Filmer från helgens agilitykurs + tävling

Kissing Spine

Trådstartare
I helgen var det dags för agilitykurs, vilket var sjuuukt roligt! Har tränat på många många blindbyten och jaakkosvängar och det tar sig. Jag har tyvärr fullt sjå med att byta, så glömmer att fånga upp henne med blicken efteråt vilket gör att hon ibland missar hinder etc, men det kommer. Jakkosarna ska vi träna som sjutton på så att jag kan "kasta" henne från långt håll, samt bli tydligare.

Sjukt kul iaf som sagt!! :bump:

http://www.youtube.com/watch?v=nO-khQK4qyY

Nån mer som gillar uttrycket "sparka in henne hela vägen i tunneln nu"? :D

http://www.youtube.com/watch?v=o8tiMebi3x0

Trött men duktig tjej

http://www.youtube.com/watch?v=a1NUTt_s9uM

Fick lite för hög fart in i slalomet så hon gled förbi en port, men brydde mig inte om att ta om det eftersom hon inte har några problem med det i vanliga fall.

http://www.youtube.com/watch?v=vsU1ethJKR8

jaakko jaakko, men själv är jag grymt förvirrad haha

http://www.youtube.com/watch?v=WnEbSuOR8_I

Och till sist vårt vinnande lopp från Rättvik i helgen. Absolut inte det snabbaste vi gjort och matte fegar som jag vet inte vad. Hade tänkt göra 3 blindbyten eg men körde på total säkerhet och det räckte ändå.

Sv: Filmer från helgens agilitykurs + tävling

Åh, jag känner också igen det där med att man fegar ur på tävling :p

Jakkosarna måste jag också börja med, fast det bara snurrar i skallen på mig när jag ska försöka. Började förra sommaren med tom handling vilket slutade med att jag snubblade både en och fyra gånger :eek:. Har ju aldrig behövt de tidigare, min har ju sprungit lagom fort ;)

Man blir så avis på ert samarbete, ser lite ut som tankeläsning det där :p

Oj, vad roligt det ser ut! Och vilket team ni är, verkligen!

Det där ska jag och Devon testa när han har blivit lite äldre! :D

Det jag tyckte var svårast var att kunna göra åt BÅDA hållen! Liksom, åt vänster kan jag, men åt höger no way haha. Kroppskontrollen finns liksom inte riktigt där.

Haha, det var för övrigt flera som klagade på att det var "fusk" att köra shelties, för de är så snabba på att vända :D. Dock blir det ju en nackdel i vissa fall. Tex när matte skickar in i en tunnel och SER att huvudet är inne, matte sticker och hundkräket vänder på en femöring och är ute lika fort. Suck :p

Mumorsan; Det ÄR sjukt roligt! Jag som är ganska lat av mig skulle kunna springa hur länge som helst (så länge konditionen tillåter) utan att märka att jag blev trött. Man kan hålla på hur länge som helst, och hundarna älskar det! Lycka till :)

Ja, och BC räknas ju också till "fuskhundar" som du vet:D

Vad duktiga ni är! Loppet i Rättvik var klockrent.

Jag vet inte hur jag ska göra med blindbyten i framtiden....nu gör jag som du gjorde i Rättvik, blindar vid tunnlar. Jaakosar är onekligen effektiva men svåra. Och min motorik är inte den bästa:(

Trist att jag missade Camillas kurs, hade varit så spännande att vara med!

Hahaha ja dom om några. Man bara visar dom banan och släpper dom så tar dom hela själva :angel:.

Jag kommer absolut lägga in blindbyten mycket mer. Gjorde det i hopploppen men där sket ju slalomet sig istället. Min tjej blir väldigt seg/låg när jag står och trampar på samma ställe så det behöver hända lite grann. Plus att hon blir SÅ sur när jag är i vägen, vilket ofta sker vid typ framförbyten. Då får jag en utskällning som heter duga :D

Det ser jättekul ut! Längtar till vi ska börja vår kurs.
Härligt samarbete.

Jag är helt urusel på agility. Men man behöver inte vara någon expert för att se att ni har ett helt underbart sammarbete på plan! Det är lugnt och harmoniskt men ändå med fart. Inget vrålande, skrikande eller stressade. Fint och samspelt! :bow:

Tack! Blir väldigt glad för att du/ni säger det :). Det har verkligen varit a och o, att det ska inte vara nåt gapande på vare sig henne eller mig. Jag peppar henne och gör "scch" ljud eller ropar "kom igen då jajaja!" men om man jämför med vissa andra är jag nästan tyst :p. Förstår liksom inte vad man får ut av att skrika högt och i många fall argt på hunden. Det är ju en lek! :bump:

Kul att träna för Camilla, det är något jag också vill göra :laugh:

Hon följer dig jättebra, på filmen innan loppet i Rättvik, när du får henne bakom ryggen, ser du att du viftar med din högerhand och hon tar det som ett blindbyte, så hon gör precis som du visat :laugh:

Jättefina kontaktfält har ni, kom nu igen och var lite mer offensiv i handlingen så kommer det att gå rikitigt snabbt sen :banana::banana:

Hon är verkligen superbra, och gör otroligt roliga banor! :bow:

Ja absolut, det är jag som är förvirrad och otydlig, skedde flera gånger vid det bytet haha. Sen märktes det väldigt tydligt på både min tjej och min kompis sheltie att "aha! Blindbyten var det vi körde va? Då tar vi det nu med!" och pep bakom ryggen fastän vi visade rakt fram på raksträckor bara haha. Känsliga sheltieligan liksom :D.

Ja absolut, det är jag som är förvirrad och otydlig, skedde flera gånger vid det bytet haha. Sen märktes det väldigt tydligt på både min tjej och min kompis sheltie att "aha! Blindbyten var det vi körde va? Då tar vi det nu med!" och pep bakom ryggen fastän vi visade rakt fram på raksträckor bara haha. Känsliga sheltieligan liksom :D.

Min är likadan även om hon inte är en sheltie ;) Mitt tips är tänk på att belöna inte bara när hon byter utan även när hon ska vara på samma sida så hon inte byter för bytandets skull utan det ska löna sig att vara kvar på samma sida också.

haha klart det finns andra också, men har blivit mobbad hela helgen för våra "känsliga shelties" så :D. Det är absolut ett bra tips! Sen tror jag att det var mycket just för att vi i princip bara körde blindbyten och nåt framförbyte, lite autopilot sådär.

Jag tycker att blindbyten är ännu svårare med en liten hund, jag menar jag ser henne inte ens i vanliga fall ofta. Antar att du också stått och ropat på din olydiga lilla hund, som sedan visar sig snällt cirkulera runt fötterna? :angel:

Ja precis, så är det när man lär in något nytt och roligt, bäst att testa det hela tiden :laugh:

Jag har aaaaldrig ropat på min hund när den varit precis bredvid mig :angel::angel:

Åh va roligt att se filmerna, vilket samarbete! :laugh:

Jag och lilltjejen startade äntligen agilitykurs igår, hon var verkligen jätteduktig och tyckte det var skitkul :love: roligare än utställning liksom! :banana:

Liknande trådar

Övr. Hund Igår var det dags för sommarveckornas höjdpunkt- tävling :D. Min klubb i Uppsala anordnade tillsammans med Märsta så var funkis på... 2
Svar
21
· Visningar
1 818
Senast: Kibani
·
Övr. Hund I helgen var vi i Rättvik och debuterade. Det gick hemskt bra och vi vann första klassen, agilitytvåan, och blev uppflyttade till trean...
Svar
14
· Visningar
1 099

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka