du sagt SA hade jag fattat vad du pratar om:rofl:

Får hundarna ha halsband under lopp hos er? Det är nytt hos oss med förbud och vissa är upprörda. Mig stör det inte ett dugg, tvärtom.
 
Vi var i Västerås på whippetracetävling i helgen. Det var första tävlingen för säsongen och med bara en whippetraceträning i kroppen så gick det väl ändå helt okej. Långsamt men okej :p
Det jag var mest nervös över var att sätta in henne i buren men det gick bra alla tre gånger så det är jag jättenöjd med!
Första loppet sprang hon bra. I andra loppet så bytte hon spår två gånger varpå först spårbytet tyvärr var till ett spår som redan var upptaget... Det blev en liten krock (ingen skadad) och en väldigt långsam tid.
Det syns tydligt på dom här bilderna som Christian Magnusson fotade. Vilja i svart täcke.

13239917_10208538138284745_7854300111881292964_n.jpg

13239225_10208538138364747_4312914099976848117_n.jpg

13230132_10208538138644754_1763498506005318712_n.jpg


Vad jag upptäckte när jag väl var hemma och fick se bilderna med utskrivna smeknamn på hundarna var att blå hund är väl din @Baddy96 ? :D Jag får ha bättre koll nästa gång så man faktiskt säger hej till varandra :rofl:
 
Vi var i Västerås på whippetracetävling i helgen. Det var första tävlingen för säsongen och med bara en whippetraceträning i kroppen så gick det väl ändå helt okej. Långsamt men okej :p
Det jag var mest nervös över var att sätta in henne i buren men det gick bra alla tre gånger så det är jag jättenöjd med!
Första loppet sprang hon bra. I andra loppet så bytte hon spår två gånger varpå först spårbytet tyvärr var till ett spår som redan var upptaget... Det blev en liten krock (ingen skadad) och en väldigt långsam tid.
Det syns tydligt på dom här bilderna som Christian Magnusson fotade. Vilja i svart täcke.

13239917_10208538138284745_7854300111881292964_n.jpg

13239225_10208538138364747_4312914099976848117_n.jpg

13230132_10208538138644754_1763498506005318712_n.jpg


Vad jag upptäckte när jag väl var hemma och fick se bilderna med utskrivna smeknamn på hundarna var att blå hund är väl din @Baddy96 ? :D Jag får ha bättre koll nästa gång så man faktiskt säger hej till varandra :rofl:


ja det är klart att det är min Lusen :love:! gjorde dock ingen bra tävling, hon verkar inte trivas i Västerås och har överhuvudtaget inte riktigt hunnit hitta formen än i år. På lördag blir det i alla fall rundbana i Örebro och förhoppningsvis känner hon sig bättre i form då!

Egentligen borde alla bukevinthundsmänniskor (konstigt ord:D) tvingas gå runt med en skylt på magen med sitt bukenick så det finns en chans att känna igen varandra!:angel:
 
Min mamma hjälpte mig att fota Vilja igår. Hon har erhållit Whippetklubbens Trippelpris och ska presenteras i Whippetbladet tillsammans med dom andra Trippelprishundarna.
Så en ny bild (med inte helt nya rosetter :p) togs igår och jag blev väldigt nöjd med den faktiskt! Jag är inte alls duktig eller bekväm med att ställa upp henne "för utställning" så jag är glad över att bilden ändå blev såpass bra :)

13267950_10153495371955588_2057161050446246801_n.jpg


Sen fick hon rejsa med tuppen :D

13256410_10153495372095588_3450626988512897964_n.jpg


:confused:O_o:cautious::angel:

13238963_10153495372125588_8287060733389328882_n.jpg
 
ja det är klart att det är min Lusen :love:! gjorde dock ingen bra tävling, hon verkar inte trivas i Västerås och har överhuvudtaget inte riktigt hunnit hitta formen än i år. På lördag blir det i alla fall rundbana i Örebro och förhoppningsvis känner hon sig bättre i form då!

Egentligen borde alla bukevinthundsmänniskor (konstigt ord:D) tvingas gå runt med en skylt på magen med sitt bukenick så det finns en chans att känna igen varandra!:angel:

Nä många hundar verkade vara lite trögstartade. Men det blir säkert bättre en bit in i säsongen!

Haha jaaa! En skylt med sitt nick på :rofl: Oklart dock om ni känt igen mig ändå... Jag är allt annat än fet :D
 
Får hundarna ha halsband under lopp hos er? Det är nytt hos oss med förbud och vissa är upprörda. Mig stör det inte ett dugg, tvärtom.

Jag vet inte om dom får men jag tror nog att jag aldrig sett en hund som har halsband på sig på prov.
Varför är dom upprörda? Att ha halsband på ser jag som en onödig risk. Dom kan ju fastna i det.
 
Jag vet inte om dom får men jag tror nog att jag aldrig sett en hund som har halsband på sig på prov.
Varför är dom upprörda? Att ha halsband på ser jag som en onödig risk. Dom kan ju fastna i det.
De tycker att det är jobbigt med slipper.

Varför har alla såna konstiga munkorgar på era bilder?:nailbiting:
 
De tycker att det är jobbigt med slipper.

Varför har alla såna konstiga munkorgar på era bilder?:nailbiting:

Jag upplever att dom flesta i Sverige inte använder slipper heller. Man står eller sitter på huk och håller i sin hund och när man får dunken i ryggen så släpper man.

Det är munkorgarna som dom måste ha på whippetrace :D Alla ser ut som Hannibal Lecter haha!
 
De tycker att det är jobbigt med slipper.

Varför har alla såna konstiga munkorgar på era bilder?:nailbiting:

På whippetrace är munkorgarna är lite tyngre och tätare, men så springer hundarna bara 137 meter. Det enda syftet med läderkorgarna är säkerheten. Det är betydligt mindre skaderisk med läderkorgar eftersom andra hundars tänder eller klor inte kan fastna i dem till skillnad från trådkorgar. :) Hundarna ligger väldigt tajt på WR och har mycket närkontakt med andra hundar i gropen - betydligt mycket mer än på LC eller rundbana.

Förlagan är sådana här munkorgar som används mycket på race i USA, men man har valt att använda sig av läder som är mjukare:
1406_detail_titul.jpg
 
Nä många hundar verkade vara lite trögstartade. Men det blir säkert bättre en bit in i säsongen!

Haha jaaa! En skylt med sitt nick på :rofl: Oklart dock om ni känt igen mig ändå... Jag är allt annat än fet :D

Helt utanför ämnet nu, men det tog jättelång tid innan jag fattade att ditt namn var "Tjock-Ange" och trodde att det skulle uttalas med lite fransk accent, typ "Fätaaaanch". :D
 
På whippetrace är munkorgarna är lite tyngre och tätare, men så springer hundarna bara 137 meter. Det enda syftet med läderkorgarna är säkerheten. Det är betydligt mindre skaderisk med läderkorgar eftersom andra hundars tänder eller klor inte kan fastna i dem till skillnad från trådkorgar. :) Hundarna ligger väldigt tajt på WR och har mycket närkontakt med andra hundar i gropen - betydligt mycket mer än på LC eller rundbana.

Förlagan är sådana här munkorgar som används mycket på race i USA, men man har valt att använda sig av läder som är mjukare:
1406_detail_titul.jpg
Aha. Det är väldigt ovanligt med såna race här. Jag tror att motsvarigheten är "ajue" i alla fall. Här springer whippar lc eller på bana.
@fetange ja, jag håller också bara hunden med händerna, men vissa upplever att de inte klarar av det då hunden ålar sig ut greppet.
 
Aha. Det är väldigt ovanligt med såna race här. Jag tror att motsvarigheten är "ajue" i alla fall. Här springer whippar lc eller på bana.
@fetange ja, jag håller också bara hunden med händerna, men vissa upplever att de inte klarar av det då hunden ålar sig ut greppet.

Jag tycker nog inte att det liknar ajue, där springer hundarna på öppet fält. WR är mest likt rundbana, fast banan är på gräs, rak och lite smalare, samt att man kör flera heat. Man kör ur startbur och först i mål vinner.

(Och för att förtydliga mitt språkbruk i förra inlägget så betyder alltså "gropen" målgropen, som består av sand).
 
Ajue verkar förresten väldigt kul och jag tror att Gaia skulle passa för det. Hon anpassar sin jakt väldigt mycket efter den andra hunden. En riktig lagspelare! :D Springer hon med en hund som går rakt på trasan så går hon upp vid sidan för att driva in den, men springer hon med en långsammare hund som helst går upp vid sidan så är hon den som går mer rakt på trasan och tar hand om dödandet.
 
Nu har hunden sprungit godkänt solorace. Nästa lördag tar vi resten så vi får söka banlicens. Hon var helt sjukt snabb! Hon sprang också med en treårig hane som redan tävlat en del och hon vann med hästlängder. Han sprang alltså sin gruppdel. Folk var impade :laugh:"den där hunden ger verkligen allt!"

Jag som inte tänkt starta på bana alls har tänkt om. I augusti ska hon tävla bana:angel: jag bara släpper in henne i boxen och stänger. Helt utan problem. Hon har ju en del rädslor så det är verkligen otroligt att hon är så duktig. Allt tack vare en stark jaktlust.
 

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
12 705
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 860
Senast: Madalitso
·
Övr. Hund Tidigare års succé återuppstår: bukes egna vinthundstråd! Vi hann med fem vinthundstrådar innan "serien" av någon lite halvt okänd...
28 29 30
Svar
589
· Visningar
49 035
Senast: Trott
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
315
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hijabis i stallet!
  • Fjordingtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp