Finns det hästar som inte ska ha sadel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare kbr
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 2 353
K

kbr

Trodde att nu är allt färdig och perfekt. När jag fick min nya sadel. Men inte då, hästen fäller ihop bakbenen när saden är på och man lyfter frambenet. Går i kors med fram benen. Pratade med sadelprovaren som jag hade ute och provade saden sa att denna häst antagligen inte ska ha sadel. Så hon "ville" inte sälja någon sadel till mig så det var bara att skicka tillbacka den. Känner mig jätte ledsen. :cry: :cry:

ÄLSAKR värkligen min dam.:o
Men hon trivdes värkligen inte i den. Måste få höra solskenshistorer och förslag hur jag ska göra.:bow: :bow: Vill inte behöva rida barbacka hela mitt liv.

Sv: Finns det hästar som inte ska ha sadel?

Kanske värt att prova en bomfri sadel?
:D

Den var inte för lång i anläggningsytan då så den hamnade utanför sista revbenet?? I sånnafall så är det väll förståligt ifall hästen inte orkade bära upp sadeln och ryttare.

Hon sa att om hon reagerade så starkt på saden ska man inte plåga henne med den. Anledningen att detta med sadelproblem har blivit så stort är för att jag inte har lysnat på min dam ordenkligt. Vill inte svika henne igen.

Har provat bomfritt och det har fungerat men vill vänta tills det har kommit kortare modeller. min dam är välldigt kort i ryggen.

Måste få inspration igen.

Vad är det för häst du har?

Arabsto 12 år gammal har alldrig haft en sadel som har passat.

vad var det för sadel du provade nu sist?

Låter ju inte helt rätt....jag skulle prova en sadel speciellt uttagen för araber....korta ryggar (breda hästar)....kanske till och med en islandssadel (för kort rygg)??

Är inte 53 cm lång, blir det inte det för lånkt för henne.

Nu har jag inte tittat igenom alla inlägg av dig, så du kanske redan har svarat på det här... Men min första tanke är; är hästen sadeltämjd med en passande sadel alls eller har hon alltid haft sadlar som orsakar obehag?
Kan hon ha vojlock med gjord, tömkörningsgjord osv.?
Eller har hon obehag för allt som läggs på hennes rygg?

Jag har nämligen träffat en sådan häst som påstods inte kunna ha sadel, efter att ha ridits i en sadel med knäckt (!) bom. Men vi började om från början med mjuk vojlock och resårgjord, tömkörningsgjord etc.
När sedan dagen "sadel" var inne såg vi till att hästen var rastad (= avslappnad) först, sadlade utomhus i hagen där hon var trygg och ledde henne med sadeln. Första stegen blev lite "knixiga" men efter en liten stund såg det lugnare ut.
Hästen fungerar idag som vilken "vanlig" häst som helst och tävlar fälttävlan med många placeringar i lätta klasser :)

Så, det jag kortfattat vill säga, ge hästen lite tid på sig att märka att sadeln inte är "ajaj" längre... Fungerar det inte inom rimlig tid (och vad som är rimligt kan ju bara du som känner hästen avgöra) så blir du kanske så illa tvungen att rida barbacka framöver också...

Låter som ett mycket bra råd...starta där och sen leta en sadel som passar kortryggar.....Lycka till!

Hon har inte hafft en ända sadel som inte har klämt på henne och hon är 12år gammal så det är väldigt många år. Har ridit med saden 2gånger och gått med henne en gång men det går ändo inte, hon går ändo med benen i kors och försöker lägga sig för att slipa just när man lyfter hennes ben. Ps hon reagerar även fast man spänner en resårgjord runt henne med öronen bakot. Kanske har hon ont i musken där sadelgjorden ligger.

Pratade med en massör som har varit upp och massagerat henne. Vi kom överens om att hon ska komma upp en gång i månaden och massagera och lasa henne. Hon är mycket stel i ena sidan. Tack för era svar ska ta det väldigt lunkt och rida barbacka med mycket mjukgörande övningar massera och stretsha. Har nog många års arbete kvar :smirk: :smirk:
Men hon är värt det. :banana:jobba :banana:jobba

Det där låter inte riktigt.Jag skulle tippa på att hästen har väldigt ont? Som du skrev så var hästen väldigt stel i ena sidan. Att ta ut massör tar inte bort den bakomliggande orsaken. Jag skulle vända mig till en kiropraktor/equiterapeut i första hand. Om de inte anser sig kunna behandla så skulle jag åka till veterinär.

Sofian skrev:
Det där låter inte riktigt.Jag skulle tippa på att hästen har väldigt ont? Som du skrev så var hästen väldigt stel i ena sidan. Att ta ut massör tar inte bort den bakomliggande orsaken. Jag skulle vända mig till en kiropraktor/equiterapeut i första hand. Om de inte anser sig kunna behandla så skulle jag åka till veterinär.

Har haft uppe en kiropraktor/equiterapeut och hon hittade inget fel på henne. Ska ha upp vetrinär till stallet snart dom kanske kan ta en titt på henne ochså.

Tycker ochså att det verkar vara något som gör ont kanske är det meen efter alla år med förliten sadel. Om musken under magen är spänd efter många års kämpande med sadel och man drar åt sadelgjorde måste det göra välldigt ont eller åtminstonde kännas väldigt obehagligt. Det är kanske därför hon går ikors med frambenen för att försöka få bort obehaget. Det är väldigt synd att hon inte kan tala. Men hon försöker värkligen förklara.
Det borde finnas någon som är speciallist på just meen efter saden, eftersom det borde finnas väldigt många i landet med samma problem.

Ibland önskar man att man var miljonär.:smirk:

Som andra har sagt tycker jag att du ska kontakta en equiterapeut som kollar om det finns något fysiskt problem osm ligger bakom.

Om du annars behöver en väldigt kort sadel kan jag tipsa dig om L&R (www.landrsaddles.com) och Clincher (finns på ingdams.com)

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
4 124
Senast: __sofia__
·
B
Träning Hej. Suttit här ca 5 timmar nu och läst om lite allt möjligt. Allt från mugg till A2 virus till jobbiga hingstar och kände bara ett...
Svar
15
· Visningar
1 712
Senast: bigganl
·
S
Träning Ja, mitt treåriga fullblodsto är väldigt krånglig med att lyfta fötterna. Det högra frambenet går bra, hon dummar sig lite i början...
Svar
3
· Visningar
880
Senast: MorvanMorr
·
Hästmänniskan Har ett appaloosa sto på prov sedan mitten på januari. Behöver nu hjälp då det är många problem runt detta!! Hittade en annons på... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 355
Senast: CindyLou
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 39
  • GVFÖ 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur