Sår som inte läker + förhöjd temp - vad tror ni?

Sv: Sår som inte läker + förhöjd temp - vad tror ni?

cilvia skrev:
Har veterinären tagit någon ny odling på såret? Så det inte har gått in i leden?!

Det vi fick höra var att även om det inte sitter i leden från början så kan infektionen göra så att det går in i leden i allafall, det var ju det dom trodde på Ultuna när vi kom upp andra ggr, när han efter 3 pencillinkurer fortfarande stod med 39 graders feber och blockhalt.

Men det var inte det som tur var. Men när det är lednära sår så kan tydligen det ske

Nej, fast då borde hon blivit just mer halt. Om infektionen gått in i leden alltså.
 
Sv: Sår som inte läker + förhöjd temp - vad tror ni?

Ja, hon borde ju bli det.

Men kanske dax för en odling i allafall, för att utesluta bakterier.
 
Sv: Sår som inte läker + förhöjd temp - vad tror ni?

cilvia skrev:
Ja, hon borde ju bli det.

Men kanske dax för en odling i allafall, för att utesluta bakterier.

Jo vi har ju tid om en vecka för nästa besök
 
Sv: Sår som inte läker + förhöjd temp - vad tror ni?

Min häst hade ett liknande sår i höstas, fast större och beläget några centimeter ovanför kronranden, ca 5 cm långt, och 1 cm djupt.

Vi plockade av bandaget så snart som det gick, trots att det vätskade, under natten och lindade bara i hagen för att hålla leran ute. Detta för att låta såret lufta sig, och få chansen att bilda en skorpa. Att täcka såret innebär att man stänger igen lufttillförseln och skapar en utmärkt grogrund för bakterier, samtidigt som ett vätskande sår gärna inte bildar skorpa i sådana omständigheter.

Du får nog räkna med att skorpbildningen är relativ, då såret är beläget på en led, och gärna vätskar och spricker upp så ofta det får chansen.
Vi tvättade med en svag jodlösning, vilket också drar ut vätskan ur benet (mer Kring såret än I såret), och försökte undvika att såret blev irriterat, använder då hellre alsollösning utan sprit och antibakteriell kräm för att hålla ytan skyddad och smidig.

Hade också stödlindor under natten för att hålla igång cirkulationen genom att förhindra onödig bensvullnad, och stöd till det andra frambenet då hon var blockhalt första dagarna.

Hon tempade dock aldrig upp mer än en halv grad under första två veckorna.
Med tanke på att det är en unghäst du har, som brukar ha konstiga saker för sig med tempen under vissa perioder normalt sett, så vet jag inte om du bör oroa dig onödigt mycket om hon inte tempar upp mer än godtagbart?
Såret verkar inte vara särskilt ilsket av sig, omkringliggande vävnad har fin färg, benet verkar inte särskilt svullet heller, det är endast själva sårytan som verkar irriterat, vilket kanske kan bero på att den desinfekteringsmetod du använder är för stark/frätande? Tempar hon ordentligt och blir håglös så kanske farbror doktorn borde ge henne en dos antibiotika?
Står hon fortfarande på Metacam? (Tempen som bieffekt?)

(vet inte fakta, bara buke-filosoferar)
 
Sv: Sår som inte läker + förhöjd temp - vad tror ni?

At ta en odling i såret är ganska meningslöst, där finns bakterier.
PL
 
Sv: Sår som inte läker + förhöjd temp - vad tror ni?

Vi plockade av bandaget så snart som det gick, trots att det vätskade, under natten och lindade bara i hagen för att hålla leran ute. Detta för att låta såret lufta sig, och få chansen att bilda en skorpa. Att täcka såret innebär att man stänger igen lufttillförseln och skapar en utmärkt grogrund för bakterier, samtidigt som ett vätskande sår gärna inte bildar skorpa i sådana omständigheter.

Som jag redan sagt, att ha det öppet är inte en möjlighet, tyvärr. Med tanke på hur lågt det sitter så skulle det dels öka risken för att såret får mer bakterier från bädden (urin/gödsel), dessutom har jag spån, och spån gillar att klistra sig fast i 'kletiga' sår. Och ute så måste det skyddas med, dels mot islag och dels mot smuts. Så öppet är inte en möjlighet, och heller inte att rekommendera enligt vet på grund av placeringen av såret och att vi har en infektion i det redan från början.

Sen, ang torr eller fuktig sårläkning så föredrar jag att låta det läka luftat, samtidigt så ska det inte ta sådan extratid bara för att det är lindat..

Du får nog räkna med att skorpbildningen är relativ, då såret är beläget på en led, och gärna vätskar och spricker upp så ofta det får chansen.
Vi tvättade med en svag jodlösning, vilket också drar ut vätskan ur benet (mer Kring såret än I såret), och försökte undvika att såret blev irriterat, använder då hellre alsollösning utan sprit och antibakteriell kräm för att hålla ytan skyddad och smidig.

Jag är ingen vän av jod på sår oavsett faktiskt. Alsollösning utan sprit, utveckla? (Nämnas ska btw att alsolspritslösningen inte drar ut mer än det kommer ut med 'torrt' bandage.. tyvärr.. Annars brukar ju några dagar med alsolspritomslag göra susen för att 'dra ut' var etc lite mer ordentligt)

Ang skorpa så i just det här fallet vet jag inte om en skorpa på hurdsåret är så viktigt just nu egentligen? (Observera, det är en fråga). Innan man blivit av med infektionen, som jag tror kommer från det som inte syns, dvs fickorna, så känns det inte som det skulle lösa så mycket med en skorpa på hudsåret? Eller tänker jag fel då?

Hade också stödlindor under natten för att hålla igång cirkulationen genom att förhindra onödig bensvullnad, och stöd till det andra frambenet då hon var blockhalt första dagarna.

Svullnar inget 'extra' någonstans under stillastående. Men hur kunde du ha såret öppet på natten men stödlindor? ;)

Hon tempade dock aldrig upp mer än en halv grad under första två veckorna.
Med tanke på att det är en unghäst du har, som brukar ha konstiga saker för sig med tempen under vissa perioder normalt sett, så vet jag inte om du bör oroa dig onödigt mycket om hon inte tempar upp mer än godtagbart?

Jodå, unghästar kan ju ha temp som är förhöjd utan att det är något, och sålänge det ligger kring 38 ä jag nöjd och betraktar det som godkänt (normaltemp är 37.6 - 37.8), men nu har den legat stadigt kring 38.5, med 'toppar' upp till strax under 39 (38.8 - 38.9) och det känns inte som godkänt, även om det sålänge den inte går över 39 inte känns som en katastrof heller.

Såret verkar inte vara särskilt ilsket av sig, omkringliggande vävnad har fin färg, benet verkar inte särskilt svullet heller, det är endast själva sårytan som verkar irriterat, vilket kanske kan bero på att den desinfekteringsmetod du använder är för stark/frätande?

Tvättas med koksalt, sen läggs endera fucidinkompress eller vanlig torr kompress. Fem gånger över en period på tio dagar har jag lagt alsolspritsbandage. Så jag tror inte det är pga starkt/frätande tyvärr. Dock har vi sista dagarna fått svallköttstendenser i såret, så nu lär det bli till att badda lite med lotagen. Men det är alltså inga 'starka' grejer inblandade, det starkaste är alsolsprit, och det har ju varit ett fåtal dagar.

Tempar hon ordentligt och blir håglös så kanske farbror doktorn borde ge henne en dos antibiotika?

Det gör hon redan om du läser tråden. Men doktorn vill inte sätta in antibiotika igen nu, hon har ståå på två olika antibiotika i totalt 10 dagar. och sålänge hon ändå äter ochd ricker och inte blir väldigt hängig vill man inte sätta in ny antibiotika i det här läget. Så hon är helt medicinfri och har så varit i en vecka.

Står hon fortfarande på Metacam? (Tempen som bieffekt?)

Utsatt för en vecka sedan. Tempen har dock betett sig lite som den velat även med antibiotika.

(vet inte fakta, bara buke-filosoferar)

Filosofera på du, alla tankar är välkomna =)
 
Sv: Sår som inte läker + förhöjd temp - vad tror ni?

peter_lundin skrev:
At ta en odling i såret är ganska meningslöst, där finns bakterier.
PL

Finns det ingen mening med att 'artbestämma' dessa bakterier heller? För att kunna sätt in rätt sorts antibiotika t ex? (Om man nu skulle vilja sätta in det igen alltså, vore det då inte läge att se VAD det är för bakterier vi har och sätta in antibiotikasort utefter svaret?)
 
Sv: Sår som inte läker + förhöjd temp - vad tror ni?

Glömde ju, om det har någon relevans så har damen senaste dagarna varit muskelöm i kroppen, framförallt bakdelen, men även resten av kroppen (det är riktigt roligt *inte* att borsta henne på mornarna nu, men man vaknar väldigt effektivt av tandklapper intill örat i alla fall..)

Vet inte om de kan få ont i kroppen av feber som vi människor kan (fast jag förstår ändå inte varför det skulle komma nu efter flera veckor?) eller om hon blivit kall och emlig och det är därför? Rör sig allmänt tråkigt med men om det är för hon är hängig eller öm i kroppen låter jag vara osagt.

Nåja, hon äter och dricker som en häst i alla fall, och det är ju väldigt tacksamt. (Fast slutar den där äta är hon nog döende..)
 
Sv: Sår som inte läker + förhöjd temp - vad tror ni?

Alexandra_W skrev:
Jag är ingen vän av jod på sår oavsett faktiskt.
Inte jag heller, jag skrev att skrubba benet i jodlösning kring såret, inte i såret.
Annars brukar ju några dagar med alsolspritomslag göra susen för att 'dra ut' var etc lite mer ordentligt
Det jag menar är att sprit i sig är frätande på sårytan och kan irritera såret och göra läkningen långsammare. Koksaltslösning i sig är inte särskilt antibakteriellt, men du kanske kan prova en klorhexidinlösning, som inte fräter men som är bakteriehämmande?

Ang skorpa så i just det här fallet vet jag inte om en skorpa på hurdsåret är så viktigt just nu egentligen?
Tror att det till och med kan vara svårt att få en varaktig skorpa öht på det sår din pålla har, pga lokalisationen.
På min pålla uppenbarade sig en sårskorpa efter 1-2 månader... som fortsatte att spricka upp lite då och då.

Men hur kunde du ha såret öppet på natten men stödlindor?
Min pållas sår var beläget längre ner än din pållas. Det låg några centimeter ovanför kronranden, på ena frambenet.
Stödlindorna lindade vi över sena och kota bara, för att förhindra svullnad, då hon var blockhalt i början och det motsatta benet började svullna upp för att hon överbelastade det, utan lindor.
Eftersom pållan gick i en lerig hage på dagarna så hade vi coflexbandage och animalintexkompress, men lät det då lufta sig på nätterna, med lite skillingarydsalva eller helosankräm på sårytan, vilket förvisso drog till sig allt strö i boxen (pedantren bädd), men samtidigt bildade en barriär så att ströet inte åkte in i såret ;)

men nu har den legat stadigt kring 38.5, med 'toppar' upp till strax under 39 (38.8 - 38.9)
Det är väl inte direkt godkänd temp. Eftersom hon har feber betyder det att den infektion som kan ha börjat i såret nu i vilket fall som helst generaliserat sig och spridit sig i resten av kroppen, vilket gör att man antingen får försöka härda ut och se om immunförsvaret kan råda bot på det själv, eller behandla med ett bredspektrum antibiotikakur efter att man tagit en odling och därefter byta antibiotika till någonting mer specifikt när odlingssvaret kommit (kan ta mellan några dagar till en vecka)

Fem gånger över en period på tio dagar har jag lagt alsolspritsbandage.
Alltså mer eller mindre varannan dag.
Kan vara bra i akutskedet, men som sagt, när såret tenderar till att bilda en tunn hinna och börja läka så kan det redan vara "för starkt", och det fräter ju de dagar det används, även om det bara är enstaka gång. Jag brukade se omedelbar reaktion på sårytan (blev röd istället för rosa) så fort jag försökte tvätta med starkare grejer än klorhexidin.
Men doktorn vill inte sätta in antibiotika igen nu, hon har ståå på två olika antibiotika i totalt 10 dagar
Då blir det alternatv "härda ut" och se om pållan rår på sin feber själv. Du sade också att hon tempat upp och ner även med antibiotikakur... kan ha varit fel antibiotika, eller inte tillräckligt starkt? Det är tyvärr sådant man inte vet förrän man har en odling, och resistensbestämning.

Fortsätt plita ner hur pållan mår, så fortsätter jag filosofera ;)
 
Sv: Sår som inte läker + förhöjd temp - vad tror ni?

Visst om man anser att det måste behandlas igen så är ett prov bra så att man kan sätta in en mer riktad behandlig.
PL
 
Sv: Sår som inte läker + förhöjd temp - vad tror ni?

Inte jag heller, jag skrev att skrubba benet i jodlösning kring såret, inte i såret.

Okej, fattade det som du hade det i såret med men mest runtom. Vad skulle nyttan vara att skrubba runtom? *nyfiken*

Det jag menar är att sprit i sig är frätande på sårytan och kan irritera såret och göra läkningen långsammare. Koksaltslösning i sig är inte särskilt antibakteriellt, men du kanske kan prova en klorhexidinlösning, som inte fräter men som är bakteriehämmande?

Koksaltet är mest för att skölja bort 'ytsmuts', inte så mycket för att desinficera eller liknande som jag fattade vet, dvs mest bara spola av ev löst hår och smuts som är under bandaget.

Min pållas sår var beläget längre ner än din pållas. Det låg några centimeter ovanför kronranden, på ena frambenet.
Stödlindorna lindade vi över sena och kota bara, för att förhindra svullnad, då hon var blockhalt i början och det motsatta benet började svullna upp för att hon överbelastade det, utan lindor.

Aha, då är jag med, fick inte alls ihop det först =)


Det är väl inte direkt godkänd temp. Eftersom hon har feber betyder det att den infektion som kan ha börjat i såret nu i vilket fall som helst generaliserat sig och spridit sig i resten av kroppen, vilket gör att man antingen får försöka härda ut och se om immunförsvaret kan råda bot på det själv, eller behandla med ett bredspektrum antibiotikakur efter att man tagit en odling och därefter byta antibiotika till någonting mer specifikt när odlingssvaret kommit (kan ta mellan några dagar till en vecka)

Febern stod hon med under behandling med, fick en liiiiten febertopp på kliniken som dock gav sig, och sen kom hon hem och då byttes från geepenil till hippotrim. Samma dag som hon kom hem (innana ntibiotikabytet som dock redan var bestämt då) så stack tempen, och fortsatte stiga dagene fter och var uppe strax under 39. Sen vände den lika tvärt neråt igen. Vets teori var då att det troligast var en virusinfektion som skapade febern, eftersom den lika tvärt som den kom försvann, och det är fullt möjligt och lät fullt logiskt (det är en häst som vistats i lågriskmiljö som plötsligt hamnar i den virusspäckade miljö en klinik är). Tempen lågs en och jojade lite mellan feberfri och lätt förhöjd. Hade nån avstickare upp mot 39 som lika snabb försvann. Under denna tdi stod hon på Hippotrim och Metacam.

Sen strax efter medicineringen satts ut var hon plötsligt feberfri över ett dygn i sträck (halleluja!), men sen började det vara feberfritt på mornarna och lätt förhöjd på kvällarna. Inget alarmerande och bara några decimaler förhöjd.

Men sen har det ändrat sig lite så hon fortfarande tempar lägre på morgonen (oftast, inte alltid), och högre på kvällen. Dock tempar hon inte in feberfri länge, men heller inte direkt med feber, utan bara lätt förhöjd. Så jag har avvaktat eftersom morgontempen är såpass lite förhöjd (0.4 grader ungefär), och att kvällstempen är ännu lite högre är ju bara normalt. Men sen kommer de där topparna när hon får uppemot 39, och är hängig. Och så försvinner det lika snabbt det kom (febertoppen) och då är hon piggare igen. Och det beror inte på att hon busat i hagen/stått i solen/annat, det har jag nogsamt uteslutit som felkällor.

Jag hittar ingen röd tråd i febern och flaxandet mer än att OFTAST (men inte alltid) så är det bättre på morgonen.


Alltså mer eller mindre varannan dag.
Kan vara bra i akutskedet, men som sagt, när såret tenderar till att bilda en tunn hinna och börja läka så kan det redan vara "för starkt", och det fräter ju de dagar det används, även om det bara är enstaka gång. Jag brukade se omedelbar reaktion på sårytan (blev röd istället för rosa) så fort jag försökte tvätta med starkare grejer än klorhexidin.

Nej, snarare två dagar i rad, sen inte alls på två - tre dagar och så två dagar i rad typ. Inte kontinuerligt. Dock inte sett någons om helst skillnad på såret/sårytan (ska inte säga att du har fel bara för det, bara att det inte sett annorlunda ut), förutom då igår då det blödde av svallköttet (fast då had ehon inte haft spritbandage direkt innan btw)

Då blir det alternatv "härda ut" och se om pållan rår på sin feber själv. Du sade också att hon tempat upp och ner även med antibiotikakur... kan ha varit fel antibiotika, eller inte tillräckligt starkt? Det är tyvärr sådant man inte vet förrän man har en odling, och resistensbestämning.

Svarade ovan på det. Grejen är att det inte är konsekvent, OM det hängde ihop med såret så borde man se andra tecken på en infektion som 'tar fart' men de lyser med sin frånvaro. Å Andra sidan, vore det en virusinfektion borde man ju se något annat tecken (hosta, snuva etc) än bara skum feber.

Fortsätt plita ner hur pållan mår, så fortsätter jag filosofera

Hon mår rätt likadant hela tiden. Glad men en aning loj när febern drar (en aning loj = man skulle inte märka det om man inte kände henne, och om man gör något kul så är hon pigg och glad och alert) uppåt, drar gärna med kompisarna på en rpa, men startar inget eget bus (ett tecken på att hon inte mår bra, hon busar vilt annars), äter bra (om än något mindre än normalt men så börjar det komma gräs med som hon GÄRNA äter), dricker bra och så vidare.

Suttit i säkert en halvtimme nu och försökt hitta någon annan röd tråd i tempen, men lyckas banne mig inte hitta något specifikt som triggar den?
 

Liknande trådar

Hästvård För en dryg vecka sedan fick min häst två sår av spark från annan häst. Ena såret på insidan av vänster fram och det andra högt upp på...
2
Svar
25
· Visningar
10 684
Senast: Görel
·
Hästvård Lägger ut en tråd här för se om någon känner igen symptomen/bolla lite tankar med. Har en ponny av tyngre modell som sedan...
Svar
8
· Visningar
2 026
Senast: zoomzom
·
T
Hästvård Min 9 månaders hingst har ett sår på h.b. Det ser ut som en spark. Såret är ca 3 cm brett och 1,5 cm högt och är "halvdjupt". Han har ej...
Svar
9
· Visningar
1 580
Senast: TantEster
·
F
Hästvård Köpte en häst för 6 veckor sedan. Ett varmblodssto som skadat sig i boxen. När jag köpte henne hade hon ett djupt jack strax under...
Svar
2
· Visningar
1 548
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Träningströjor!
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp