Sv: Finns det utställningsvariant även på BC?
Tack för alla trevliga svar
Borde man inte göra om rasstandarden lite om de kan tolkas som man själv vill?
Det borde ju kunna bli massa fel om olika domare kan döma olika på samma hund eller tänker jag helt fel?
Det måste ju kunna finnas ett smidigare sätt för domare att döma raserna än att gå helt på egen tolkning?
Kan man inte kunna ha en arbetande hund (alltså helt från arbetande linjer som inte bryr sig om utseende) tävla och ställa ut med bra resultat?
Problemet där är nog flera.
Många rasstandarder är så gamla att de som då höll på med rasen "tog för givet" att en hund inte kunde ha något som gjorde det svårare med arbetet. Så vad som för dem var "välburet huvud" var "självklart" eftersom de såg hunden i arbete och förstod vad som krävdes för att få bra resultat där. Idag står det likadant i rasstandarden, men hunden arbetar kanske inte alls längre och då har funktionen glömts bort.
Eftersom man då kommit så långt i sitt "skapande av ny ras" eller ny rastyp, så tänker man kanske inte alls på att rasen öht KAN se ut på ett annat sätt, framförallt inte om det går så illa att de arbetande varianterna försvinner.
Sedan är det inte alltid en ras SKA vara "på ett sätt". Jag kan ta min ras som exempel. Den kommer från flera olika länder, med varierande terräng osv. Det bidrar till en mängd olika typer - och det är önskvärt att bevara dessa typer. Det ska alltså inte vara så att "alla är stöpta i samma form" och det finns inte bara ett ideal för hur en "perfekt hund" ska se ut. Rasstandarden är skriven så att alla typer ska rymmas, och blir därför lite luddig. Därför krävs det att en domare verkligen förstår vad som gör en bra jakthund för att kunna utse en bra hund ur rasen. Det försvåras då ännu mer av att riktig hetsjakt idag är förbjuden. Det närmaste man kommer är "låtsasjakt", s.k. lure coursing, men det är absolut inte alla utställningsdomare för vinthund som sett sådana tävlingar och ännu färre som förstått att olika raser jagar på lite olika sätt.
Själv har jag bara varit i kontakt med en enda utställningsdomare som dömer saluki OCH har sett riktig salukijakt. När hon dömde i Sverige tidigare i sommar blev det.. lite annat resultat än vad det brukar bli

Min gammeltik tex, som senaste utställningen dessförinnan åkte ut för att hon var "för tråkig" och "rörde sig hämmat och med för små steg", blev bästa tik 4a (av 43 tikar eller något sådant) och i kritiklappen stod det att hon var jättefin - och rörde sig väldigt bra! Sådana skillnader hade det nog inte blivit om alla domare sett hur en saluki fungerar i arbete.
Inom vissa raser går det nog fortfarande att få riktigt bra arbetsmeriter och gå bra på utställning. Det finns hundar som är både utställningschampions och champions inom någon tävlingsjaktform eller liknande, vissa hundar används ju fortfarande i princip enbart som jakthundar och även inom dessa raser finns det ju champions osv.
Dock tror jag att ju mer hundarna förlorar sitt ursprungsarbetssyfte, ju mer kommer det bli utställningsvarianter av alla hundar. Det enda som kan motverka det är om folk skulle sluta avla på alla dessa hundar som inte kan arbeta och sluta ställa ut dem. Men hur troligt är det att något sådant sker? Tar man retrivers tex (jag tror det är retrivers?) så kan de få en titel som kallas SE U(u)CH. Och det är då utställningschampionat - utan jaktmerit. För att få vanliga utställningschampionatet krävs jaktmerit, men rasklubben(?) har alltså fått igenom att man ska kunna få championat även på hundar som inte kan arbeta. Varför? Tja, folk vill väl ha titlar även på sina "snygga" men odugliga hundar...