Finns det några nya proteinkomcentrat?

Kikade du på Saracens Stamm30? Stärkelse 5,1% och socker 4,4%
11,9 mj/ kg men smrp är 249 g/ kg.

Jo kikade på det men får mer MJ för samma proteinhalt. Vimital är 8.9 Mj och 248 gr protein som jmf. Så jag får mer Mj för samma protein med Stamm

Men det är bra att ha sådana där alt som alt nödlösning fall det inte kommer gå att få i henne 1 kg vimital, dvs hon inte kommer tycka det är gott nog i sådana mängder.
 
Jo kikade på det men får mer MJ för samma proteinhalt. Vimital är 8.9 Mj och 248 gr protein som jmf. Så jag får mer Mj för samma protein med Stamm

Men det är bra att ha sådana där alt som alt nödlösning fall det inte kommer gå att få i henne 1 kg vimital, dvs hon inte kommer tycka det är gott nog i sådana mängder.

Nu googlade jag på Trikems protein, och tror nog det är svårt att hitta ett likvärdigt tillskott. Var ju inte så fasligt dyrt i heller.
 
Nu googlade jag på Trikems protein, och tror nog det är svårt att hitta ett likvärdigt tillskott. Var ju inte så fasligt dyrt i heller.

Nej prismässigt tror jag det går på ett ut oavsett alternativ, undantaget potatisprotein då men det är ju ändå inget alt. Och som sagt kunde jag utrymmesmässigt skulle jag köpa eget annat grovfoder och det skulle ju bli dyrare än alla "lappa ihop alternativ".

En aspekt tidigare var att det är lotto för att få tag på Vimital men ska hon äta 1 kg per dag är det inga problem, då kan jag köpa direkt från dem (minimorder 120 kg men det är ju 4 månaders mat bara vid 1 kg per dag så inga problem alls nu)
 
Equvicis Essential Muscle & Mobility är stärkelsefritt med 394,35 g smbrp/kg foder.
Kostar en rejäl slant dock...

Rätt högt i energi tyvärr sen är nog största frågan om hon övht skulle äta det. Men intressant koncept dock, även om det mer nog ger mer MJ för samma protein som. Vimital - jag har lite svårt tolka hur de angett energin. Men rejäl slant var ordet 🙈
 
Du kan inte köpa en pall Greenfeed eller Goldengrass då och ge istället för stallets trista hösilage? De är ju inplastade så kan ju stå utomhus. Dessa brukar ha väldigt trevliga värden.
 
Du kan inte köpa en pall Greenfeed eller Goldengrass då och ge istället för stallets trista hösilage? De är ju inplastade så kan ju stå utomhus. Dessa brukar ha väldigt trevliga värden.

Det finns inte plats tyvärr. Ont om utrymme både utomhus och inomhus. Dvs även för en pall. Stallet lagrar ju själv silage, halm och spån. Sen lagrar vi hyresgäster strö på pall utomhus. Jag har halm till min som foder och har sån tur jag fått ha den i avvänjningsboxen för det finns inga föl nu (nästa år blir det knivigare dock). Så inte ens utomhus finns det plats att lagra plastat foder.
 
Det finns inte plats tyvärr. Ont om utrymme både utomhus och inomhus. Dvs även för en pall. Stallet lagrar ju själv silage, halm och spån. Sen lagrar vi hyresgäster strö på pall utomhus. Jag har halm till min som foder och har sån tur jag fått ha den i avvänjningsboxen för det finns inga föl nu (nästa år blir det knivigare dock). Så inte ens utomhus finns det plats att lagra plastat foder.

Ok, trist! Förra året när vi hade nästan otjänligt grovfoder i stallet så åkte jag skytteltrafik till Täby stall och foder typ en gång i veckan och köpte 3-4 Greenfeed åt gången och förvarade hemma i hallen :o (vi kan heller inte lagra någonstans i vårt stall). Det funkade men sådant bygger ju på att man inte har vansinnigt långt till en affär som säljer sådant styckvis.
 
Ok, trist! Förra året när vi hade nästan otjänligt grovfoder i stallet så åkte jag skytteltrafik till Täby stall och foder typ en gång i veckan och köpte 3-4 Greenfeed åt gången och förvarade hemma i hallen :o (vi kan heller inte lagra någonstans i vårt stall). Det funkade men sådant bygger ju på att man inte har vansinnigt långt till en affär som säljer sådant styckvis.

Och inte bor på 38 kvm ;)
Läget kunde ju varit mkt sämre. Det här går ju ändå att lösa utan att det blir absurdt. Mkt tack vare att energi är hyfsat låg med. Dvs läget kunde varit mkt värre.
 
En fråga, har du räknat på gräspellets?
Som exempel Salsas som jag använder, det finns fler tillverkare.
Det är ju egentligen bara gräs men med väldigt bra värden speciellt när det gäller protein.
 
En fråga, har du räknat på gräspellets?
Som exempel Salsas som jag använder, det finns fler tillverkare.
Det är ju egentligen bara gräs men med väldigt bra värden speciellt när det gäller protein.

Väldigt bra värden vet jag inte om jag håller med om? 160 gr per kg, och 10.5 Mj
Jmf med vimital protein som innehåller 248 gr protein och 8.9 Mj.

Jag skulle behöva ge 1.5 kg salsa vilket blir 16.5 MJ. Det är ca 1/4 av dagsbehovet av MJ tyvärr.

Så varken lucern eller gräspellets fungerar tyvärr, det behövs mer protein än de innehåller
 
@Alexandra_W Tror det blir väldigt svårt att få till samma värden som Vinmital till lägre pris. Du kan kanske smyga in en till giva någonstans under dagen för att få i henne så mycket som hon behöver?
 
@Alexandra_W Tror det blir väldigt svårt att få till samma värden som Vinmital till lägre pris. Du kan kanske smyga in en till giva någonstans under dagen för att få i henne så mycket som hon behöver?

Lägre pris är inget krav. Blir det bättre kan det få vara dyrare. Men är det likvärdigt bör ju ett alt vara billigare annars finns ju ingen anledning byta så att säga :)

Stallet fodrar kraftfoder 3 ggr per dag om man vill (morgon, intag, kväll) och just nu får hon krubbskrammel morgon och kväll.

Om hon bara vill äta så är 1 kg inga problem men tycker hon nä så spelar varken antal givor eller tid på sig någon roll. Men det kommer man ju märka ganska snart när man höjer.
 
Två år i rad hade jag samma problem som du; kräsna ponnys som föll ur i muskler, och som inte kunde äta socker och stärkelse. (pssm och ems). Den ena vägrade äta blött kraftfoder. Jag lyckades tillslut med att de åt granngårdens proteinspecial ( 4g socker, 6g stärkelse, 12MJ, 330smrp), trots att de vägrade rent potatisprotein. Det är ingen rolig sits du har, bra ändå att du har ett alternativ i vimital.
 
Bara för att @Mli skrev om GG protein, så var jag tvungen att kolla upp GGs protein koncentrat.
20 kg för 275 kr, 10MJ 220 smrp Stärkelse 12% Socker 3%
Är ju kanske något att ha i bakhuvudet om det skulle vara så att hon inte vill ha Trikems. Eller om du kan ge både?
Jag har själv en häst som slutar äta vid större givor. Skitdrygt.
 
Kan du krydda till smaken? Tex blanda i ren mynta, malt bockhornsklöverfrö eller annan smaklig ört ?
Så fick jag min kräsna att äta bättre av sin "trista" mat.
 
Ett helt annat tips som någon plan B. Min verkar tycka att så lite som någon deciliter av St Hippolyts Glyx mash gör att ALLT går att äta. Den har låga socker o stärkelsevärden (en bit under 10 % totalt) och verkar smaksätta bra. Inget protein tillskott alltså utan för att få i hästen det man vill ge.
 
Ett helt annat tips som någon plan B. Min verkar tycka att så lite som någon deciliter av St Hippolyts Glyx mash gör att ALLT går att äta. Den har låga socker o stärkelsevärden (en bit under 10 % totalt) och verkar smaksätta bra. Inget protein tillskott alltså utan för att få i hästen det man vill ge.
Jag använder ReLevs (saracens müsli) luktar himmelsk och övertalar mina hästar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har fått upp ögonen för "foderindustrin" och insett hur vissa kraftfoder är uppbyggda....:crazy: Har aldrig sett några officiella värden...
2 3
Svar
47
· Visningar
11 118
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp