Finns det saltstenshållare i mjukplast?!?!

Chlo

Trådstartare
Efter att hästen har kliat sönder 3 stycken vanliga saltstenshållare har jag idag köpt en annan variant, men jag är osäker på om den kommer att hålla... Min häst använder nämligen saltstenshållaren till att klia sig på svansen!

Finns det någon saltstenshållare som håller för sånt kliande. Min tanke var att man skulle ha en i mjukplast, fast då kanske det inte är så lätt att fästa saltstenen? Finns det andra bra varianter?

Av denna sort har han pajat 3 st:
http://www.borjes-tingsryd.se/e-line/images/products/5162.jpg

Denna har jag köpt idag och hoppas på att den ska hålla bättre:
http://www.borjes-tingsryd.se/e-line/images/products/5163.jpg

Sv: Finns det saltstenshållare i mjukplast?!?!

Köp en 10kg sten och sätt på golvet eller på väggen.

Ja, jag kanske får göra det om den nya också blir offer för svanskli...

Jag skulle som Åke skriver, köpa en 10 kg och binda fast den med ett rep. Alt köpa en sån där söt Himalaya sten som man binder fast.

Vad är en Himalayasten för något? Jag gissar att det är en saltsten, men vart köper man en sådan?

Lägg stenen i krubban.. Det brukar jag göra med hästar som bara förstör.. Funkar jättebra! Den lilla stunden som det finns något i krubban gör ingenting att stenen ligger i. Det enda som händer är att det hjälper hästen att äta lite saktare.. Funkar på samma sätt som att lägga i en stor sten i krubban till hästar som kastar i sig maten.

Annars håller jag med dom andra, köp en större sten med hål i så du kan binda upp den i boxen. Tror det finns sånna 2 kg stenar som funkar bra!

Lycka till!

Hittade en sådan på Epona.nu när jag var där och letade priser till en tävling. En rosa kristallartad saltsten med hål i mitten där ett snöre sitter. Påstås vara från de höga bergen och därmed fritt från avgaser o dyl, en kul grej som sedan mitt yngsta dotter vann på klubbtävlingen;)
Lite dyr kanske men hästen gillar den.

Lägger man den i matkrubban så krävs det att man inte ger blött foder typ betfor. Smakar väldigt illa och salt då;)

Lägger man den i matkrubban så krävs det att man inte ger blött foder typ betfor. Smakar väldigt illa och salt då;)

Det beror ju helt på hur länge maten ska ligga i krubban.. Jag förstår ju självklart att man inte kan blanda maten i krubban när stenen ligger där i. Men blandar man maten i typ en hink bredvid och sen ger man hästen maten när den är i boxen dvs den börjar äta direkt så är det verkligen inga problem. Har ju aldrig smakat själv men det lär ju smaka som det gör när man häller i saltet direkt i maten när man vill veta att hästen verkligen få i sig rätt mängd salt. Och om hästen tycker det smakar illa med salt så vill den nog inte ha stenen öht!

Hmmm, det var ju också en idé... Fast jag ger ju mina hästar betfor och som Welsh skrev så verkar det ju inte så lämpligt då. Alternativet är ju att plocka bort saltstenen från krubban när man ger betfor. Frågan är om man orkar hålla på att plocka bort och lägga tillbaka den hela tiden?

Det beror ju helt på hur länge maten ska ligga i krubban.. Jag förstår ju självklart att man inte kan blanda maten i krubban när stenen ligger där i. Men blandar man maten i typ en hink bredvid och sen ger man hästen maten när den är i boxen dvs den börjar äta direkt så är det verkligen inga problem. Har ju aldrig smakat själv men det lär ju smaka som det gör när man häller i saltet direkt i maten när man vill veta att hästen verkligen få i sig rätt mängd salt. Och om hästen tycker det smakar illa med salt så vill den nog inte ha stenen öht!

Tja, jag blandar ju betforn i en hink bredvid så jag skulle ju kunna prova och se om hästen bryr sig.

Hittade en sådan på Epona.nu när jag var där och letade priser till en tävling. En rosa kristallartad saltsten med hål i mitten där ett snöre sitter. Påstås vara från de höga bergen och därmed fritt från avgaser o dyl, en kul grej som sedan mitt yngsta dotter vann på klubbtävlingen;)
Lite dyr kanske men hästen gillar den.

He he, det verkar vara en riktig specialare. Synd att de inte har webbutik så man kan kika på hur den ser ut.

Det var ju kul att dottern vann så ni fick testa stenen själva! ;)

ett enkelt tips är att flytta på hållaren, sätt den antingen så högt upp så hästen inte når upp med häcken eller så långt ner så den inte när ner och kan klia sig.

Att lägga saltstenen i krubban är inget jag rekomenderar, det hade vi hos en häst trots att fodret alltid gav när hästarna var innen vilket innebar att den åt upp det direkt så blev det efter ett tag en saltsörja, sten vittrde sakta sönder och gav i från sig väldigt mycket, den hästen var plötsligt inte så sugen på varför och när vi kollade efter så var det fullt förståligt.

Tja, jag blandar ju betforn i en hink bredvid så jag skulle ju kunna prova och se om hästen bryr sig.

Ja prova du! Kan nästan lova att hästen inte kommer bry sig! Och under den korta tiden som det tar för hästen att äta upp hinner det inte blötas upp så jättemycke salt. Lite lagom bara.. Har du nångång gett saltet i maten? Det brukar jag göra på sommaren och under hårdträningsperioder när jag vet att hästen svettas mycke. Då får dom ju minst 1/2dl salt i en o samma hink, har aldrig varit några problem!
Ibland kan man höra hur hästarna jobbar med saltstenen för att kolla om det finns någon mer mat under. Bra hjärngympa!!
Men prova och se hur h*n reagerar... Berätta sen vad som hänt..

ett enkelt tips är att flytta på hållaren, sätt den antingen så högt upp så hästen inte når upp med häcken eller så långt ner så den inte när ner och kan klia sig.

Ja, men herregud vad trög man kan vara ibland (jag alltså). Att jag inte har tänkt på det!!!!! :rofl: :bow:

Att lägga saltstenen i krubban är inget jag rekomenderar, det hade vi hos en häst trots att fodret alltid gav när hästarna var innen vilket innebar att den åt upp det direkt så blev det efter ett tag en saltsörja, sten vittrde sakta sönder och gav i från sig väldigt mycket, den hästen var plötsligt inte så sugen på varför och när vi kollade efter så var det fullt förståligt.

Jag det förstår jag verkligen.. haha.. Stackars häst! Dom vita stenarna är inge bra att ha i krubban.. Det ska va som som är lite beigeaktiga.. Vet itne om dom heter något speciellt men dom brukar finnas hos foderleverantörerna... Det har som sagt alltid funkat hos oss men man måste ju hålla koll så det inte blir som du skrev!!

Nej, jag har aldrig gett salt direkt i maten till mina hästar. De går fortfarande ute dygnet runt och får sin betfor ute än så länge. Sen ska jag ju först prova hållaren jag köpte på Börjes idag (den liggande).

Till alla: Tack så jätte mycket för bra tips!!!

Dom vita stenarna är inge bra att ha i krubban.. Det ska va som som är lite beigeaktiga..

Det var ju bra att veta att man inte ska använda de vita... Angående de beiga, menar du de med mineraler i som är lite gulaktiga i mina ögon?

Fast jag föredrar de vita som är rent salt då mina inte behöver mineraler mer än det de får i fodret. Smaken är som baken, bara det passar grovfodret;)

Liknande trådar

Utrustning Jag tycker att det är himla käckt med hösäck av den här typen inne i boxen: Inget spill, enkel att fylla osv. Problemet är att de...
Svar
0
· Visningar
736
Utrustning På min häst åker sadlar bak. Han har liksom inget som "håller dem kvar" och känslan man får är att han "springer ur" dem. Han får aldrig... 2
Svar
33
· Visningar
4 428
Senast: bigganl
·
Trädgård & Växter Stormen Egon drog ju, som bekant, förbi Sverige och inte helt obemärkt. Han var tydligen inget fan av vårt växthus, utan gjorde så här...
Svar
12
· Visningar
2 219
Senast: AliceZeta
·
Utrustning Har klurat lite på om det finns någon färdig lösning att köpa så att jag kan använda min ordinarie (ELT) sadelgjord när jag tömkör. Min...
Svar
3
· Visningar
1 160
Senast: Dialhard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka