finns det något "normalt" med förhöjd temp...

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag gjorde ju en stor bukoperation för snart 2 veckor sedan, ganska akut. Innan op hade jag rätt hög feber i några dagar. Efter operationen sjönk min kroppstemp direkt ner till runt 37,5 och den har sen legat kvar där stadigt, bara ett par tiondelar upp eller ner.

Grejen är ju bara den att jag normalt ligger på låga 36 i temp, vilket innebär att jag går runt och är småfebrig hela tiden nu. Jag påpekade detta flera gånger medan jag var kvar på sjukhuset men det verkar inte som att någon har brytt sig om det. Nu är jag hemma, men tempen är fortfarande konstant. Den hålls ju nere litegrann av panodilen jag tar som smärtlindring, men...

Nu undrar jag om det möjligen är så att det på något sätt finns något "normalt" i att ha något förhöjd temp efter att man genomgått en stor operation? Eller om jag ska börja riva upp himmel och jord för att få göra fler utredningar om varför det är så här?
En tröst är ju att tempen är stabil, att den ffa inte stiger. Det kanske är positivt?
Men man kan ju inte låta bli att undra om det finns infektion kvar i magen...
 
Jag frågade stomisköterskan, när jag träffade henne idag, och hon bara viftade bort det med att "det påverkar inte vävnaderna när tempen är på den nivån". End of discussion.

Jag hoppas fortfarande att någon här kan ge mig ett svar på om det är en normal reaktion i kroppen, att tempen är högre än "normalt", efter att man har varit och karvat och stökat runt i magen? Eller är det något man bör se till att få kollat?
Det är ju bevisligen något som min kropp inte uppskattar helt eftersom jag får feberfrossa när värkmedicinerna (som ju också är febernedsättande) går ur kroppen och behöver fyllas på. :(
 
Ring sjukvårdsupplysningen (1177) eller till din hälsocentral om du är orolig? :)

Jag kan inte svara på din fråga tyvärr men jag hoppas det löser sig för dig och att du får svar på frågorna!
 
Jag är inte orolig, mest bara fundersam.
Jag har legat på sjukhuset i drygt 2 veckor och haft typ alla bakslag och komplikationer man kan tänka sig efter min operation. Och personalen som varit direkt inblandad i vården av mig är uppenbarligen inte oroliga eftersom jag har ftt åka hem. Och så länge de är lugna så är jag lugn. (jag blir ju inte heller sämre, utan långsamt bättre - bara med bibehållen något förhöjd temp)
Utan jag är egentligen mest bara fundersam över varför det blir så här. Och i många fall kan man få bra svar av bukepedia, därför väljer jag att ställa frågan här och inte till 1177. (jag HAR ju dessutom försökt fråga personalen som varit inblandad i mitt fall, bara inte fått svar som "ger mig svar på frågan"...)
 
Feber är normalt om ditt immunförsvar håller på att bekämpa inkräktare :-). Ju högre temp = ju mer intensiv krigsföring mot bakterierna/virusarna/det främmande.

Men huruvida det är ok i ditt fall eller inte tycker jag att du ska fråga en läkare om :-).
 
Det är ganska vanligt att tempen är förhöjd när kroppen har fått utstå kraftprov. Eftersom du har gjort en stor bukoperation så är det inte konstigt att tempen är förhöjd och den bör återgå till det normala när kroppen har återhämtat sig. Så länge du inte mår riktigt dåligt så försök bara återhämta dig i lugn och ro.

Jag skulle i ditt fall be om att få alvedon 665 mg utskrivet så att du slipper att medicinen går ur kroppen och du får de här upp och ned dipparna i temperatur för bara det mår man dåligt utav och det helt i onödan. 2 stycken alvedon 665 mg håller i 8 timmar och tas 3 gånger/dag.

Man kan också få förhöjd temp av smärta. Förrförra gången jag fick åka in med ambulans pga gastroparessmärtor hade jag 38,8 i temp vilken sjönk så fort jag hade fått smärtlindring som verkligen tog.
 
På mej diffar tempen på grund av en massa orsaker...
mäter jag temp på morron hemma i värmen (gosigt täcke mm) så har jag typ 36,7 (36,9) i morrontemp, på sjukhus med AC och tunna täcken så man mest fryser hela tiden är min normala morrontemp 36,4 (36,7).
Har jag 37,1 på morronen är det alltså på gränsen till feber, över 37,5 klassar jag då SOM feber på morronen MEN tar jag tempen under dagen har jag alltid 37,1 och är således min "normala" temp i vaket tillstånd. Då klassar jag inte 37,5 som feber utan mer bara "förhöjd" temp.
 
Jag frågade stomisköterskan, när jag träffade henne idag, och hon bara viftade bort det med att "det påverkar inte vävnaderna när tempen är på den nivån". End of discussion.

Jag hoppas fortfarande att någon här kan ge mig ett svar på om det är en normal reaktion i kroppen, att tempen är högre än "normalt", efter att man har varit och karvat och stökat runt i magen? Eller är det något man bör se till att få kollat?
Det är ju bevisligen något som min kropp inte uppskattar helt eftersom jag får feberfrossa när värkmedicinerna (som ju också är febernedsättande) går ur kroppen och behöver fyllas på. :(

Jag har alltid högre temp efter operation men kanske inte lika länge som du har haft men har heller inte varit så dålig före operationen som du var!

Har 36.3 i normaltemperatur och snurrar också runt 37.5 upp till 38.0.

Nu är det drygt tre veckor sedan operationen och tempen har varit normal i en vecka ca. Fick ju en tack och lov lättare komplikation och så länge den var "aktiv" låg jag strax under 38.
 
Sällar mig till de som tror att din förhöjda temp beror på aktiviteten i din kropp just nu. Kroppen kämpar för fullt med att läka + att det väl alltid blir lite inflammerat där man varit och bråkat. Så länge den inte börjar stiga är det säkert ok.
Men som någon annan sa, prata med läkarna om att få bättre medicin så att du slipper de här topparna som du uppenbarligen mår dåligt av.
 
Tack för era svar!

Jag behöver inte ingen annan medicin än de jag redan har, det jag möjligen behöver är att ställa klockan så jag kommer ihåg att ta dem med rätt intervaller... :P
 

Liknande trådar

M
Hästvård Nu behöver jag lite råd ang min ponnymamma. Hämtade hem henne förra veckan från fodervärden som inte ville ha henne längre. Hon hade...
Svar
9
· Visningar
3 112
Senast: martina
·
Hästvård Fick en lednära sparkskada 2/5. På kotan VB. Akut klinik och blev kvar där till 6/5. Fick geepenil och cronyxin, samt omväxklande...
2
Svar
30
· Visningar
3 740

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp