Haukur

Trådstartare
Fröken vinthund har fått finnar i ljumskarna. Från början var det bara en som jag klämmde men den kom tillbaka på exakt samma ställe, nu har hon tre, i "ljumskarna" vid frambenen. Klämmer man dem kommer det ut en gul/vit "korv" som innehållet i en finne, möjligen lite mer trögflytande. De kommer som sagt tillbaka på exakt samma ställe om man klämmer. De är alltså små små som finnar, inte stora fettknölar.
Nåt att bry sig i?

Sv: Finnar

Min tik fick rävskabb i höstas. Det såg ut som finnar till en början och det började i ljumskarna och på magen. Ha koll så att vovven inte börjar klia sig en massa och den får mer "finnar" för då kanske stackarn åkt på rävskabb!
Tack och lov finns det hjälp att få hos vet. isf...

Rävskabb? Hmm.. Alltså första finnen har hon haft i flera månader och nu är det tre stycken. Hon har aldrig brytt sig i dem alls utan det är mer jag som pillar. Vi har tre hundar till i hushållet så jag tycker det borde märkas på någon om det vore skabb..

Då kan du ju utesluta skabb låter det som, det sprider sig ju på några få dagar och sen hade alla dina hundar kliat sig. Skönt att slippa den plågan!

Min 16 veckors tik har också fått några få "finnar" eller liknande på magen/ljumsken, men hon har inte ens märkt av dem själv och när jag sökte på internet så stod det att man inte skulle bry sig om dem så länge de inte är infekterade eller hunden kliar på dem så kanske är samma sak våra hundar fått? :p Men har aldrig haft någon annan hund med finnar innan:crazy:

Hade en kinesisk nakenhund PP innan som jämt hade finnar...men det är tydligen väldigt vanligt inom rasen och veten sa det är inget att bry sig om. Så kolla lite om inte din/era raser har tendens att få finnar :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 429
Senast: Otherside
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 390
Senast: Johanna1988
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 693
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
824
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka