Finns det alternativ?

Belethien

Trådstartare
Vill jättegärna att stoet ska kunna gå ute på lösdrift dygnet runt men jag har ett dilemma: hon blir smällfet på fri tillgång på grovfoder :crazy:
Eller ja fet och fet men hon blåser upp sig så fruktansvärt på bara någon vecka och ser ut som en silltunna framifrån- var rädd att hon skulle få kolik :crazy:

Finns det något man kan göra eller är det bara att bita i det sura äpplet och låta henne vara installad som vanligt (kanske lite längre timmar ute)? Klarar matvrak att gå ute på lösdrift ö.h.t.? Vad tror ni?

Sv: Finns det alternativ?

D-ponnyn här har alltid haft lätt för att bli smällfet. eftersom hon har bronkit så fick det bära eller brista och hon går nu sin 3-je vinter på lösdrift ihop med sina 4 kompisar och fri tillgång på hösilage.

dom första veckorna (eller ja, kanske snarare månaderna :angel:) åt hon som en galning och svällde betänkligt men det lugnade ner sig efter ett tag och vikten rasade så småningom av igen, men jag tror att det hjälpt upp att dom har en ca. 8 ha stor mkt. kuperad hage som hela flocken rör sig väldigt mkt. i.

det har gått fint även denna vinter trots att vi har ganska höga värden på silaget, kvoten är över 9.

eftersom hon har lätt för att lägga på sig så har hon alltid stått på minimum giva tidigare när hon stallades, min egna teori är att just hon är så väldigt matfixerad just pga. det och och att hon blivit lugnare på maten för att hon förstått att det inte försvinner utan hon äter bara när hon är hungrig.

Fast grovfoder tar ju stor plats. Det är ju skillnad på fet och att bara bli uppblåst. Och på 1 vecka tycker jag inte man kan säga vart det drar i väg nånstans..dvs om hästen riskerar övervikt när man ger fri tillgång eller att grovfodret kräver plats helt enkelt. Varför skulle din häst ligga i riskzonen för kolik ? Snarare att risken minskar då hästen alltid har något att tugga och bearbeta.

Fast grovfoder tar ju stor plats. Det är ju skillnad på fet och att bara bli uppblåst. Och på 1 vecka tycker jag inte man kan säga vart det drar i väg nånstans..dvs om hästen riskerar övervikt när man ger fri tillgång eller att grovfodret kräver plats helt enkelt. Varför skulle din häst ligga i riskzonen för kolik ? Snarare att risken minskar då hästen alltid har något att tugga och bearbeta.

Jag blev psykad av de andra i stallet som tyckte att hästen blev fet och borde inte få fri tillgång. Eftersom jag inte haft erfarenheten så har jag aldrig riktigt vågat igen. (Sen vet jag ju att min häst gärna sätter på mycket vikt, under sommaren blir hon bra tjock och det tar ett tag att få bort)

Gaskolik :D Vettefan om det ens skulle kunna ha hänt men det blev jag också i tutad av de andra.

det är ju som sat stor skilland på fet och uppblåst! Egentligen är det positivt om ponnyn har en stor mage, det visar ju att tarmarna ar stor plats (att dem arbetar) jag tycker verkligen inte man ska bry sig om hur magen ser ut (självklart så länge den inte blir så stor att hästen blir halt eller likande, vilket inte händer ofta, inte alls kanske men ni förstår:smirk:)
Du kan ju också alltid ge fri tillgång på hö blandat med halm, detta är jätte bra för då får inte hästen i sig så mkt hö utan måste pilla för att få fram det detta håller hästen varm och sysselsatt!

Gaskolik mig veterligen uppkommer av dåligt foder, eller något hästen pillat i sig. Typ om man fodrar från backen ute i hagen och hästen går och pillar i sig en massa skit. Annars bör ju inte direkt gaskolik uppkomma av fri tillgång på grovfoder presis.

Jag anser att alla hästar inte kan gå på lösdrift, inte med fri tillgång.
Har sett för många exempel på smällfeta hästar & det är inte hälsosamt,. det är en sak att ha för mkt hull eller vara småtjock men fet är absolut inte bra.
Tänk på hur människor drabbas av fetma, det blir ledbesvär, dålig kondition, högt blodtryck, hjärtbesvär.
Varför skulle det vara mer berättigat att överutfodra hästar?

Att vara fet leder nog inte till kolik däremot, men om hästen inte har tillgång till vatten eller dricker lite så är risken större för kolik.
I nya djurskyddsreglerna står det ngt jag har väntat på länge, ägaren har ansvar att se till att hästen inte blir för tjock eller för mager, ngt att tänka på.
Att hästen blåser upp sig är en annan sak.

Jag anser att alla hästar inte kan gå på lösdrift, inte med fri tillgång.
Har sett för många exempel på smällfeta hästar & det är inte hälsosamt,. det är en sak att ha för mkt hull eller vara småtjock men fet är absolut inte bra.
Tänk på hur människor drabbas av fetma, det blir ledbesvär, dålig kondition, högt blodtryck, hjärtbesvär.
Varför skulle det vara mer berättigat att överutfodra hästar?

Det är ju därför jag velar för att jag vet att hon har väldigt lätt för att gå upp i vikt. Jag vill ju absolut inte att hon ska riskera hältor, ledproblem eller fång. :crazy:

Det är ju synd för jag vill att hon gärna ska få ett så "naturligt" liv som möjligt och röra på sig utomhus, istället för att stå inne en stor del av dygnet (tror det nu ligger på 13 h, vill helst att hästarna ska gå ute längre men majoriteten bestämmer). Hon har ju också patella upphakningar så det hade underlättat om hon gick på lösdrift men men.. Det får bli halm och hö inne i boxen tills vi flyttar och jag kan hitta ett stall som släpper in hästarna senare.

Jag skulle rekommendera att leta en lösdrift där det inte är fri tillgång, som du nämner är det bra för hästar med patellaupphakning att gå ute, men om de inte rör på sig så spelar det ingen roll.
Tyvärr så är det inte alla lösdrifter som har aktivitet bland hästarna, på de ställen jag varit tycks hästarna bara stå runt höbollen & ständigt äta & då tycker jag inte att lösdrift är så hälsosamt.

jag har min häst på en lösdrift där vi stänger av till grovfodret (rundbalar) ett tag på förmiddagen och ett tag på eftermiddagen samt under natten. (däremellan kan de äta strö, men ej hö.) detta för att ett flertal av hästarna har lätt för att lägga på sig... du kanske kan hitta en liknande lösdrift där du kan ha din häst? det finns ju även lösdrifter med foderspiltor, där hästarna får högivor x gånger per dag precis som i 'vanliga' stall.

det är kanske inte heller säkert att din häst skulle äta för mkt efter att ha haft fri tillgång ett tag. jag tycker det verkar som om många äter mkt i början, men när de märker att det alltid finns hö slutar de äta när de är mätta.

Senast ändrad:

Och jag är av den åsikten att alla hästar kan ha fi tillgång under förutsättning att man har rätt näringsvärde för just den/dom hästarna. Sen att man har hästar med stora skillnader i behov och därför får svårt att lösa det är en annan sak. Men att alla individer med rätt värden för just den hästen kan äta fritt? Absolut!

Sen behöver ju hagen vara utformad så hästen kan och vill vara aktiv och inte bara stå vid maten hela tiden. Men att alla hästar inte klarar fri tillgång anser jag helt beror på hur man går till väga och med vad för mat.

Tyvärr så är det inte alla lösdrifter som har aktivitet bland hästarna, på de ställen jag varit tycks hästarna bara stå runt höbollen & ständigt äta & då tycker jag inte att lösdrift är så hälsosamt.

Och vad är skillnaden på hästar som ex står 10-12 timmar/dygn på box? Skulle det vara hälsosammare? Hästar på lösdrift lär ju alltid röra sej mer än en häst på box och mer utspritt över dygnet.

jag hade en häst förut som börja på fri tillgång iböjan åt hon som jag vet inte vad men sen efter ett tag då hon insåg att hon hade mat hela tiden så åt hon bara det hon behövde. häste känner oftast själv va mycket den behöver äta m.m efter ett tag. om det inte är ett riktigt matvrak:P

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
882
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på... 2 3
Svar
52
· Visningar
5 201
Senast: Twirro
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor... 2
Svar
29
· Visningar
5 272
Senast: Fiorano
·
Anläggning Har börjat fundera på lösdrift åt min häst, han går ute dygnet runt på bete nu och det har funkat bra så länge jag haft honom. Annars...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Dalmatiner