Filtboots för att fukta hovarna?

Alexandra_W

Trådstartare
När jag var liten var det ganska populärt att använda filtboots som man doppade i vatten först, för att (åter)fukta hovarna. Inte sett det speciellt mycket i 'modern tid' dock. Men fungerar det?

Fbldamen kommer behöva en hel del insatser i sommar misstänker jag, börjar redan se torr och sprucken ut.. =/

Sv: Filtboots för att fukta hovarna?

Jag hade det ett tag på pappas häst och det fungerade ok. Man måste ha dem rejält blöta när man sätter på dem och så efter en natt så är iaf kronranden o området därikring fuktiga.
Så visst kan det fungera, min hovslagare rek fodertran i stället så då körde vi det ett tag.
Galopptränaren där uppe körde med hovlera, men jag vet inte om det ok heller. deras hästar hade iofs bra fötter så man vet aldrig

´Funkar bra, använder hela somrarna på travarna.
Tvättar hoven, smörjer den och sätter på filtbootset. efter ett tag så har filtbotsets insida blivit alldelles inoljad och äcklig och först då tycker jag att den funkar, innan dess suger den liksom ur hovarna bara, nu hindrar den avdunstning och håller hoven blöt.

Djurjouren, har du den på 'hela tiden' alltså, eller bara typ över natten eller liknande 'kortare' period?

Sputnik - jo jag smörjer hovarna med (började idag), men skulle gärna vilja ha/göra något 'mer' också, för att maximera chansen att hovarna 'klarar sig' och skorna får sitta kvar. Blev lite nojig när de redan NU började se torra och spruckna ut :crazy:

Vi hade på blöta filttofflor då kallblodet hade torra hovar i somras. de fnöskade sönder.
Förutom att ge kisel, hade han dessa på under natten. Vi tvättade hoven, satte på bootsen och hällde på vatten så det dröp.
Funkade bra, tror jag. Hovarna blev rejält fuktiga och kronranden sådär vit och mättad.
Sedan olja på för att behålla så mycket funkt som möjligt under dagen.
Använde sådan där gammal smörja:D , vad heter det nu då, på kronranden. Konstigt namn i röd platt plåtburk , dyr!. Stimulerar hoven. Sammantaget blev kvalitén bättre o hoven växte på snabbt. Mätte från en rand han fått efter en foderkänning. Den började komma ner snabbt efter denna "kur".

Vissa har behövt det hela tiden, andra bara halva dygnet. Mitt bästa knep är dock att se till att rejäl geggamojja runt vattenbaljan, på så stort område att det är omöjligt att dricka utan att stå i geggan med både fram och bakhovarna.

Mitt bästa knep är dock att se till att rejäl geggamojja runt vattenbaljan, på så stort område att det är omöjligt att dricka utan att stå i geggan med både fram och bakhovarna.

Härligt att fler än jag insett fördelen med det!

Dessa filtofflor ni pratar om, är det något ni fixar själva, eller är det något som finns att köpa? Tacksam för svar:bow:

Vissa har behövt det hela tiden, andra bara halva dygnet. Mitt bästa knep är dock att se till att rejäl geggamojja runt vattenbaljan, på så stort område att det är omöjligt att dricka utan att stå i geggan med både fram och bakhovarna.

Jag 'geggar' också kring vattenbaljan. Just nu har jag 'geggat' vid uppbindningsplatsen med. Kruxet med det är dock att med det här vädret torkar det upp så extremt fort, och vi har inte vatten nog (egen brunn) att hälla ut ett badkar med vatten varje dag. Vet att jag på kblstoets tid hade seriösa funderingar på att lägga ut typ en sån där 'matta' med kanter, som man har till kossor och sånt och häller vatten + desificeringsmedel i, som de går över id rivgångar, och ställa vattenbaljan mitt i det. Så att vattnet 'stannar kvar' liksom, men hittade aldrig någon bra. Får bygga en hobbydamm eller något *s*

Men ska inhandla ett par filttofflor nästa gång jag stöter på några, så får jag prova. Har börjat smörja med olja nu iaf, dte gör väl vad det gör sålänge. Kruxet nu är ju att det är ökentorrt överallt, och inget gräs i vinterhagen än som håller kvar dagg etc i gräset. Det borde bli lite bättre sen, men lär krävas åtgärder ändå. Hon är skodd för 3 v sen men det ser ut på hovarna som det gått lååång tid *sucka*

Någon som vet vart man kan köpa sådanna?? Jag har letat hela förra sommaren o det ända jag kommer över måste man best. från ex England ?! Skicka gärna PM om ni vet =)

mvh,
Cassic

De finns att köpa i alla travsportsbutiker.
Tänk på att uppblötta filtboots även har en uttorkande effekt på hoven.

Precis! Jag vattnar mer på marken runt badkaret än i nästan, hästarna tycjer jag är supertaskig:rofl:

Vill du köpa mina? De ser rätt ok, man måste olja in remmen bara, den är av läder.
JAg använder dem inte. Kommer inte ihåg storleken men pappas häst hade tvåor i skor o ibland treor o de satt bra på honom.
Ska kolla att de kom med i flytten bara

Även granngården här har dem, och sett dem i lite andra butiker med.

Sputnik - om de passar köper jag dem gärna, några tvåor och treor har damen dock inte på skorna. Har small/medium på boots (beroende på märke)

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 729
Senast: super
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 402
Senast: Görel
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 899
Senast: Derivata
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka