Bukefalos 28 år!

Fet häst med svankig rygg! Hjälp!

Sv: Fet häst med svankig rygg! Hjälp!

Okej, men om han har betesreducerare hela dagen, behöver man då komplettera med något annat på kvällen, tex lusern?Hur mycket ger man isåfall?
 
Sv: Fet häst med svankig rygg! Hjälp!

Jag har inte kompletterat med något förutom mineraler, har aldrig haft något problem med att hästen tappat muskler. Skulle hästen vara i mer träning så skulle jag kunna överväga att ge extra protein om jag ansåg att behovet fanns, men för en häst som mest går i hagen och rids då och då tror jag inte att det behövs förutsatt att det inte är väldigt dålig kvalité på betet.

Min erfarenhet säger att betesreducerare som används endast under en del av dygnet ofta kan leda till att hästen frossar den tid den inte har den på, för givetvis blir den hungrig när fettcellerna skriker, men när den väl har fått in en bra rytm på betandet med betesreduceraren så har jag inte märkt av någon speciell extrahunger.
 
Sv: Fet häst med svankig rygg! Hjälp!

Angående sadel så rider jag i en Star Trekk Island på ett varmblod med något svängd rygg. I alla fall min sadel är så pass hård/stabil att den nog inte skulle passa på en väldigt svankig häst, den blir helt enkelt för rak. Jag skulle i så fall hellre satsa på en Sensation Ride. Har en Tinker med väldigt svankig rygg som trivs superbra med sin.
Men annars är jag nog inne på samma spår som de andra, banta ner hästen rejält först innan den börjar ridas ordentligt.
 
Sv: Fet häst med svankig rygg! Hjälp!

Jag har inte kompletterat med något förutom mineraler, har aldrig haft något problem med att hästen tappat muskler. Skulle hästen vara i mer träning så skulle jag kunna överväga att ge extra protein om jag ansåg att behovet fanns, men för en häst som mest går i hagen och rids då och då tror jag inte att det behövs förutsatt att det inte är väldigt dålig kvalité på betet.

Min erfarenhet säger att betesreducerare som används endast under en del av dygnet ofta kan leda till att hästen frossar den tid den inte har den på, för givetvis blir den hungrig när fettcellerna skriker, men när den väl har fått in en bra rytm på betandet med betesreduceraren så har jag inte märkt av någon speciell extrahunger.
Risken med att ha betesreducerare på konstant är att hästen inte får i sig tillräckligt med fiber vilket definitivt inte är bra för bakterieflorabalansen i magen. Så till ts: Jo, om ni alltid har betesreducerare så måste hästen ha tillskott på fiber.

Min erfarenhet är att det inte går att banta hästar enbart genom att ta bort maten. Motion måste till också. Skittrist att gå ut och gå med pållen i grimma varje dag men det är nog det enda ni kan göra i det här läget. Annars blir ni aldrig av med fläsket! När hästen gått ner i vikt så att han går att rida igen kan en medryttare kanske hjälpa till ett par dagar i veckan om din mamma inte hinner motionera hästen varje dag. Det verkar som om er häst behöver DAGLIG motion för att kunna hålla hullet. Jag har även märkt behovet av motion på min tjockis som varit tjock länge. Nu, med en medryttare så börjar hon likna en häst igen och inte någon liten fläskig rulta :) Bara ridning några dagar i veckan och en foderstat anpassad för viktnedgång räckte inte för att få ner henne i vikt. Men nu med ridning flera dagar per vecka än förut så har resultatet kommit förvånansvärt fort.
 
Sv: Fet häst med svankig rygg! Hjälp!

Det hänger ju samman med hur betet ser ut i hagen, är gräset kortare så håller jag med dig annars är min erfarenhet att hästen klarar sig mycket bra. Har provat på mitt sto, och hon blev ändå lite mullig i början av betet när det som sagt var rikligt. Senare tilläggsfodrade jag med hö för att garantera strå intaget.
 
Sv: Fet häst med svankig rygg! Hjälp!

Det hänger ju samman med hur betet ser ut i hagen, är gräset kortare så håller jag med dig annars är min erfarenhet att hästen klarar sig mycket bra. Har provat på mitt sto, och hon blev ändå lite mullig i början av betet när det som sagt var rikligt. Senare tilläggsfodrade jag med hö för att garantera strå intaget.
Jag har aldrig själv använt betesreducerare så angående fiberbristen så är det vad "de lärde" diskuterat att det kan vara en risk så man behöver ju hålla lite koll på det i alla fall;)
 
Sv: Fet häst med svankig rygg! Hjälp!

*KL*

Har man en så akut smällfet häst som TS beskriver så tycker jag inte att den ska gå på gräs över huvud taget innan den är smal igen, utan ställas på en foderstat som man har noga och exakt kontroll över. Gräs är alldeles för osäkert, man vet inte hur mycket de får i sig eller hur värdena i gräset ändras från vecka till vecka.

Fick jag en sån häst i min vård så skulle den få stå i gruspaddock på dagen och inne på torv/spån eller annat oätligt strö på natten, och fodras noggrant uppmätta mängder halm balanserat med hösilage eller lusern uppdelat på fyra fodringar per dag, gärna i finmaskigt hönät för att ge mer ättid. Jag skulle förmodligen starta på ca 4 kilo hösilage och ett par kilo halm, beroende på värdena.

Sen skulle jag inte rida på den, den verkar ha nog av att bära upp sin egen övervikt. Det måste ju röra sig om runt 100 kilo på om den är så fet att man inte ser övergången mellan bog och hals. Att sätta en vuxen människa ovanpå det när hästen dessutom är så liten tycker jag är otänkbart.

Visst, trist för hästen att få gå ensam i paddock, men den får väl ha sitt roliga med flock och stora hagar under vinterhalvåret i stället.
 
Sv: Fet häst med svankig rygg! Hjälp!

Ja, fröhalm kan vara ett alternativ men då även med luserntillskott eftersom fröhalmen oftast har en kass proteinkvot även om den faktiskt innehåller protein. Det viktiga är att analysera det foder man ger, ge så mkt grovfoder (eg fiber) som möjligt på så få MJ som möjligt och ändå tillgodose proteinbehovet.

Mvh JV
 
Sv: Fet häst med svankig rygg! Hjälp!

Tack för alla tips. De råden som jag kommer försöka få mamma att genomföra är att ha betesreduceraren på hela dagen och på kvällen ge halm och fodertillskott plus lite lusern (måste läsa mig till näringsinnehållet i det innan jag säger hur pass mycket) tänker äver börja ge fodervinäger och olja innehållande omega3 för att sätta fart på ämnesomsättningen. Sen på vintern vill jag se till att hon blandar ut hösilaget med halm så att det blir mer ätttid och fibrer och mindre kalorier.

ge mig gärna feedback på om detta är Bra/Dåligt!
 
Sv: Fet häst med svankig rygg! Hjälp!

Går han på dagen med betes reducerare så behövs knappast lucern på kvällen, det kan räcka gott med halm om hästen äter det. Jag tror han kommer att äta tillräckligt för att täcka behovet just nu, dessutom har ju hästen ett klart överskott som behöver bli reducerat.
 

Liknande trådar

Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 717
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 306
Senast: ainasoja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 358
Senast: Karminnie
·
Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
1 879
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp