Finansiering av hästköp

Jag är väl färgad av en bekant som för flera år sedan lånade pengar till en dyr häst som efter ganska kort tid blev skadad och fick tas bort och där stod hon och fick betala av. Hon hade dessutom snålat på hästens försäkring och ja, du förstår säkert:)

I ditt fall vad gäller bostadsförsäljning osv så hade du ändå en plan och en tanke med det hela. Det hade inte min bekanta...

Vad det gäller bilköp så har jag inget intresse av att köpa en sprillans ny bil pga andrahandsvärdet, men vi köpte en hyfsat ny bil (-15) i somras för sparade pengar + inbyte av gamla bilen. Det är ju ingen dödssynd att ta billån direkt och jag vet att många gör det men för mig så bär det emot:p

Jag reagerade mest på att du skrev att alla lån förutom billån är orimligt. :D Men jag förstår vad du menar.

Gällande bilfinans: Har man tänkt köpa en bil som man har för avsikt att använda ett tag är det oftast mer lönsamt att sätta in pengarna på ett investeringssparkonto med avkastning än att låsa dem i bilen.
Jag jobbar i bilbranschen, och de som har 1 miljon på kontot för att köpa en ferarri lägger ändå bara 200-250k som kontantinsats och lånar resten - för att förlora minimalt med pengar. Ytterst få kommer in och cashar, eftersom det generellt är en dålig affär. Principen är den samma även för bilar i den prisklass som TS budget även om skillnaderna i summan man sparar är stor.
 
Jag har alltid vid hästköp känt att jag överlever utan de pengarna jag lagt på hästen, men också alltid livförsäkrat hästen till det belopp jag köpt den för. Och den detaljen blir ju mycket viktigare om man lånat pengarna, det är ju enda garantin för att kunna betala tillbaka lånet om något händer hästen!

Så tänker inte jag och ffa så har jag inte haft råd att försäkra hästar för de belopp jag köpt för även om det inte har varit fantasisummor nånsin. Livbeloppet och lånet är för mig två helt skilda saker
 
Jag har lånat upp på mitt huslån för att köpa de senaste två hästarna. Det har varit så liten del av lånets totalsumma (hästar till 100-120 K) så jag har inte ens märkt av någon månadlig höjning på mina inbetalningar. Men skulle nog inte ta konsumlån för att köpa en häst.

Tog dock billån förra året för att köpa loss min transport som ägdes ihop med exmaken, samt en egen bil. Funderar på att casha in det lånet nu som jag sålt bostaden, men känns ändå bättre att ha lite pengar på ett sparkonto....
 
Så tänker inte jag och ffa så har jag inte haft råd att försäkra hästar för de belopp jag köpt för även om det inte har varit fantasisummor nånsin. Livbeloppet och lånet är för mig två helt skilda saker

Hur tänker du då? Själva idén med försäkring är ju just att kunna få ut värdet av det man äger (häst, båt, bil, hus osv) om något skulle hända. Självklart måste man inte vara fullförsäkrad, men då tar man ju också en större risk att helt förlora de pengar man lagt på exempelvis hästen.
 
Hur tänker du då? Själva idén med försäkring är ju just att kunna få ut värdet av det man äger (häst, båt, bil, hus osv) om något skulle hända. Självklart måste man inte vara fullförsäkrad, men då tar man ju också en större risk att helt förlora de pengar man lagt på exempelvis hästen.

Jag förstå ju vad vitsen med en livförsäkring är men det är ju inte kopplat till lånet. Om hästen lever i all evighet så får du ju aldrig loss några pengar heller och kan betala lånet.

Jag betalade nästan 100' om året i försäkringar på mina hästar - det är liksom orimligt mycket. Då väljer jag att leva med att jag kan förlora de pengarna om hästen dör i förtid.
 
Jag förstå ju vad vitsen med en livförsäkring är men det är ju inte kopplat till lånet. Om hästen lever i all evighet så får du ju aldrig loss några pengar heller och kan betala lånet.

Jag betalade nästan 100' om året i försäkringar på mina hästar - det är liksom orimligt mycket. Då väljer jag att leva med att jag kan förlora de pengarna om hästen dör i förtid.

Nej, självklart är inte försäkringen direkt kopplad till lånet, men det är ju ändå så att om hästen är försäkrad till sitt fulla värde, så kan lånet betalas tillbaka med försäkringspengarna om hästen skulle dö. Det minskar ju avsevärt den ekonomiska risken man tar om man lånar för att köpa häst.

Jag håller med om att 100 000 om året låter orimligt mycket! Vad var det för typ av hästar och hur mycket var de värda (och hur många)? Vår "dyra" häst är försäkrad till ett livvärde av 80 000 (samma summa som jag köpte henne för) plus veterinärvård med tillägg för buköppning, rehab och lite annat. Den kostar mig ca 8 000 per år, vilket känns rimligt då jag hellre vill kunna köpa en ny häst direkt om något skulle hända henne, än spara i 10 år.
 
Nej, självklart är inte försäkringen direkt kopplad till lånet, men det är ju ändå så att om hästen är försäkrad till sitt fulla värde, så kan lånet betalas tillbaka med försäkringspengarna om hästen skulle dö. Det minskar ju avsevärt den ekonomiska risken man tar om man lånar för att köpa häst.

Jag håller med om att 100 000 om året låter orimligt mycket! Vad var det för typ av hästar och hur mycket var de värda (och hur många)? Vår "dyra" häst är försäkrad till ett livvärde av 80 000 (samma summa som jag köpte henne för) plus veterinärvård med tillägg för buköppning, rehab och lite annat. Den kostar mig ca 8 000 per år, vilket känns rimligt då jag hellre vill kunna köpa en ny häst direkt om något skulle hända henne, än spara i 10 år.

Man kan ju inte räkna med att försäkringen är det som ska betala tillbaka hästen? Det måste ju göras oavsett.

Ganska många hästar - flera SWB med livvärden runt på +100' ett par ponnyer med livvärden runt 70' .
 
Man kan ju inte räkna med att försäkringen är det som ska betala tillbaka hästen? Det måste ju göras oavsett.

Ganska många hästar - flera SWB med livvärden runt på +100' ett par ponnyer med livvärden runt 70' .

Nej, försäkringen betalar självklart inte hästen - men så länge du har hästen kvar kan du ju teoretiskt sälja den och få pengarna tillbaka. Försäkringen är ju för den händelse att hästens värde plötsligt försvinner!

Okej, är det många hästar som du har försäkrade kan ju givetvis kostnaden bli hög. Och har man många hästar att "sprida ut" risken på kan det ju också vara ekonomiskt bättre att ta risken att ha dem oförsäkrade.
 
Nej, försäkringen betalar självklart inte hästen - men så länge du har hästen kvar kan du ju teoretiskt sälja den och få pengarna tillbaka. Försäkringen är ju för den händelse att hästens värde plötsligt försvinner!

Okej, är det många hästar som du har försäkrade kan ju givetvis kostnaden bli hög. Och har man många hästar att "sprida ut" risken på kan det ju också vara ekonomiskt bättre att ta risken att ha dem oförsäkrade.

Jag kommer definitivt försäkra med en bra försäkring. Det är värt att betala lite för den tryggheten.
 
Egentligen OT men min kostar över 14k per år. Vanlig hopphäst med högt livvärde och hög vet.vård.
 
Kontant, alla djur och mycket annat köps kontant. Lån bara på fastigheter. Skulle aldrig låna för att köpa häst. Har dock köpt alla mina hästar för ganska små summor, de som kostat under 10.000 har jag inget livvärde på utan hög vet.vård i stället.
 
Jag ska försöka hålla mig till max 150, och se övriga 50 som liten buffert till om den där rätta känslan skulle dyka upp på en häst lite över budget. Tycker dock utbudet är lite magert just nu i den prisklassen.

Jag kommer inte låna utan bostaden räcker. Intressant dock att tänka igenom allt så tack för input. Vill också ha liten buffert specifikt för nya hästen och för eventuell kris, som förhoppningsvis inte behövs :) vad tycker ni är rimligt där?
 
Jag kommer inte låna utan bostaden räcker. Intressant dock att tänka igenom allt så tack för input. Vill också ha liten buffert specifikt för nya hästen och för eventuell kris, som förhoppningsvis inte behövs :) vad tycker ni är rimligt där?

Min absolut minsta buffert per häst är 25 k. Jag vill gärna ha mer än så dock men det är vad jag absolut minst har sparat per häst. Har just nu 7 st.
 
Jag har lånat till alla hästar jag köpt. Även lånat till bilen och till transporten. Och till sadel. Jag är en dålig (och belånad) bukefalist. Nu har alla mina hästar varit billiga och har därmed dom helförsäkrade till deras fulla inköpspris. Så när jag varit tvungen att ta bort en av hästarna hade jag precis samma budget att köpa en ny. Jag har heller inget sparkapital om (när) något händer men jag har ett kreditkort. Har haft häst i hela mitt vuxna liv, har haft klippkort på klinik med både en och tre av hästarna jag haft och ändå är jag inte med i Lyxfällan och klarar av min ekonomi. Iofs har jag heller ingen prio på att äga min bostad vilket är det pengarna annars borde gått till om jag följde den ekonomiskt "riktiga" vägen.
 
Jag åker hellre m en billig kontantbil å lånar till häst om d behövs. Lever bara en gång å så länge jag kan betala av så😜
Jag lånar även varje tidig vår en summa pengar för att bekymmerslöst kunna betala tävlingar och allt däromkring😁 Ser till att d är avbetalat innan nästa säsong å gör om det😁
 
Jag skulle inte låna till en häst(samt mycket annat),möjligen kanske finansiera ca 10% med lån för rätt häst. Framförallt för att en häst lätt sjunker i värde och att man kan vara tvungen att sälja utan att bli av med lånet. Förstår inte riktigt de som förutsätter att livvärdet i försäkringen är pengar som man kan få ut.
 
Jag har en bra försäkring på hästen med högsta veterinärvårdsbeloppet, rehab, medicin extra och tandvård som ingår.
Ingenting på liv.
Jag vet inte om jag kommer få ut det beloppet ändå och tycker försäkringen blir för hög i månadskostnad
De pengarna lägger jag för att betala av lånet och buffert.

Har räknat att lånet kostar mig 5000:- och det tyckte jag var värt för att kunna köpa den hästen jag ville ha nu och inte om ett år.

Tanken är att förvalta henne och då kommer hon höjas i värde. Händer det henne nått är hon inte bara en investering utan också en vän, en livskamrat och då tar vi det beslutet då.
 
Jag har en bra försäkring på hästen med högsta veterinärvårdsbeloppet, rehab, medicin extra och tandvård som ingår.
Ingenting på liv.
Jag vet inte om jag kommer få ut det beloppet ändå och tycker försäkringen blir för hög i månadskostnad
De pengarna lägger jag för att betala av lånet och buffert.

Har räknat att lånet kostar mig 5000:- och det tyckte jag var värt för att kunna köpa den hästen jag ville ha nu och inte om ett år.

Tanken är att förvalta henne och då kommer hon höjas i värde. Händer det henne nått är hon inte bara en investering utan också en vän, en livskamrat och då tar vi det beslutet då.
Det är intressant hur olika man tänker! Jag har lägsta vet-vård på mina (25k), jag har svårt att tänka ut mycket som kostar mer som är rimligt att kämpa på med. Får ta ett beslut vid tillfället om det är värt det. (vi har typ 8 timmar transport till närmaste som gör buköppning, så det kommer aldrig bli aktuellt akut).

Jag har typ 50 liv på den ena och 30 på den andra istället. Skulle dom akut tas bort så har jag möjlighet att köpa en ny. Bägge är värda mer, men det känns som en rimlig nivå för mig.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 307
Senast: Mimmimamma
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 969
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 169
Senast: Efwa
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 473
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp