Finns det saltstenshållare i mjukplast?!?!

Sv: Finns det saltstenshållare i mjukplast?!?!

Någon gav dig tipset att lägga saltstenen i krubban. Jag gjorde det ett tag, men maten blev så salt att hästen inte åt den. Det är ju värt att prova i alla fall.

Om hästen vill klia sig tycker jag att du ska sätta upp en kli-matta i lagom höjd på väggen. Snällare för både svans och saltstenshållare.

Ja, smide var ju ett alternativ... Jag kom på en sak idag angående att sätta den i "icke klivänlig höjd". Då är det nog lämpligast att sätta hållaren högt för sänker jag den skulle det inte förvåna mig om han använder den till att klia sig på låren eller benen istället. Och om jag ska sätta den högt bör jag nog ha den varianten han förstörde och inte den liggande modellen. Det kan ju bli lite svårt att nå den liggande ;)

Brukar hästar använda sina klimattor då?

Det finns ju hållare i metall också.....

Det har jag nog aldrig sett, jag får kolla runt lite. Vet du förresten vart man kan köpa hållare i metall?

Vi har våra saltstenshållare i knähöjd, närma vattenhinkarna. Upplever att hästarna då äter mera salt också vilket vi ser som positivt (ingen "tokslickar" dock). Dessutom blir det inte så mycket slask på inredningen ;)

Det har jag nog aldrig sett, jag får kolla runt lite. Vet du förresten vart man kan köpa hållare i metall?

Gammal tråd, men om det fortfarande är aktuellt...

Rostfria slickstenshållare kan du köpa genom din Granngårdenbutik. Finns det inte hemma kan de ta hem hållare åt dig. Vissa av Svenska Foders återförsäljare kan ordna dem också.

Vilken tur att jag var inne och såg "min" gamla tråd. Jo, jag har inte kommit längre än att saltstenarna ligger på golvet... Så jag är fortfarande öppen för alternativ. Ja, det får nog bli något liknande som du beskrev (bra att veta att Granngården har!). Hittar jag inget sådant ska jag satsa på att sätta dem i "icke svansvänlig höjd" som åke skrev.

Har du prövat att sätta saltstenshållaren i ett hörn, precis så långt ut från den andra väggen att han kommer åt att slicka... MEN har svårt att klia sig på hållaren ?

Nepp, det har jag inte testat. Ja, det kan ju också vara lönt att pröva!

Ja, det kanske vore något för mina pållar då!:)

Fungerade inte den liggande saltstenshållaren?

Jag köpte en sådan för något år sen, jag gillar den skarpt då stenen aldrig blir för liten att den trillar ner, utan ligger i sin hållare.

Men har då inte haft problem med att hästen kliar sig mot den.

Varför inte bara strö lite vanligt salt i maten annars och strunta i saltstenen?

enligt slu ska man ge salt utöver saltsten, den kan aldrig täcka det behv hästen har. Jag ger 1 msk morgon o kväll till min.

Behöver ingen saltsten på så vis och vet att han får i sig det han ska. Salt kan man aldrig ge för mycket av.

Mina hästar älskar sina klimattor! :D

Immer

Min kompis införskaffade sej en klimatta till sin häst. Han uppskattade den oxå, som underhållning. Dagen efter att han ryckt bort jättemånga av dom små gummiplopparna som man kliar sej på så det inte var mycket kvar av den!
SÅ kan det gå om man försöker va bussig mot sin kära lilla skithäst :devil:

Lägg saltet i maten istället.

Då vet du att hästen får i sig rätt mängd.
Från 2msk/ dag för stor häst.
De flesta hästar får i sig för lite salt när de har saltsten.
En saltsten ska vara slut på tre ca månader.

Jag tror du tänker "fel" sas.

Istället för att leta efter den hållbara saltstenshållaren, höj upp den saltstenshållare du har, och skruva fast en rotborste/rotviska i svanshöjd för din häst.

Mycket mer skonsamt mot hästens svanns och mycket skönare.

Och så får du behålla idn saltstenshållare. Det gör inget om hästen måste hålla upp huvudet när den slickar salt. Den gör det itne så ofta/länge som den äter ex. hö.

Salt kan man aldrig ge för mycket av.

Är du säker på det?

Jag har hört att det är ohällsosamt om hästen får i sig för mkt. salt, men jag vet inte om det är sant.

Det är farligt för oss människor. Barn kan ex. dö av det.

Liknande trådar

Utrustning Jag tycker att det är himla käckt med hösäck av den här typen inne i boxen: Inget spill, enkel att fylla osv. Problemet är att de...
Svar
0
· Visningar
736
Utrustning På min häst åker sadlar bak. Han har liksom inget som "håller dem kvar" och känslan man får är att han "springer ur" dem. Han får aldrig... 2
Svar
33
· Visningar
4 391
Senast: bigganl
·
Trädgård & Växter Stormen Egon drog ju, som bekant, förbi Sverige och inte helt obemärkt. Han var tydligen inget fan av vårt växthus, utan gjorde så här...
Svar
12
· Visningar
2 216
Senast: AliceZeta
·
Utrustning Har klurat lite på om det finns någon färdig lösning att köpa så att jag kan använda min ordinarie (ELT) sadelgjord när jag tömkör. Min...
Svar
3
· Visningar
1 159
Senast: Dialhard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31