Bukefalos 28 år!

Finlands registrerade Islandshästar som kommer till Sverige?

cress

Trådstartare
Hur är eksem risken på dom? Är det som våra svensk födda eller?? Är risken lika stor som de islands importerade?..

Tacksam för svar :)
 
Sv: Finlands registrerade Islandshästar som kommer till Sverige?

Menar du finskfödda hästar som importeras till Sverige eller?

Skulle våga påstå att finskfödda hästar från exemfria föräldrar brukar i stort sett ha lika liten risk att få exem som svenskfödda. :)
 
Sv: Finlands registrerade Islandshästar som kommer till Sverige?

Varför skulle finlandsfödda få eksem??

Det är ju att importera FRÅN Island som är speciellt, inte att importera TILL Sverige :)
 
Sv: Finlands registrerade Islandshästar som kommer till Sverige?

Tja, undantag finns ju alltid. Det står en finsfödd häst i vårt stall som har exem, vissa reagerar ju helt enkelt om det finns mycket knott osv. :)
 
Sv: Finlands registrerade Islandshästar som kommer till Sverige?

Tja, undantag finns ju alltid. Det står en finsfödd häst i vårt stall som har exem, vissa reagerar ju helt enkelt om det finns mycket knott osv. :)

Ja men du skulle lika gärna kunna exportera en svenskfödd till Finland som får eksem, sak samma liksom. Finland har ett liknade klimat och fauna som Sverige, till skillnad från Island. Knott finns också i Finland.
 
Sv: Finlands registrerade Islandshästar som kommer till Sverige?

Klart det. Samma sak gäller ju både vägarna, import från Sverige till Finland eller från Finland till Sverige.
 
Sv: Finlands registrerade Islandshästar som kommer till Sverige?

Hästar som gått i Svenska fjällen kan få eksem när de flyttas söderut och det är säkert samma med finskfödda som byter miljö som är annorlunda mot deras invanda.
 
Sv: Finlands registrerade Islandshästar som kommer till Sverige?

De finskfödda är som de svenskfödda vad eksem anbelangar. Klimatet och knotten är samma där.
Jag har en finskfödd (men svenskavlad ;) ), som inte har eksem.

/Malin
 
Sv: Finlands registrerade Islandshästar som kommer till Sverige?

Finskfödda islandshästar han inte mer exem än svenskfödda. Sverige å Finland är ju i princip samma land, i nästan 700 år var det så oxå.
 
Sv: Finlands registrerade Islandshästar som kommer till Sverige?

Ok.. Tack..

Jag får nog hem en finskfödd islandskille inom kort, (E:Prins från Wreta).. Men så funderade Jag på hur det var med eksem risken, men Har vi samma /liknade klimat som finland är risken nog lika stor/liten som en svensk född..

Islands importer kan man ju skydda med eksem täcke i ett par år för att förebygga, men då behövs det nog inte med den här killen?!.. :)..

Många röriga tankar och funderingar, men tack för svaren :)
 
Sv: Finlands registrerade Islandshästar som kommer till Sverige?

Nja,, Inget är klart än.. Har lite besluts ångest ;)...Eller lite och lite.. Ganska MYCKET.. :)
 
Sv: Finlands registrerade Islandshästar som kommer till Sverige?

De finskfödda är som de svenskfödda vad eksem anbelangar. Klimatet och knotten är samma där.
Jag har en finskfödd (men svenskavlad ;) ), som inte har eksem.

/Malin

Haha, jag läste fel "Jag är finskfödd men Svenskavlad"....
 

Liknande trådar

Fälttävlan Hej! Jag har på sistone funderat över tävling med ”min” islandshäst, men jag vill inte tävla i femgång/fyrgång. Då både jag och hästen...
Svar
11
· Visningar
2 329
Senast: xfie
·
Hundhälsa Jag har varit till två olika veterinärkliniker senaste månaden och på båda ställena fick vi träffa veterinärer som ganska nyligen kommit...
2
Svar
27
· Visningar
3 708
Senast: Grazing
·
Islandshäst Hej! Skulle vilja veta lite mer om erfarenhet av er som importerat häst från islandshäst. Ungefär vad har slutsumman blivit? Kostnad för...
Svar
6
· Visningar
2 884
Senast: Nomida
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 983
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp