Bukefalos 28 år!

Fertil hankatt, för och nackdelar.

MrsScabtree

Trådstartare
Hej!

Jag och min karl ska bli med katt inom relativt snar framtid, en hankatt. Uppfödaren har nu gett oss en förfrågan om att eventuellt ta en fertil hane, om vi vill. Isåfall skulle den naturligtvis om den visade sig vara frisk och kry (hälsotestad) och rastypisk användas i avel i några år innan den kastreras.

Min fråga är nu. Hur är det att ha en fertil hane hemma? Vi har inga andra katter, men hundar..det jag är mest orolig över är ju urinen...om den börjar markera inne. Vad gör man åt det? Hur kan en fertil katt annars bete sig? Rasen är inte särskilt jamig av sig i övrigt.

Alla tankar och tips tas gärna emot :)
 
Sv: Fertil hankatt, för och nackdelar.

En fertil hane kan gå bra eller så går det inte alls bra. ;) Är det tänkt att ni ska äga den från början eller ska ni vara fodervärdar?

Det viktigaste, oavsett, är att ni inte förbinder er till att han ska vara fertil i X antal år eller lämna X antal kullar om det inte finns tydligt angivet vad som händer om han inte funkar att ha fertil längre. En hane som börjar urinmarkera kan man inte ha i ett normalt hem en längre tid.

Jag känner några hanar som varit fertila utan problem i några år, och så känner jag hanar som fått kastreras innan deras tvåårsdag för att de börjat kissa, för att de varit så tunna och magra eller för att de håller hushållet vaket med skönsång natt som dag. :D

Så, som sagt. Om ni går med på att hålla fertil hane, se till att det finns noga angivet om ni har rätt att kastrera honom om problem uppstår. :)
 
Sv: Fertil hankatt, för och nackdelar.

Han kommer att vara vår egna, utan fodervärdsavtal, men vi kommer givetvis få stöttning! :)

Kan man fya en katt som kissar på fel ställe (som är lärd att gå på låda om man tar den på bar gärning?)..tex genom att spraya vatten?
 
Sv: Fertil hankatt, för och nackdelar.

Nä, det kan man inte. Driften att revirmarkera är stor och viktig, det enda sättet om man har en pinkenisse är att göra det så enkelt som möjligt för honom.

Här har vi löst det genom att unghanen har fått toaletter vid varje utgång från hmmet. Överallt där han uppfattar att dofter kommer in ska det finnas möjlighet att kissa utan att "göra fel". Sedan är det lugn och ordning som gäller. Ju mindre dofter och andra störningar man drar in desto mindre risk för problem. Min förra hane var strilfri sålänge han var sysselsatt nog, fick han tråkigt började han "vakta" och i det ingick kissande. Unghanen är mer besvärlig, vi håller det i någorlunda schack med lådor och Feliway samt noggrann tvätt med luktborttagare.

Hur besvärliga de blir beror både på arv och miljö, så har han en lugn pappa och ni har en stabil miljö utan tex fertila katter av någon kön i närheten, då borde det vara så safe det kan bli. I övrigt håller jag med reyk, har ni bara möjlighet att kastrera/sätta chip om det börjar strula, då är det ju bara att köra på och hoppas på det bästa.
 
Sv: Fertil hankatt, för och nackdelar.

Okej, ja det skullej ju kunna vara en lösning..för är det något jag har svårt för är det kattpiss :cool: . Vad är feliway? Och hur tar man bort lukten av kattkiss på bästa möjliga sätt om en olycka skulle ske? Jag hade ju tänkt att ta promenader med honom, sedan får han vara ute på vår balkong/terass som vi kommer att inreda samt en massa bus och jaktlekar såklart! Förhoppningsvis har han väl lite utbyte av hundarna också.
 

Liknande trådar

Hundhälsa På katter så kastrerar man honorna oavsett om de är innekatter eller utekatter på mer eller mindre rutin. Det är inte bra för dem att...
Svar
14
· Visningar
2 508
Senast: Mirasmatte
·
Övr. Hund igår för nio år sedan så smet jag ut i diskrummet på mcdonalds i backaplan och struntade i att chefen gnällde över att man inte fick ha...
Svar
7
· Visningar
1 473
Senast: Calazirya
·
B
Övr. Katt Jag och min kille har funderat ett tag på att skaffa katt, och i så fall kommer vi skaffa en tjej och en kille för att kunna ha lite...
Svar
13
· Visningar
7 810
Senast: Sol
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 142
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp