Finns det saltstenshållare i mjukplast?!?!

Sv: Finns det saltstenshållare i mjukplast?!?!

Men hästar fungerar annorlunda än vi mäniskor. Till skillnad från oss kissar och svettas hästar ut saltöverskottet. Vi däremot behåller mycket av saltet i kroppen och i vår svettning reglerar vi även hur mycket salt vi släpper ut. Hästar däremothaar kostant saltmängd i svetten, väldigt hög halt ska tilläggas.

Men det räcker förstås att bara ersätta det hästen gör av med. taskigt att ge mycket mer än nödvändigt i maten, då det kan bli jobbigt att äta mycket salt mat när hästen känner att behovet är tillfredsställt.

Den liggande har jag till mina hästar. Mitt ena sto kliar järnet på den och den håller får däremot göra rent från allt hår typ varje dag, men den har hållt i 3år nu tror jag ;) så för mig funkar den bra + att den andra modellen har ju stenen en förmåga att trilla ut när den blivit slickad på ett x antal ggr.

Oj, vilken diskussion det blivit av min "gamla" tråd ;) . Jag passar på att svara er alla.

Tyvärr kan jag inte höja upp (eller sänka) den hållare jag har för den är redan förstörd och det har inte blivit av att jag köpt någon ny än. Jag har därför inte prövat någon liggande heller ännu, men det känns som att de inte är lika lätta att förstöra.

Jag har faktiskt aldrig tänkt på att man kan ge även salt direkt i maten, det kanske inte är så dumt... :)

Tack för era tips!

Tja, vad ska jag säga... Hos den stora hästen trillade aldrig saltstenen innan han pajade själva hållaren, men hos den lilla hästen har jag nästan alltid fått sätta dit saltstenen igen efter varje natt. Så jag erkänner, de är väl kanske inte den bästa varianten, men jag har alltid använt den varianten och de har alltid hållt tidigare. Troligtvis var de väl bättre förr...

Jag har fäst alla saltstenshållare högt upp på stolparna i boxarna. Dels för att de inte ska klia sönder dem, men mest för att fölen inte ska komma åt dem

jap, säker på det. ger du så mycket salt i maten lär inte din häst äta upp det. Salt är ingen hälsofara för häst som för människa. Gå in på hippocampius o leta upp allt om salt så ser ni vad forskarna har upptäckt till oss hästmänniskor.

Jag ser det som självklart att en saltsten inte alls täcker upp något behov. Hästar svettas ju flera liter i timmen.

Vet ej hur du bestämt att göra med salthållare (har ej orkat läsa så noga :angel: ) men det finns ju hållare tillverkade i metall :idea: De borde han ju inte har sönder ;)

Liknande trådar

Utrustning Jag tycker att det är himla käckt med hösäck av den här typen inne i boxen: Inget spill, enkel att fylla osv. Problemet är att de...
Svar
0
· Visningar
736
Utrustning På min häst åker sadlar bak. Han har liksom inget som "håller dem kvar" och känslan man får är att han "springer ur" dem. Han får aldrig... 2
Svar
33
· Visningar
4 391
Senast: bigganl
·
Trädgård & Växter Stormen Egon drog ju, som bekant, förbi Sverige och inte helt obemärkt. Han var tydligen inget fan av vårt växthus, utan gjorde så här...
Svar
12
· Visningar
2 216
Senast: AliceZeta
·
Utrustning Har klurat lite på om det finns någon färdig lösning att köpa så att jag kan använda min ordinarie (ELT) sadelgjord när jag tömkör. Min...
Svar
3
· Visningar
1 159
Senast: Dialhard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31