Fibergi Bas..

D

Daun

..om man som jag har tänk fodra mina hästar med fibergi bas (som jag tycker är ett mycket bra foder)...behöver man då ge några "extra" mineraler/vitaminer.
Jag har alltid gett mina hästar Chevinal Plus, men jag vill inte att det ska bli för mycket av det goda :)
Så därför frågar jag här och hoppas någon kan hjälpa mig på traven.
Tack å Hej!!
 
Det beror helt på vad du har för värden på ditt grovfoder. Om du har en analys på det så skriv in den så kan säkert någon kunnig här hjälpa dig med det.
 
Om du har ett bra grovfoder ska det räcka med Fibergi bas. Du behöver inte ge Chevinal plus. Det enda jag tillsätter Fibergin är vitlök och B-vitamin vid pälssättning och fällning.
 
Tyvärr så har jag ingen analys på hö´t, ska tjata på bonden om det men han är lite snål :smirk:

B-vitamin brukar jag också ge när det behövs.
Tack så mycket för svaren.
 
Det är ditt eget ansvar att ta analys på höet om du vill ha det.
 
Självklart är det så..men eftersom det är så dyrt försöker vi få bonde som vi köper höt av och som vill sälja hö till oss att stå för den kostnaden eftersom det är alla i stallet som vill ha analys och han pratat om att han ska skicka iväg ett prov.
Han får ju även det billigare än om lilla jag skulle skicka hö på analys.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
586
Senast: lillan222
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 497
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 284
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
1 914
Senast: Ise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp