Finns det hästar som inte ska ha sadel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare kbr
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 2 353
Sv: Finns det hästar som inte ska ha sadel?

Vet inte riktigt vad jag ska tro. Nu har hon även börjat hota med att lägga sig när man kratsar hovarna väldigt läskigt när man sätter in brodd. Detta har hon gjort förut fast med månaders mellanrum. Kanske ett sätt att komma undan. Saden har kanske lockat fram obehagliga minnen?
Så "smarta" ska väll ingen häst vara?:confused: :confused:

Hästar är mycket smartare än man kan tro. Jag tycker att det låter som att hästen kanske förknippar kratsandet av hovar med att man ska ut och rida, och att det är därför som hon hotar att lägga sig ned. Med tanke på att hon haft så mycket obehag av sadlarna så är det förståeligt tycker jag att hon inte vill.

Matilda_o_Bonita skrev:
Hästar är mycket smartare än man kan tro. Jag tycker att det låter som att hästen kanske förknippar kratsandet av hovar med att man ska ut och rida, och att det är därför som hon hotar att lägga sig ned. Med tanke på att hon haft så mycket obehag av sadlarna så är det förståeligt tycker jag att hon inte vill.

Nej det blir defentivt ingen sadel. Det är mitt fel att hon har fåt det som hon har fått för att jag inte har lysnat på henne. Pratade med medryttaren och hon tycker ochså att hon har ändras sedan vi provred med sadel hon verkar liksom tycka att vi har svikit henne. Hon ignorerar oss. Hetsig och svår fångad ihagen.
Tar nog ett tag innan hon kommer på att det inte blir någon mer sadel på ett tag.
Har hittat en Equiterapeuter i närheten ska ringa och fråga om hon kan komma och titta. Har börjat och titta på bomfritt igen. Men det kommer att ta tid innan jag vågar börja försöka igen. Vill kolla att allt är okej med henne.

Fast det behöver inte bero på sadeln. Hästen kanske inte känner såpass mkt förtroende för dig att hon vill att du ska röra hennes ben, för att ta ett exempel.
Det hade jag i första hand inte tagit som ett tecken på ogillande mot sadeln, utan kolla först och främst vad hon gör när du tar fram en sadel, lägger på en sadel osv. För även om sitautionen är som mden är är det mkt möjligt att det är ett lydnadsproblem.

Det kanske är så att hon har tappat lite förtroende för dig nu pga sadelprovandet som inte har blivit bra. Och om hon verkligen är så ovillig tycker jag du ska hålla dig till bomlöst om det funkar.
Den nya ST cc är ju kort, 47 i anläggningsyta, och som jag har förstått det är ST Espaniolan i 17" bara runt 45 cm i anläggningsyta. Och Comfort Shorty skulle vara ännu kortare (går att läsa om i trådar, finns minst en användare som har en ST shorty)

kbr skrev:
Har provat bomfritt och det har fungerat men vill vänta tills det har kommit kortare modeller. min dam är välldigt kort i ryggen.
Men med en bomlös gör det ju inget om den är lite lång. Den fördelar ju inte ut ryttarens vikt till hela sadelns längd. Min ena arabfröken har väldigt kort rygg men jag rider henne ändå i en av marknadens LÄNGSTA bomlösa - en SportsSaddle Endurance. Så här ser hon ut i den (med mig på):
http://www.fotogalleriet.se/alb_showpic_id781046.html
Notera var jag SITTER och att det BARA är läder och padden som går ut bakom sista revbensbågen.
/JES

Diabolical_Kitten skrev:
Fast det behöver inte bero på sadeln. Hästen kanske inte känner såpass mkt förtroende för dig att hon vill att du ska röra hennes ben, för att ta ett exempel.
Det hade jag i första hand inte tagit som ett tecken på ogillande mot sadeln, utan kolla först och främst vad hon gör när du tar fram en sadel, lägger på en sadel osv. För även om sitautionen är som mden är är det mkt möjligt att det är ett lydnadsproblem.

När jag kommer med saden luktar hon på den med öronen bakåt när jag sedan lägger på den tittar hon bort surt. När man ska spänna gjorden så spänner hon ut magen så att man inte ens kan komma till första hålet. Hon hatar värkligen saden.
Har alldrig haft problem med att röra benen men det är med att vika ihop bakbenen har hänt förut. Kanske som en annan person har sakt så förknippar hon hovkratsning med saden. Och vill helt änkelt inte.

Jag skulle npg börja med resårgjord som någon sa. och först börja promenera med det tills det är ok, när det funkar prova att rida med gjorden, sen ta en tömkörningsgjord osv.
Du lär ju inte hitta NÅGON sadel som passar om hästen inte kan ha en gjord.

Ja, det finns sådana hästar... Men i alla fall: Bomlös, bomlös, bomlös :banana: Det är allt jag har att säga:bow:

Japp, här är jag! ;) Shortyn lämnar ett drygt 35 cm långt avtryck på ryggen på min kortryggade arab plus några centimeter baktill och framtill där sadeln visserligen ligger men inte utövar något större tryck.

Men till trådskaparen - jag tycker du ska tömköra din häst en period. Inte bara på bana utan även i terrängen, gärna där hon ska lyfta rejält på hovarna.

Lycka till!

/Camilla

Grinar illa mot sadeln, tycker illa om att ha benen lyfta.

För mig lyser det smärta. Jag tror hästen har ont. Hästar som har ont i ben eller rygg visar ofta humör när de inte kan avlasta som de själva vill (d v s när man håller upp benen).

Har du inte möjlighet att åka till en klinik och göra en riktig utredning? Där har de bättre möjligheter att göra en undersökning och t ex röntga. En veterinär på hembesök har ju väldigt begränsade möjligheter att göra en utredning på plats...

Hmmm... det där gällde inte mig och min häst va??

/JES

Senast ändrad:

nej du Karin din häst går nog inte att rida öve huvudtaget ;) Skoja bara du ska se att det blir bra till slut.

// Anna (grannen)

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
4 123
Senast: __sofia__
·
B
Träning Hej. Suttit här ca 5 timmar nu och läst om lite allt möjligt. Allt från mugg till A2 virus till jobbiga hingstar och kände bara ett...
Svar
15
· Visningar
1 712
Senast: bigganl
·
S
Träning Ja, mitt treåriga fullblodsto är väldigt krånglig med att lyfta fötterna. Det högra frambenet går bra, hon dummar sig lite i början...
Svar
3
· Visningar
880
Senast: MorvanMorr
·
Hästmänniskan Har ett appaloosa sto på prov sedan mitten på januari. Behöver nu hjälp då det är många problem runt detta!! Hittade en annons på... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 355
Senast: CindyLou
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31