Bukefalos 28 år!

fet hamster :S

B

bengta-a

hej! jag har en hamster kille på ett halv år och han äter på tok för mycket.. jag har provat att ge honom mindre mat, men då ger han sig på sågspånen istället. han har ett hamsterhjul men han har blivit så tjock så benen kan inte röra sig så bra.. jag tycker verkligen om honom och vill helst slippa avliva honom. någon som vet vad jag kan göra för att rädda lille Arthur?
 
Sv: fet hamster :S

Kan du inte ta bort sågspånen och testa nåt annat? äter han papper också?
 
Sv: fet hamster :S

Får han bara vara i buren och springa i sitt hjul?
Ge honom massa grönsaker istället för mat och släpp ut honom i ett rum eller någonstans där han kan få springa under uppsikt och ett säkert ställe så att han inte kan skada sig
 
Sv: fet hamster :S

Får han bara vara i buren och springa i sitt hjul?
Ge honom massa grönsaker istället för mat och släpp ut honom i ett rum eller någonstans där han kan få springa under uppsikt och ett säkert ställe så att han inte kan skada sig

Nej, han är inte bara i sitt hjul. Han är jättekelig så jag har honom i knät flera gånger dagligen. släpper jag honom lös, springer han bara till mitt knä och lägger sig..
 
Sv: fet hamster :S

Det finns ju annars motionsbollar som du kan låta honom kuta i o därmet vet du ju vart han är hela tiden :)
Om du har ett stort rum att ha honom i. Så kan han kuta i sin "boll" springer han till dig så får du gå fram o tillbaka då så han får motion:d

Har du ingen bild på sötnosen ?:D
 
Sv: fet hamster :S

jag funderar över om det kan vara något fel på honom (?). Någon slags brist? Jag tycker du ska ringa till veterinär och höra vad de tycker. :)

jag hoppas han blir bättre!
 
Sv: fet hamster :S

Är du säker på att han äter spånet o pappret då så han inte bara lägger de i kindpåsarna o boar med det?
 
Sv: fet hamster :S

Hur bedömer du att din hamster är fet? Jämför du med andra? Jag menar bara att jag aldrig sett en "smal" hamster. De har lixom inte den kroppsbyggnaden.

fundering från en som aldrig ägt en hamster
 
Sv: fet hamster :S

Hur bedömer du att din hamster är fet? Jämför du med andra? Jag menar bara att jag aldrig sett en "smal" hamster. De har lixom inte den kroppsbyggnaden.

fundering från en som aldrig ägt en hamster

Man ser ju när en hamster är för fet, visst att dom är kompakta men inga djur får bli för feta .
Man behöver inte jämnföra med andra hamstrar utan det ser man med blotta ögat.
 
Sv: fet hamster :S

Kolla upp vad det är för frön du ger, vissa frön och nötter innehåller vääääldigt mkt fett vilket gör att de går upp i vikt.
Jag ger mina en hel del sallad och de lyckas hållig sig ganska bra i trim.

Kolla på http://hamster.ifokus.se/
Där kan du säkert få mer hjälp då det finns en hel del uppfödare där :)
 
Sv: fet hamster :S

Vet inte hur man bantar hamstrar, men måste bara få inflika - ge inte mindre mat. Små djur har snabb ämnesomsättning, därför behöver de äta ofta och därför måste de ha fri tillgång på mat.
Ändra matens innehåll istället, och såklart ge tillgång till motion.
 
Sv: fet hamster :S

Är du säker på att det inte är en tumör av nåt slag? Skolan hade grossistmöss som blev så smällfeta att de knappt kunde gå, det visade sig tyvärr vara tumörer i magen.. :(

Om det inte är det tycker jag att du ska se över vad för mat du ger, det kan var så att den inte är rätt sammansatt (ja även om du har frågat i djuraffären).
 
Sv: fet hamster :S

Att dem blir stora kan även beror på att njurarna lägger/lagt av.
Var av den anledningen min 2,5-åriga hona avlivades.
 
Sv: fet hamster :S

Får han bara vara i buren och springa i sitt hjul?
Ge honom massa grönsaker istället för mat och släpp ut honom i ett rum eller någonstans där han kan få springa under uppsikt och ett säkert ställe så att han inte kan skada sig

Man måste tänka på att inte ge dem en massa grönsaker också. Deras magar funkar inte riktigt så ju. Lösa magar brukar ju vara ett rättså stort problem hos smådjur om man inte balanserar kosten.
 

Liknande trådar

Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 587
Senast: Dorinda
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 320
Senast: Hermelin
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
960
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 210
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp