Importera islandshäst

Nekkan

Trådstartare
Hej! Skulle vilja veta lite mer om erfarenhet av er som importerat häst från islandshäst. Ungefär vad har slutsumman blivit? Kostnad för resan? Diverse andra kostnader som tex registrering? Vad är viktigt att tänka på? Finns någon pålitlig förmedlare? Psyke och hantering hos hästar födda på Island? Bombardera mig med info!
 
För en "vanlig" ridhäst blir kostnaden ungefär densamma totalt som om du hade köpt en motsvarande häst i Sverige. Den är billigare i inköp på Island, men det tillkommer ju en del kostnader för transport, veterinärbesiktningar etc. Ett av de större företagen som sysslar med denna typ av förmedling är Export Hestar på Island. Googla så kommer du till deras hemsida!

Sedan tycker jag väl kanske att det finns fördelar med att köpa en häst som redan befinner sig i Sverige, antingen importerad sedan tidigare eller född här. Det blir ju så mycket lättare med provridning om inte annat!

En väl hanterad och väl inriden häst tycker jag mig inte märka någon skillnad på om den är född på Island eller någon annanstans. För många år sedan (jag har ridit islandshäst sedan 80-talet) var det väl lite så att islänningarna exporterade "skräpet" och att det därmed kom en och annan halvgalen och/eller dåligt inriden häst till både Sverige och andra länder, men så är inte fallet längre. Det exporteras många riktigt bra hästar från Island och vet man vad man är ute efter i form av avels- eller tävlingshäst, så är kanske chanserna större att hitta något riktigt bra på Island än någon annanstans. Skulle jag köpa den typen av topphäst skulle jag personligen gå genom de kontakter jag har i Sverige och på Island för att få mer personlig hjälp.
 
Du känner säkert till sommareksem =allergi mot svidknott. 1/3 av alla importer får det, eller till och med mer än 1/3. Dels är det besvärligt att ta hand om en allergisk häst så att den inte får klåda, täcke och salvor och dels så sjunker den i värde rejält om den utveckat eksem. Det forskas på vaccin men än finns det inte. Jag har träffat på ganska många importer som blivit snabbinridna på Island. Uppväxta med minimal kontakt med människor och sen tämjda och inridna på typ tre månader. De hade hemskt svårt att stå stilla då ryttaren skulle sitta upp och spända och oroliga. Men som Roheryn säger så har de nog bättrat sig.
 
Jag har träffat på ganska många importer som blivit snabbinridna på Island. Uppväxta med minimal kontakt med människor och sen tämjda och inridna på typ tre månader. De hade hemskt svårt att stå stilla då ryttaren skulle sitta upp och spända och oroliga. Men som Roheryn säger så har de nog bättrat sig.
Man ska ju veta vad man köper och vem man köper ifrån, oavsett om man köper från Island eller Sverige. Därför tycker ju jag personligen att det känns bäst att köpa en häst som redan befinner sig i Sverige så att man kan provrida och kolla så att temperament, utbildning mm är som man förväntade sig. Jag skulle normalt sett inte köpa osett från Island, med få undantag.
 
Man ska ju veta vad man köper och vem man köper ifrån, oavsett om man köper från Island eller Sverige. Därför tycker ju jag personligen att det känns bäst att köpa en häst som redan befinner sig i Sverige så att man kan provrida och kolla så att temperament, utbildning mm är som man förväntade sig. Jag skulle normalt sett inte köpa osett från Island, med få undantag.
Nu svarar du något som faktiskt forskning visat annorlunda, efter 5 år har 65 procent av importer uppvisat eksem, Söker man en normal ridhäst och inte något spektakulärt orakel, samtidigt inte är beredda att hantera sin import som eksemhäst. Då bör man söka inom landet.
 
Nu svarar du något som faktiskt forskning visat annorlunda, efter 5 år har 65 procent av importer uppvisat eksem, Söker man en normal ridhäst och inte något spektakulärt orakel, samtidigt inte är beredda att hantera sin import som eksemhäst. Då bör man söka inom landet.
Men jag svarar ju inte överhuvudtaget på någon fråga om eksem? Jag resonerar kring att det är enklast att köpa en häst som redan befinner sig i Sverige (importerad eller född här) eftersom det då är lättare att se vad man får, man kan provring osv. Eksemrisken kan absolut vara en viktig parameter, men den nämner jag ju faktiskt inte ens i mina inlägg här!
 
Vi har precis köpt en föl på island som kommer i Januari/Februari. Allt som allt kommer det gå på mellan 26.000-28.000. Fölet kostade 5.300kr . Transport+flyg 14.000 men blir billigare ju fler hästar man köper.
Vi är tre personer som tar in 5 föl
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 862
Senast: jemeni
·
Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 343
Senast: Habina
·
Övr. Hund Hej! Jag har tänkt tanken på hur det skulle kunna hjälpa mig om jag hade haft en Assistanshund, Psykisk hälsa hund. Jag funderade på...
Svar
8
· Visningar
2 801
Senast: Sazlight
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som har hästerfarenhet av både islandshästar och storhästar sen fyra år tillbaka. Jag har flera gånger...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 422
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp