Bukefalos 28 år!

Film i skolan

Sv: Film i skolan

Men gud så illa. Dels för åldersgränser, lämplighet men också just för upphovsreglerna. Bra att du markerar och säger ifrån!

Vi hade en debatt angående det etiskt riktiga i att visa bra filmer för eleverna kontra upphovsrättsreglerna, du får i princip inte visa någon film om du inte köpt in rättigheter för det eller lånar den från rätt ställe. Då handlade dock om filmer som kan ge något, inte rent nöje eller slöhet för att få tiden att gå.
 
Sv: Film i skolan

Jag har sovit på saken och jag är faktiskt ändå argare idag. Här har skolan kurs till tonårsföräldrar i active parenting (nej, jag går inte men bekanta gör) där föräldrar ska ta ansvar och sätta gränser, bland annat då det gäller våldsfilm. Också visas sånt här på en obligatorisk lektion!

Jag är skitförbannad.

Jag har bestämt mig för att maila läraren (hon är svår att nå via telefon) samt att ringa rektorn.
 
Sv: Film i skolan

Nu stötte jag plötsligt på problem. Dottern tycker inte att jag ska klaga på filmen. Visserligen tyckte hon filmen var skit, men om jag klagar är hon rädd för att de aldrig kommer att få se film mer. Och det blir liksom hennes fel.:crazy:

Jaha.... Vad gör jag nu då? En medelväg är att jag nämner det på nästa föräldramöte eller kvartssamtal eller nåt?
 
Sv: Film i skolan

Jadu, vad ska man säga... bedrövligt!! Jag skulle bli smått vansinning om mitt barns lärare visade 15årsfilmer för 14åringar! :mad: OM ungarna ska se sådana filmer så är det jag som förälder som avgör att de får göra det!
 
Sv: Film i skolan

Japp, det är bedrövligt. Men vad hade du gjort?
Som du planerar: hört av mig till lärare och rektor. Nu vill ju inte din dotter detta, vilket ju är ett dilemma. Men.... jag tror nog att jag hade hört av mig ändå. Din dotter verkar ju vara en sund tjej så du kan säkert få henne att förstå att det är ett vettigt agerande från din sida (även om hon känner att det är lite "pinsamt" för henne). Dels så handlar det ju om det här agerandet i din dotters klass, men det handlar ju också om att förhindra att de gör såhär i framtiden! Som du säger: det finns känsliga barn som inte bör se sådana här filmer och om du agerar nu så kanske du kan hindra att det sker igen i framtiden.
 
Sv: Film i skolan

Men du? Om du lovar dottern att poängtera att det inte är filmtittande som sådant utan just filmvalet som blev fel? Hon verkar vara en klipsk tjej annars så hon förstår säkert. Dessutom tycker jag nog att du vid diskussion med lärare/rektor ska försäkra dig om att dottern ej ska få skulden här och att de ej ska diskutera var åsikterna kommer ifrån.
 
Sv: Film i skolan

Jösses ! Påminn mig om att jag måste stänga munnen !

Visst har mina barn sett på film, men har alltid varit en vettiga filmer. Sånt som är baserat på böcker eller som är filosofiska på ngt vis.
 
Sv: Film i skolan

Nu stötte jag plötsligt på problem. Dottern tycker inte att jag ska klaga på filmen. Visserligen tyckte hon filmen var skit, men om jag klagar är hon rädd för att de aldrig kommer att få se film mer. Och det blir liksom hennes fel.:crazy:

Jaha.... Vad gör jag nu då? En medelväg är att jag nämner det på nästa föräldramöte eller kvartssamtal eller nåt?

Klart att hon som tonåring inte vill att hennes förälder ska "utmärka" sig, men skit i det. I det här fallet gör du rätt i att kontakta läraren och fråga vad hon tänkte.

När det gäller film i skolan så kan skolorna (kanske skiljer sig en del från kommun till kommun, dock) hyra filmer tillåtna att visas i skolan, från AV-centralen.
Vi betalar 50 kr i hyra per film och det är både klassiker och nyare filmer man kan hyra. Till filmerna får man med förslag till hur man kan diskutera och jobba med filmen efteråt om man nu skulle vilja det.
 
Sv: Film i skolan

I Umeå är det gratis att hyra från AV-media och det mesta finns (som är lämpligt att visa) och man har då rätt att visa för klassen (enligt ngt avtal). Vem som betalar? Säkert skolan i stort i Umeå.

Här visas det inte film speciellt ofta, vi har sett en film i år - Shreek efter att ha arbetat med boken och sen såg vi filmen och jämförde.

Sedan använder jag en del UR-program i undervisningen särskilt i engelskan finns det många bra korta snuttar att utgå från MUZZY!!!

Snuffsan:

SKriv till berörd lärare och säg att du förstår att det kanske blev film (tillfredsställ dottern) men att du inte på ngt vis kan förstå att det tillåts att se barnförbjuden skit.

Javan
 
Sv: Film i skolan

Nu stötte jag plötsligt på problem. Dottern tycker inte att jag ska klaga på filmen. Visserligen tyckte hon filmen var skit, men om jag klagar är hon rädd för att de aldrig kommer att få se film mer. Och det blir liksom hennes fel.:crazy:

Jaha.... Vad gör jag nu då? En medelväg är att jag nämner det på nästa föräldramöte eller kvartssamtal eller nåt?

HOn kanske vet att det är "hennes" fel men ingen annan. I o f s verkar denna lärare agera märkligt men jag skulle då aldrig ha sagt att "igår hörde X mamma av sig så nu ska vi aldrig mer..."

Klart du ska reagera och känner du andra föräldrar kan du ju fråga vad de tycker i frågan. Vet de ens om detta?
 

Liknande trådar

Övr. Barn För ett par år sedan slängde jag ur mig en fråga om ifall det är okej att visa film med 15-årsgräns för elever som inte har åldern inne...
2
Svar
34
· Visningar
3 214
Senast: Piek
·
Övr. Barn Med tanke på kommentarer i mina trådar om filmvisning för högstadiebarn...
2
Svar
39
· Visningar
4 496
Senast: Badger
·
Övr. Barn Först och främst, det är ett anonymt nick för att skydda min dotter, och skulle du veta vem jag är så får du gärna hålla det för dig...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
54 164
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 101
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp