fett bakom öronen

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare DeZemBer
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 4 354
D

DeZemBer

Min maine coon är jätte fettig i pälsen bakom öronen, är det vanligt? Och hur gör man för att få bort det?

Sv: fett bakom öronen

Men har ni ingen bra dunderkur :p
När jag badar henne så är hon fin bakom öronen 1 dag, sen är det fettigt igen (bara där)
Kan inte vara bra att tvätta med shampo för ofta?
Och hur gör ni på utställningar? Kan ju inte bada henne dagen innan som dom flesta andra brukar göra bara för det

Sv: fett bakom öronen

Jo, ställer man ut får man vackert tvätta dagen innan om det finns enstaka pälspartier som kräver det. (Om inte resten av pälsen blir "förstörd" av ett sent bad, då får man väga förelar mot nackdelar)

Det finns en uppsjö produkter som avfettar och ska minska fettproduktionen. Kolla efter "grease removers" eller "stud tail schampoo". Många avfettar ockå med (utspädd) yes diskmedel, och eftertvättar med schampo och balsam som vanligt. Är det utställningspreparering det gäller får man prova sig fram, är det vardagsbad får man tvätta när det ser som värst ut och ta de lugnt (för många bad ökar ju aktiviteten i talgkörtlarna).

Jag har en liten dam med tendenser till fetsvans, och hon har ju en pälstyp som egentligen måste badas minst en vecka innan utställningen :crazy: Hittills har jag inte fått det riktigt bra, men det är ju lättare på en ras som går att bada senare.

Liknande trådar

Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
2 185
Senast: Lingon
·
Övr. Katt Jag har två nya ungkatter (typ 9 månader), som blev klappade en del när de var små men som senaste månaderna innan de kom till mig inte...
Svar
15
· Visningar
1 122
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Hej, Vi har en "bonuskatt" som har blivit tovig som fasiken på höfterna, tovor stora som handflator. Det brukar komma tovor som går att...
Svar
9
· Visningar
783
Senast: Nikan
·
Katthälsa Hej! VI köpte oss en main coon med stamtavla utan anmärkningar på besiktningen. Han började halta för en månad sedan och är nu...
Svar
17
· Visningar
2 296
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka