galoppirruette

Trådstartare
Hejsan!
Finns det någon här som kan hjälpa mig att hitta något slags foder med HÖGT fiber innehåll och LITET socker innehåll, helst inget alls! Gärna så stärkelsefattigt som möjligt...

Orkar inte dra hela historien men min häst har bekymmer med magen... Är träckprovskollad, har vart i kontakt med vet mm.
Hästen blir "knäpp" av för mycket havre, väldigt lös i magen av betfor och tycker inte om lusern...

Får kornkross och fibergi nu...
Ja, jag vet fibergin innehåller mängda med socker men det var min veterinär som ville jag skulle prova (var/är ute efter strukturen i fibergin) Men det känns så fel att ge honom det.
Hästfoderdjungeln är djup och jag hittar inget bra alternativ därför hoppas jag att någon/några här på buke kan hjälpa mig...

Kan tillägga att han har i princip fri tillgång till hö... Jag tycker att man inte ska behöva ge något annat men det både vill och behöver min häst.

Tack på förhand

Sv: Fibrer

Det finns ett foder som är oerhört fiberrikt, stärkelsefattigt och dessutom billigt: hö/hösilage! Rekommenderas varmt!

Min erfarenhet säger att ett hygieniskt bra grovfoder är oslagbart när det handlar om att stabilisera småkrångliga magar. Fräsch halm är också bra i det sammanhanget. :bump:

Edit: Såg nu att den har fri tillgång. Jag hade letat efter ett analyserat hö med mer krut i att komplettera med!

Senast ändrad av en moderator:

Hösilage tycker hästen väldigt mycket om men inte hans mage... Sen skulle det bara vara han som åt det i stallet så jag skulle måsta slänga väldigt mycket...
Halm äter han gärna men det är svårt att få tag i bra halm då man bor där jag gör. Kvaliteten söderut är avsevärt mycket bättre på halmen än här, tyvärr. Det känns väldigt dyrt att beställa från nån leverantör till bara en häst, blir ju inga större mängder.

Men finns det inget annat än stråfoder som innehåller det jag söker?

Vetekli?!
Kan den lösa magen bli ännu lösare av vetekli eller? Var säkert 20 år (fy så gammal jag låter) sedan jag fodrade med vetekli till en häst, då visste jag nog inte varför jag gav det igentligen... :smirk:

Någon annan som har nån idé?

Senast ändrad:

Hur fungerar han på fibergin då?
Om det inte är några problem så varför byta och ta ännu ett foderbyte om magen krånglar?

Reagerar hans mage på hö också? :confused: Det är annars ett säkert tips för att få ordning på känsliga magar (givet att det har god hygieniskt kvalitet).

Grovfoder är mer skonsammt för magen än andra produkter. Som jag har förstått kan många hästar bli lite blaskiga i magen av hösilage, och i de fallen är hö att rekommendera.

Halm är ju också bättre än man kanske tänker sig (fibergin består förresten till stor del av halm).

Jag är tacksam för de svar jag fått, man lär sig alltid något nytt, varje dag! :)

MEN...
Det är kraftfoder med mycket fibrer, lite socker (helst inget) och lite stärkelser jag letar och det är det jag hoppas finna svar på här på buke...

Någon som vet?!

Fibergin fungerar rätt ok. Innehåller stor del havre ca 40% så jag kan inte ge så mycket, inte ens rekommenderad giva...
(får lite kornkross oxå) Dessutom innehåller fibergin ganska mycket melass.

Jag är inte säker på att jag ska ändra fodret alls.

Jag undrar först och främst om det finns något kraftfoder som innehåller det jag frågar efter..

Jag skulle sätta in linfrökross för att stabilisera magen håller magen i form.Sedan kan du tillexempel ge Racing musli som är ett havrefritt muslifoder med morot och majs som har formen av flingor. För att läsa mera om Racing gå in på www.finskafoder.com

Tack för alla svar!:bow:

Mustang verkar intressant. Finns att få tag i här uppe vart jag bor oxå...

Har läste lite om Eggersmann och börjar intressera mig för deras produkter. Finns en som säljer det här oxå...

Nån som har någon/några synpunkter på det fodret (eggersmann) eller finns det kanske någon gammal tråd om det... (Ska kolla nu)

dodson & horrell har ett foder som heter fiber P. tror d är helt utan havre och väldigt fiberfyllt. kraffts musli?

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
694
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 477
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än... 2 3
Svar
50
· Visningar
10 193
Senast: Bee
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 432
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka