Finns det några negativa aspekter med att blötlägga kraftfoder?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare whitetrash
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 4 747
Sv: Finns det några negativa aspekter med att blötlägga kraftfoder?

Jag kan förstå att man vill blötlägga pellets om man ger en variant med stora, dammiga pellets (typ krafft) men att ge dynavena musli blött låter bara onödigt. Pelletsarna där i är ju minimala!

Jag har stått i ett stall där hästarna åt dynavena, även den glupska hästen som lätt fick foderstrupsförstoppning av pellets klarade dynavena torrt utan problem.

Om man blötar fodret så behöver hästen bara svälja det i sig och tuggar det därför inte så bra. När en häst tuggar så frigörs saliv och mig veterligen behövs nått enzym i saliven för matsmältningen.Dessutom så blir ättiden kortare om hästen inte behöver tugga så mkt och då blir hästen otillfredställd.
Kan man undvika att blöta foder så är det bra (betfor är enda undantaget).
Ang. foderstrupsförstoppning så har jag faktiskt aldrig sett en häst få det av krafftfoder, däremot av hö.

Senast ändrad:

När en häst tuggar så frigörs saliv och mig veterligen behövs nått enzym i saliven för matsmältningen.

Hästar är inte som oss. De har inte enzymer i saliven som behövs för matsmältningen.
// Linda

Källa på det? Låter väldigt konstigt nämligen.

/Maria
hästar är VANEDJUR och gör som dom är vana vid.. dvs, är dom vana vid att maten är blöt och bara att pressa ner så gör de så även om den är torr..

En häst som alltid fick sina pellets blötta då den gavs samtidigt som höet (lata ägare orkade inte vänta 15 min i stallet) och en gång missades det att blöt och hästen slängde i sig som vanligt med följd att han inte hade jobbat fram något saliv och han satte pelletsarna i halsen..

hästar är VANEDJUR och gör som dom är vana vid.. dvs, är dom vana vid att maten är blöt och bara att pressa ner så gör de så även om den är torr..

En häst som alltid fick sina pellets blötta då den gavs samtidigt som höet (lata ägare orkade inte vänta 15 min i stallet) och en gång missades det att blöt och hästen slängde i sig som vanligt med följd att han inte hade jobbat fram något saliv och han satte pelletsarna i halsen..

Ja hästar är vanedjur men det betyder ju just att dom reagerar på att något är annorlunda än det brukar. :p ;)
Så det är ett fall som får dig att tro det? Eller har du någon forskning som visar det? Låter som den hästen var allmänt glupsk bara.

Ingen häst jag har haft/hört talas om har satt i halsen om pellets råkat vara oblött en enda gång. Dessutom tar det längre tid för mina hästar att äta sitt kraftfoder blött. Dom får rätt mycket vatten i det nämligen så dom glufsar inte i sig det så lätt.

/Maria

Senast ändrad:

Dessutom så blir ättiden kortare om hästen inte behöver tugga så mkt och då blir hästen otillfredställd.
Kan man undvika att blöta foder så är det bra (betfor är enda undantaget).

Ättiden för kraftfodret är rätt kort även torr. Ättiden ska tillgodoses med grovfodret inte kraftfodret.

Jag har också bara sett en foderstrupsförstoppningen och den var också när hästen åt bara hö. I det fallet berodde det på dåliga tänder. Men jag blöter ändå mina hästars kraftfoder om det är i pelletsform. Better safe then sorry.

/Maria

Liknande trådar

Foder & Strö Har diskussion med en bekant ang. att jag blötlägger mitt foder. Hon påstår att hästen inte kan tillgodogöra sig viktiga ämnen när man...
Svar
8
· Visningar
2 182
Foder & Strö I torsdags kom det hem en shettis till oss. Världens goaste lilla farbror på 23 år men tyvärr ganska tunn. Enligt ägaren hade den haft... 2
Svar
25
· Visningar
4 449
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att få upp min häst i vikt.. det är en arabvalack på 9 år som åkte på borrelia i somras. Och tappade enormt...
Svar
4
· Visningar
1 202
Senast: MissMisty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka