Finns det utställningsvariant även på BC?

Sv: Finns det utställningsvariant även på BC?

Det här låter ju bara konstigt :confused:

Man kan inte avla på en ren "utställnings" BC i sverige för dom vallar (antagligen) inte.
Man kan däremot importera en utställnings hund från ett annat land och den räknas då som en renrasig BC i sverige och vinner (antagligen) över "våra" BC i en utställning...Borde inte vi tycka att våra BC är finare när det är såna vi avlar på här?
Och borde vi då inte ha ett vallprov som måste vara avklarat innan utställning med, för dom som importerar?
Det låter ju märkligt, men jag antar att man inte kan hindra andra länder från att ta fram en utställningsvariant.
Fast jag tycker att de borde ha så pass mycket vall i sig att de kan klara ett hyfsat enkelt prov eller?

Hundarna på den här sidan såg så i mina ögon bedrövliga ut. Inte alls gjorda för att jobba en hel dag (eller ens 1 timme):grin:

Man kanske inte riktigt förstår vad jag försökte få fram för att jag skriver så illa men men...:o

Var ute o slösurfade lite (dreggla efter hundar får man ju fast man inte kan ha dem som livet är just nu :angel: ) och hittade bla denna sida,
http://www.psonet.com/pikkupaimenen/vanhat/valikko.htm

Det är iofsig inte i Sverige men Finland brukr väl inte skilja så extremt mkt, o visst ser de inte ut som våra brukar? Är det en variant som går mer mot utställningshållet eller vad tror ni? Kanske bara är jag som tycker de skiljer sig mot våra i utseendet :o

Ush, fy sjutton vilka förvridna avarter:( Inget av det som är en BC finns kvar!

Svenska Vallhundsklubben, SVaK, kan inte förhindra att hundar som är reggade i ett lands FCI anslutna klubb, reggas i Sverige vid import. Vi kan bara påverka de svenska reglerna, vilka är att för att regga valpar så måste båda föräldrarna ha vallmeriter.
Finns ingen som helst anledning att införa vallmeriter för att få ställa ut, eftersom vi aktivt har arbetat för o fått igenom att BCs inte kan ställas ut på Nationella utställningar, tyvärr har vi o SKK ingen möjlighet att förhindra att rasen får ställas ut på Internationella utställningar.

Mao så skiter SVaK högakteligen i om det importeras pälsmonster som fjantar runt i ringarna, de påverkar inte den Svenska arbetande vallhunden, dvs BCs.

Ush, fy sjutton vilka förvridna avarter:( Inget av det som är en BC finns kvar!

Instämmer, de har kastat ut barnet med badvattnet.
Bruksfolk i Sverige som vill ha en BC att tävla med köper från de bästa vallinjerna, eftersom det är de hundarna som blir de bästa brukshundarna.

Det här låter ju bara konstigt :confused:

Man kan inte avla på en ren "utställnings" BC i sverige för dom vallar (antagligen) inte.
Man kan däremot importera en utställnings hund från ett annat land och den räknas då som en renrasig BC i sverige och vinner (antagligen) över "våra" BC i en utställning...Borde inte vi tycka att våra BC är finare när det är såna vi avlar på här?
Och borde vi då inte ha ett vallprov som måste vara avklarat innan utställning med, för dom som importerar?
Det låter ju märkligt, men jag antar att man inte kan hindra andra länder från att ta fram en utställningsvariant.
Fast jag tycker att de borde ha så pass mycket vall i sig att de kan klara ett hyfsat enkelt prov eller?

Hundarna på den här sidan såg så i mina ögon bedrövliga ut. Inte alls gjorda för att jobba en hel dag (eller ens 1 timme):grin:

Man kanske inte riktigt förstår vad jag försökte få fram för att jag skriver så illa men men...:o

Varför skulle det var underligt att du får importerar och regga en hund från ett annat FCI land? Hur ska du annars få in nytt blod? Att du sen måste göra vissa test INNAN du kan regga valparna är ju en helt annan sak.

Och att kräva vallprov innan utställning är lika dumt som att kräva HD/AD röntgen innan eller varför inte ögonlysning. Dessa saker har inget med utställning att göra utan med avel. Det går utmärkt att ställa en hund som inte det går att avla på, men det går inte att avla på en hund som inte uppfyller kraven för att regga valparna. Eller tja det går men du får ingan renrasiga valpar.

Ps om jag inte har helt fel för mig så ska en BC ha 3 cert från minst 2 domare och sista certet ska vara efter att hunden har fyllt 24 mån + ett vallhunds cert för att kunna bli Svensk Utställningschampion.

Vilket måste betyda att även utländska hundar måste ha minsat ett vallhunds cert. Antingen från sverige eller något annat land för att kunna bli champion.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka