Sår som inte läker + förhöjd temp - vad tror ni?

Alexandra_W

Trådstartare
Fick en lednära sparkskada 2/5. På kotan VB. Akut klinik och blev kvar där till 6/5. Fick geepenil och cronyxin, samt omväxklande alsolspritsbandage och fucidinkompressbandage. Förhöjd temp och allmänpåverkad när hon kom in, men feberfri morgonen efter, fick en liten febertopp den 4/5 men sen feberfri. Såret 'soppade' dock end el, och en lokal sårsvullnad över såret, varm och öm.

7/5 Medicineringen bytt mot Hippotrim och Metacam. Fick en febertopp igen. Samma bandagering som på klinik. Febertoppen antas bero på virusinfektion eftersom den sjönk igen.

Och sen har den där febern givit mig huvudbry, hon har kunnat tempa in feberfritt på morgonen och stå med nästan 39 graders feber på kvällen. Eller varför inte feber på morgonen och feberfri på kvällen? :crazy: Eller feber hela dagen. EN dag har hon lyckats vara feberfri ett helt dugn, men det avlöstes av två dygn där febern aldrig gick ner till normaltemp.

Nu har det gått två veckor, och veterinären tyckte hästen skulle stå inne tills såret läkt och svullnaden lagt sig om det gick (det gick inte så hon släpptes ut i vanlig hage efter tio dagar). Vets uppskattning hur lång tid det skulle ta att läka var 1½ - 2 veckor. Jag undrar om hon inte menade månader jag *sucka*

Såret soppar fortfarande lite, det är fortfarande en lokal sårsvullnad (som ett halvt litet plommon ungefär precis över såret, och det är fortfarande varmt. Verkar dock inte speciellt 'klämömt', men hästen är ganska tålig när det gäller att man petar med sår. Och den förbaskade tempen. Hon ligger stadigt på förhöjd temp, mellan 0.3 - 1.0 grader förhöjd temp, fluktuerar en del över dygnet, utan röd tråd. Imorse så väckte jag det rara livet när jag kom, hon låg utsträckt i spånet och sov. Så där fick jag ju garanterat en temp som är efter viila. 0.5 grader förhöjt mot normaltemp.

Få tag i vet är tyvärr inte dte lättaste men ska se om jag kan få det idag. Men några tankar/teorier? Att såret läker med en snigels hastighet, fortfarande soppar och är varmt & svullet skulle jag kunna ta, ben har ju inte den bäst blodförsörjningen. Men den här febern går jag bet på. Inget snor, ingen hosta eller några andra symptom på virusinfektion förresten, men jag kan inte komma på vad som ger lååg, kvarstående feber, som inte har med såret att göra? Samtidigt får jag inte ihop att såret och en infektion där skulle ligga och pyra sådär stilla och lugnt utan att varken gå över eller blossa upp?
 
Sv: Sår som inte läker + förhöjd temp - vad tror ni?

Främmande kropp i såret? (som gör att det inte läker)
Ett ultraljud kan troligen påvisa detta i så fall.
 
Sv: Sår som inte läker + förhöjd temp - vad tror ni?

godaråd skrev:
Främmande kropp i såret? (som gör att det inte läker)
Ett ultraljud kan troligen påvisa detta i så fall.

Tanken har slagit mig, att det är nåt skit i såret som gör att det inte läker och inte slutar vätska. Och visst kan det vara så, men jag får ändå inte ihop det riktigt då hon t ex inte är ÖM när jag trycker på svullnaden/såret. Det är som sagt förvisso inte en pipig häst, men hon brukar säga ifrån i sådana lägen iaf.

vet hade över telefon en teori att svullnaden ligger kvar för vi har en benhinnereaktion. Att det tar tiiiid att läka förvånade vet som trodde det skulle vara läkt nu, men - återigen via telefon - tyckte att det kan bero på att vi underestimerade tiden som sårreningen skulle ta. Såret var infekterat (dvs smutsigt) redan när hon kom under behandling, och det gick ju inte att göra garanterat rent så att säga, så den teorin kan OCKSÅ stämma...
Jag var välkommen att 'titta förbi' och visa upp hästen, men att 'titta förbi' är totalt fyra h resa, så då avvaktar jag hellre till nästa torsdag då vi ändå har tid (om hon inte blir sämre såklart, då åker hon in direkt).

Men just titta efter främmande kropp är en av de saker de ska få göra när vi åker in om det inte är läkt då.
 
Sv: Sår som inte läker + förhöjd temp - vad tror ni?

Vet inte om du fortfarande lägger spritbandage, men OM du gör det skulle du kunna prova att sluta ett tag och se om det blir bättre. Fick detta råd av en veterinär (vid lymfangit) som menade att alsolspriten till sist förvärrar saken i och med att det retar huden som då inte läker. Hade precis som du diffusa febertoppar som kom och gick. (Spritbandage verkar passera sitt "bästdatum" efter ca en vecka enligt min erfarenhet).
För övrigt tycker jag att du verkar mycket kunnig och mån om dina djur, och har oförtjänt mycket otur med skador. :(
 
Sv: Sår som inte läker + förhöjd temp - vad tror ni?

Visserligen har jag inte sett såret men ett rent sår som man kan sy läker i bästa fall på 1-2v resten tar utan vidare ett par månader.
PL
 
Sv: Sår som inte läker + förhöjd temp - vad tror ni?

Min häst sår har man sytt, men inte läker det på dessa veckor. Han gjorde illa sig i början av april, och fortfarande är det inte vackert.

Men vi har skurit lite svallkött, och det är ett rejält sår, så veterinärnen har sagt minst 2-3 månader.

Har utnyttjat 50000 kr på försäkringen nu, så nu är det 50000 kvar.
 
Sv: Sår som inte läker + förhöjd temp - vad tror ni?

klart har du ju nåt skit i såret eftersom det inte läker och febern torde var "sårfeber"...och efterson du inte tror på homeopati så kan jag inte hjälpa dig mera med denna frågan :D :D
 
Sv: Sår som inte läker + förhöjd temp - vad tror ni?

Hej.

Kan inte du P:M mig angående homeopati. Kanske vore något till min lille pålles sårskada
 
Sv: Sår som inte läker + förhöjd temp - vad tror ni?

Har exakt samma tanke som ovanstående något främmande kvar i såret, kolla det med ultraljud. Hade själv ett sår precis vid kotan på en häst för några år sedan (det spånet gick tillfälligt i paddocken där det är slippers runt, först stod hon och bet och drog loss några flisor för att sedan vara så duktig att hon springer in i dessa lossdragna flisor och placerar en snyggt in vid kotan, som tur var klarade leden sig men blev en full ficka. Vet rengjorde och sydde, men det ville inte läka ordentligt utan soppade sig och blev en pingisboll öppnades upp och rengjordes igen, månaderna gick men icke att det läkte ut helt in på klinik på med ultraljudet och där kunde de ana en förtätning som dock såg ut mest som ärrvävnad in i såret igen och de rensade med en skalpell där förtätningen var de kunde inte med ögat se att de verkligen fick ut något men när detta var gjort så tog det mindre än två veckor för såret att läka ihop och försvinna. Så där har antagligen suttit något minimalt kvar av slipersen som ändå har retat, så uppenbarligen behöver det inte röra sig om några stora saker för att få denna effekten.
 
Sv: Sår som inte läker + förhöjd temp - vad tror ni?

Har du såret öppet eller lindat?

Galax sår (det första) har inte läkt helt än och det har hela tiden varit öppet. Veterinären avrådde mycket bestämt mot alsolomslag som retar vävnaden för mycket när det ska läka ihop. Bara tvätta med mild tvål och vatten.

Galax hade ju också som unghäst ett sår på ena bakbenet (strax ovan kotan, neranför senan) som inte läkte helt, det blev sårskorpa som sprack upp och så blödde det. Så höll det på ett par månader och när sommaren närmade sig tröttnade jag. Fick remiss till MK (bodde i Falun då) och där röntgades och ul:ades såret men ingen främmande kropp fanns i (som man trodde). Man lasrade dock såret ändå, 3 dagar i rad och sen läkte det fint på någon vecka.
 
Sv: Sår som inte läker + förhöjd temp - vad tror ni?

Tasja skrev:
Har du såret öppet eller lindat?

Galax sår (det första) har inte läkt helt än och det har hela tiden varit öppet. Veterinären avrådde mycket bestämt mot alsolomslag som retar vävnaden för mycket när det ska läka ihop. Bara tvätta med mild tvål och vatten.

Galax hade ju också som unghäst ett sår på ena bakbenet (strax ovan kotan, neranför senan) som inte läkte helt, det blev sårskorpa som sprack upp och så blödde det. Så höll det på ett par månader och när sommaren närmade sig tröttnade jag. Fick remiss till MK (bodde i Falun då) och där röntgades och ul:ades såret men ingen främmande kropp fanns i (som man trodde). Man lasrade dock såret ändå, 3 dagar i rad och sen läkte det fint på någon vecka.

Det är lindat, iom hur lednära oc h att hon inte får smälla i det igen och nu går ute i stor hage.. och drar sina repor ;)

Annar läker jag också gärna sår öppet, och Paskillas sår (på skenan) är öppet, men jus det här är ju lite annorlunda.

Kele får btw inte ens skorpa, det är inte i närheten av skorpa trots att jag inte 'joxar' med det, det tvättas med koksalt, inget 'gnuggande' leler något utan spolande.

Jag vet du fick ditt lasrat och att det då läkte fint, så jag har det i bakhuvudet att ta upp när de tittar på det igen om det ser likadant ut då =)
 
Sv: Sår som inte läker + förhöjd temp - vad tror ni?

godaråd skrev:
Vet inte om du fortfarande lägger spritbandage, men OM du gör det skulle du kunna prova att sluta ett tag och se om det blir bättre. Fick detta råd av en veterinär (vid lymfangit) som menade att alsolspriten till sist förvärrar saken i och med att det retar huden som då inte läker. Hade precis som du diffusa febertoppar som kom och gick. (Spritbandage verkar passera sitt "bästdatum" efter ca en vecka enligt min erfarenhet).
För övrigt tycker jag att du verkar mycket kunnig och mån om dina djur, och har oförtjänt mycket otur med skador. :(

Hon stod med omväxlande spritbandegade och fucidinbandage på klinik. Sen 1½ vecka med bara fucidinbandage. Sen har jag lagt omväxlande spritbandage och bara vanligt torrt (inget fucidin) nu för att se om spriten skulle 'dra ut' något mer. Så hon har på tiden hemma haft spritbandage kanske fem gånger totalt, och inte 'i rad'. Men tack för tipset.
 
Sv: Sår som inte läker + förhöjd temp - vad tror ni?

peter_lundin skrev:
Visserligen har jag inte sett såret men ett rent sår som man kan sy läker i bästa fall på 1-2v resten tar utan vidare ett par månader.
PL

Det låter ju 'bra'. Fast det måste ju finnas någon anledning att vet när damen släpptes hem från klinik trodde såret skulle läkt på 1½ - 2 veckor? *nyfiken*

Sår på benen kan ju ta en evinnerlighet att läka och jag brukar inte bekymra mig om dem så visa de är 'torra' (skorpa), inte varmt/svullet och hästen är oberörd. Så är nog en kombination av vets tidsförutsägelse, svullnaden, värmen och vätskandet som gör jag inte blir klok på den här damens sår. Men då hoppas jag att jag börjar se sekundärläkning snart i alla fall ;)
 
Sv: Sår som inte läker + förhöjd temp - vad tror ni?

Jag begriper inte hur vet kunde säga 1,5 -2 v. Har man en ordentlig vävnadsskada så tar rensningen ett bra tag o under den tiden vätskar det o är svullet. Men jag kan förstås inte utesluta att det finns ngn skit kvar i såret.
PL
 
Sv: Sår som inte läker + förhöjd temp - vad tror ni?

peter_lundin skrev:
Jag begriper inte hur vet kunde säga 1,5 -2 v. Har man en ordentlig vävnadsskada så tar rensningen ett bra tag o under den tiden vätskar det o är svullet. Men jag kan förstås inte utesluta att det finns ngn skit kvar i såret.
PL

Antagligen med ledning av hur såret såg ut och hur det sett ut/varit/påverkats under kliniktiden antar jag? Om det var en bedömmning käpprätt åt helsike, eller om det faktiskt skulle ha läkt på den tiden om inget 'tillstött' kan ju jag inte svara på (och antagligen ingen annan som inte sett såret heller).

Såret i sig, den del som syns eller hur man ska säga, är ju inte speciellt stor. Sen fanns det ju 'fickor' åt alla håll (huden loss från underliggande vävnad) på en större bit. Så själva såret som syns är tämligen litet och harmlöst till utseendet, men de där fickorna är ju 'dolda', och där kan ju JAG tänka mig att det är rena paradiset för bakterier.

Hmm, å andra sidan, det jag bäst kan jämföra Keles sår med är bitskador från hund, och de har läkt fint på motsvarande tid faktiskt. Fast man ska kanske inte jämföra hundkropp och hästben, och sydda sår och osydda sår.

Jag ska snart ner och byta bandage, ska se om det går att få bilder där man ser hur det ser ut eller om ljuset i stallet är för dåligt!
 
Sv: Sår som inte läker + förhöjd temp - vad tror ni?

Jaha, nu har febern stuckit igen, 38.8..

Såret soppat mer än vanligt, men blödde vid omläggning, börjar bildas lite svallkött.. Det var väl bara det kvar soms aknades nu ;)

Tagit bilder, och som ni ser så är själva det sår som perforerat huden pluttigt och litet, men jag misstänker det är sårfickorna som är boven, eller så att såret går in till benhinnor etc. Synd jag inte fotat det innan svallkött/blödning dök upp, då man nu bara ser blod.

Den lokala svullnaden kring såret är ungefär som ett halvt plommon i storlek (lite svårt att storleksbestämma via bild kanske, så). Svullnaden är fast men mjuk, dvs den är inte svampig, men inte fast i benet och går att 'trycka ihop' lite. Fortfarande varm kring såret ochs vullnaden, men inte speciellt öm (men soms agt ganska tålig häst, fast när det gör ONT så protesterar även hon).

Det är exakt lika stort (litet) som ursprungligen, och den mer 'allmänna' svullnaden över kotan la sig snabbt när hon låg på klinik och har inte kommit igen. Men sårets storlek och den lokala svullnaden/konturstörningen runt såret har varit konstant hela tiden och inte gått åt något håll mer än möjligen lite uppåt för att sen ligga konstant där. hur mycket såret soppar har heller inte förändrats speciellt, utom senaste dagarna då det börjat soppa mer än tidigare.

Iaf, det går att beskåda här
http://hem.passagen.se/visenz/kelesar.htm
 
Sv: Sår som inte läker + förhöjd temp - vad tror ni?

peter_lundin skrev:
Det var ett ynkligt litet sår :angel:
PL

Jag säger ju det, att sånt litet plutt kan ställa till så förbaskat med elände (fast det är väl det som inte syns som är eländet i det här fallet). Och än mer frustrerad att fanstyget inte läker. Men det läker väl inte förrän fickorna under har läkt misstänker jag, och ev retning av benhinnan (som det går in till) har gett sig. Men det kand riva en till vansinne ja, och det känns mer än lovligt 'töntigt' när man står och lindar om det, som mamma sa innan jag förklarade hur och varför: 'Var det DET lilla hon stod en vecka på klinik för? va?' :devil:
 
Sv: Sår som inte läker + förhöjd temp - vad tror ni?

Apropå det, några nya tankar om den klart skumma febern som gör som den vill? Sårrelaterad eller troligast ett virus? (Dvs fristående). Jag får inte ihop någotdera av det att stämma in och kommer snart bestämma att febern beror på galopperande djungelsjuka ;)
 
Sv: Sår som inte läker + förhöjd temp - vad tror ni?

Har veterinären tagit någon ny odling på såret? Så det inte har gått in i leden?!

Det vi fick höra var att även om det inte sitter i leden från början så kan infektionen göra så att det går in i leden i allafall, det var ju det dom trodde på Ultuna när vi kom upp andra ggr, när han efter 3 pencillinkurer fortfarande stod med 39 graders feber och blockhalt.

Men det var inte det som tur var. Men när det är lednära sår så kan tydligen det ske
 

Liknande trådar

Hästvård För en dryg vecka sedan fick min häst två sår av spark från annan häst. Ena såret på insidan av vänster fram och det andra högt upp på...
2
Svar
25
· Visningar
10 685
Senast: Görel
·
Hästvård Lägger ut en tråd här för se om någon känner igen symptomen/bolla lite tankar med. Har en ponny av tyngre modell som sedan...
Svar
8
· Visningar
2 026
Senast: zoomzom
·
T
Hästvård Min 9 månaders hingst har ett sår på h.b. Det ser ut som en spark. Såret är ca 3 cm brett och 1,5 cm högt och är "halvdjupt". Han har ej...
Svar
9
· Visningar
1 580
Senast: TantEster
·
F
Hästvård Köpte en häst för 6 veckor sedan. Ett varmblodssto som skadat sig i boxen. När jag köpte henne hade hon ett djupt jack strax under...
Svar
2
· Visningar
1 548
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp