Finns det forskning vad som är bäst?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare sune4you
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 078
S

sune4you

Jag har funderat på olika sadelalternativ men undrar dock en sak finns det forskning som visar att det är bättre för hästen med sadel framför barbackaridning? Jämfört att hästen går i samma form. Aatt sadeln är bra för ryttaren det vet jag....

Sv: Finns det forskning vad som är bäst?

Som jag har skrivit i en annan tråd är sadlen bla. till för att avlasta hästen ryggrad. När du rider barbacka sitter du ju mer på ryggraden även om hästen går i form. Om det finns någon forsking om det vet jag inte men, det är iaf. därför sadlar med bom ser ut som de gör.

Jo, men inte sitter man på hästens ryggrad? Den är ju dels mellen sittbenen och den känner man inte. Men vad jag närmare tänkte på om det finns någon forskning att det är bättre för hästen?

En sak till som jag undrar finns det forskning att hästarna håller bättre när de går i form eller är detta att de ska gå i form också till för ryttaren, för att hästen är bekvämare att sitta på?
(Om man tänker på alla ridskolehästar som orkar 10-15 år gå 2-3 lektioner dagligen ur form och alla privat hästar som går sönder efter 2-3 år efter 1-2 timmars daglig ritt....)

jo du sitter visst på hästens ryggrad även om trycket på den inte blir lika stor som där du har sittbenen. Sadeln är ju gjord för att fördela trycket från ryttaren på en större och jämnare ytan. Men då är det viktigt att sadeln också är rätt tillpassad så den verkligen passar hästens rygg. När du rider barbacka ger det bara tryck precis där du sitter. Rider du rätt barbacka och har en bra häst som inte stör hästen gör det ingen skada har jag hört från ET.

Vad gäller din fråga om forskning har jag ingen aning tyvärr..

Det finns mätningar gjorda på tryck under sadeln i olika gångarter då de jämfört bomlös med en väl inpassad bomsadel, och då visades att det var mycket jämnare tryckutjämning i den bomlösa samt att det faktiskt blev tryckpunkter i vissa gångarter med bomsadeln.
Alla ryttare klarar dock inte av att rida i bomlöst, och alla hästar tycker heller inte om det.

Det som är skadligt med att rida hästen på tygeln är när det inte blir äkta samling utan bara krull på nacken och hästen inte har bakben eller rygg med sig. Det skapar massor av spänningar i hästens kropp.
Det är alltså spänningar som orsakar problem, inte i vilken form du rider

Då finns det altså mätning som säger att bomfria sadlar fördelar trycket bättre än sadlar med bom? Finns det mätningar angående barbacka ridning också?

Vilka hästar är det som inte tycker om bomfria sadlar?

Medryttarhästens ägare är sadelutprovare och säger att rider man barbacka ska man inte rida speciellt hårt och inte längre än 30-40 minuter. Men det kanske är vad hon vill med sin häst. Fast hon borde ju veta!

Men vad grundar man ett sådant påstående på? Har man sett ett flertal hästar gå sönder efter barbackaridning?

Kan inte du fråga din medryttarhästsägare om hon vet att det är skadligt?

Jag antar att det är att sadeln fördelar trycket på ryggen, rider du barbacka kommer allt tryck på liten area. Så har du en sadel som ligger bra är det mycket bättre än att rida barbacka. Men ligger sadeln dåligt är det ju åt andra hållet. Men vi rider ju båda två barbacka ändå! Fast hästen går ju inte speciellt hårt nån gång. Men i längden skulle jag tro att en bra sadel förlänger livslängden på hästens rygg.

Ja, det finns svensk forskning och den kommer fram till att våra vanliga sadlar och bommar inte är lämpliga till hästryggar. De håller på och tar fram en sadel nu som ska vara ergonomisk för hästen.
Jag orkar inte leta upp namnen på dem, men sök här, eller kontakta Hippocampus om du är nyfiken.

Det är väl snarare så att en hård bom aldrig kan passa en rörlig rygg jämt.
Om sadeln ligger bra när hästen står still och är avslappnad, vad händer då när hästen höjer ryggen när den går i form?
Går på böjda spår?

Det finns inte en chans, tyvärr!
En sadel som ligger bra och är väl inpassad har bra förutsättningar, men vi hamnar ändå i det läget att en bomsadel inte kan följa hästens ryggrörelser.

Dessutom finns det numera bomlösa sadlar och paddar som fördelar vikten från ryttaren alldeles ypperligt!

De som rent generellt har svårt att rida i bomlösa sadlar är de som kanske inte sitter i sin egna balans, de upplever bomlöst som "vingligt". Har du en häst som har en tendens att tvärvända när du inte är beredd riskerar du att sadeln snurrar runt också... (hänt mig en gång, men då VILLE hästen ha av mig)

Dessutom kan hästen känna det som obehagligt att känna ryttarens alla motstridiga signaler. I en bomlös sadel känner du allt mycket tydligare än i en bomsadel, eller en bladsadel för den delen. Det gäller både häst och ryttare.

Men provar du ut en sadel kollar du den ju inte bara när hästen står still. Och helt stenhård är den ju inte! Jag har ingen erfarenhet alls av bomlöst så där ska jag inte säga något. Men sitter du på hästen blir det ju ganska hårt där också, om man inte har en riktigt mjuk ruma :) Och även den stadigaste ryttaren kan ju hoppa till åt sidan och jag tänker om jag själv vore häst skulle jag nog hellre ha min ryttare i sadel. Bomlös eller ej spelar ingen roll...

Även om sadeln är mjuk och har en viss stoppning kan den inte böja sig med hästens rygg. En sadel med fast bom har en viss form!
Om du tänker dig själv hur rörlig din rygg är, hästens rygg är egentligen precis lika rörlig!
Du är också mjuk och rörlig, för det mesta. Så du kan inte låsa hästens rygg på samma sätt som en sadel. Det är alltså inte hårdheten jag pratar om, utan formen!

Visst kan du sitta kvar även om hästen hoppar åt sidan, men det kräver mer av ryttaren. I vanliga fall har jag inga problem, men när min häst vill ha av mig, då gör hon vad som krävs... Det har tack och lov bara hänt den enda gången.

Jo det är sant. Men jag tänker inte på stelheten utan på trycket. Du får ju i alla fall ett jämnare tryck med sadel än utan. Sadeln ligger an på större yta än vad rumpan gör, alltså mindre vikt/areaenhet.

men man får ju inte ett jämnare tryck om inte sadeln följer ryggens rörelser, då blir det ju punkttryck istället!
Dessutom känns det som om du jämför bomsadel med barbacka. Det är ju bomlösa sadlar vi diskuterar här och de sprider ut och jämnar ut trycket på en större yta än bara baken.
Bevisat med den där mätningen också för den delen.

Är det Hippocampus som står bakom undesökningen?
Skulle gärna vilja veta mer. Finns det publicerat någonstans?

Tror inte det finns någon forskning i ämnet. Däremot finns det ett begrepp som heter "beprövad erfarenhet". Den erfarenheten ( tusen år gammal kanske) visar att det nog är bäst för både ryttare och häst om man använder sadel. Naturligtvis ska sadeln passa på hästen, om inte, är det bättre utan sadel. Alla stora hästkulturer, mongoler, indianer, gauchos, cowboys m fl har utvecklats till att använda sadel.

Jag ska säga att JAG är inte något proffs när det gäller sadlar. Men så mycket kan nog inte ryggen röra sig så att sadeln ger samma punkttryck som när du rider barbacka (i alla fall men min rumpa!!).

Jag tror det är Hippocampus. Det borde finnas publicerat, men enklast är väl ifall någon kontaktar SLU och hör med dem. De borde veta.
Sadeln de håller på med var uppe i nån tråd för ett tag sedan.

Jo, men mongolerna rider ju fortfarande väldigt mycket barbacka. Sadeln kom väl fram för att kunna strida bättre? Nord och sydamerikanska Cowboys behöver sadeln för att kunna hantera boskap...
Att sadeln är för ryttaren förstår jag men tror du att sadeln i dessa kulturer kom till för hästen?

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 231
Senast: MiniLi
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 405
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
878
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 731
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Chat GPT
  • Köpa stolpar