Finns detta???

bigganl

Trådstartare
Nu har det regnat rejält på snön vi hade och i princip allt ute är nu is. Det är glashalt helt enkelt. Det går knappt att ta sig fram och man kan ju inte sanda riktigt överallt. (det skulle gå åt väldigt mycket sand) När jag skulle ta ut hästarna insåg jag att det skulle vara kanon att ha ett par stall/ridskor med utfällbara broddar under.

Min fråga är alltså: Finns det såna? (Om inte så är det väl en bra affärsidé till någon.)
Om det finns så skicka mig gärna ett PM om vart man kan köpa dem om ni inte vill skriva här.

Sv: Finns detta???

Vet ju att det finns andra typer av skor med sådana broddar, om det är just stallskor, det vet jag inte, men det skulle säkert funka i stallet!

Jag har för mig att sådana utfällbara broddar ska gå att få tag i, och sedan skruvas de fast på skons undersula. Annars finns det vinterkängor med utfällbar brodd, det kanske kan vara något om du inte ska ha dem att rida i utan "bara" stallarbete (såsom släppa ut/ta in hästar, t.ex) ?

Nej jag tänkte på rena stall och ridskor. Jag vet att det finns vanliga kängor med utfällbara brodd, men just att rida i och ha i stallet skulle vara suveränt. Det är ju inte lika smidigt med sådana broddar som man trär på skorna. Om jag rider där det är väldig isigt och ska sitta av vore det fint att bara kunna fälla ut broddarna. Skriva fast broddar i sulan lät skumt. Det är ju viktigt att de går att fälla in så sulan blir platt när de inte används. Hur funkar sådant om man skruvar i själv? Då finns ju ingen fördjupning att fälla in brodden i??

Om du hittar såna så hojta. Jag söker också efter något liknande. Just nu använder jag Ice-runners från intersport. De är gjorda för löpning egentligen. Ett gumminät (ungefär som en galosch fast i nät) med 4 broddar fram och två under hälen. De är superbra, men jag är rädd att förstöra stigbyglarna med dom och man måste ta av sig dom innan man går in på betonggolvet i stallet. De är i o för sig superenkla att ta av, men vore najs att slippa det ändå. :)

det finns ju överdrags brodd sko/ galoch (ingen aning vad de heter) på t ex jula, hööks hade förra året tror jag. super bra att ha i stallet och lätta att dra av när man ska rida.
vet en som har stallskor med brodd och dom hjälper inte mycket.

Jag har ett par 'vanliga' sådana skor - som jag har i stallet och rider i. Skorna vet ju inte om att de är 'vanliga' skor och inte stall-/ridskor ;) (Dessutom tror jag de skulle kosta mycket mer om de var tänkta för stall-/ridning).

Mina är typ 'curlingmodell' eller vad det heter? Ingen snörning utan dragkedja på in- och utsida ankeln. Grov sula med rejält mönster (dvs bra grepp även utan at fälla ut broddarna), och ut-/infällbara broddar i tå och häl. Fårskinnsfodrade dessutom så man slipper saaakta förfrysa tårna under skritturer.

det finns ju överdrags brodd sko/ galoch (ingen aning vad de heter) på t ex jula, hööks hade förra året tror jag. super bra att ha i stallet och lätta att dra av när man ska rida.
vet en som har stallskor med brodd och dom hjälper inte mycket.

Jo jag vet, men jag tycker det är krångligt. Inte jättekrångligt i och för sig, men ännu smidigare om de finns med i skorna. Mycket lättare att bara kunna fälla ut broddarna när de behövs och fälla in dem igen sen. Men den du känner som har sådana stallskor, kan du höra vart hon/han har köpt dem?

Senast ändrad:

Jag har ett par 'vanliga' sådana skor - som jag har i stallet och rider i. Skorna vet ju inte om att de är 'vanliga' skor och inte stall-/ridskor ;) (Dessutom tror jag de skulle kosta mycket mer om de var tänkta för stall-/ridning).

Mina är typ 'curlingmodell' eller vad det heter? Ingen snörning utan dragkedja på in- och utsida ankeln. Grov sula med rejält mönster (dvs bra grepp även utan at fälla ut broddarna), och ut-/infällbara broddar i tå och häl. Fårskinnsfodrade dessutom så man slipper saaakta förfrysa tårna under skritturer.

Nej det har du rätt i. skorna vet ju inte vart de ska användas.;) Vart har du köpt dina? Det låter som en bra lösning. Funkar broddarna bra för dig? Att de finns både i tå och häl låter perfekt.

Ja det var precis det krånglet du beskriver som gjorde att jag längtar efter skor med infällda broddar. Det blir ju lite bökigt att ta av och på när man går in och ut i stallet gång på gång vid uttag av hästar, mockning osv.

Köpt dem på en vanlig skoaffär, dock inte någon av de stora kedjorna ( t ex Din Sko osv) utan en liten 'egen'. Minns inte vad den hette faktiskt.

Det fungerar bra, men broddarna är inte lika spetsiga som t ex Ingsjöbrodden man kan trä på skorna. Så är det FÖR halt så kan man slinta lite t ex när man hoppar av, men är ju enorm skillnad jämfört med ingenting. Och just det där att jag kan fälla in/ut dem efter jag hoppat upp/före jag hoppat av är guld värt!

finns ju annars brodd som man kan sätta på alla skor....de kan man ha i fickan och sätta på vid behov. tar inte mkt plats alls. går att köpa i de flesta sportaffärer...

Om du hittar såna så hojta. Jag söker också efter något liknande. Just nu använder jag Ice-runners från intersport. De är gjorda för löpning egentligen. Ett gumminät (ungefär som en galosch fast i nät) med 4 broddar fram och två under hälen. De är superbra, men jag är rädd att förstöra stigbyglarna med dom och man måste ta av sig dom innan man går in på betonggolvet i stallet. De är i o för sig superenkla att ta av, men vore najs att slippa det ändå. :)

Varför tar du av dem innan du går in på betonggolvet ? Tar aldrig någonsin av broddarna för att jag går in på betonggolvet i stallet finns ingen anledning alls hade blivit väldigt klyddigt när man har många hästar som skall släppas.

Till TS

Det finns en variant av "enkel" brodd som bara är som en liten fyrkantig järnplatta med rejäla vassa hörnor neråt som sitter under "tån" klart den brodd som biter bäst i riktigt hård is (önskar att det fanns någon liknande för "hela" foten) de träs på bara med en gummirem upp om foten och tar ingen plats alls i fickan och är inte svåra att sätta på ens när man fortfarande sitter på hästen om man vill ha dem på när man hoppar av.

finns ju annars brodd som man kan sätta på alla skor....de kan man ha i fickan och sätta på vid behov. tar inte mkt plats alls. går att köpa i de flesta sportaffärer...

Jag vet, men det var för att slippa böket som jag hellre ville ha infällda i skon.

Varför tar du av dem innan du går in på betonggolvet ? Tar aldrig någonsin av broddarna för att jag går in på betonggolvet i stallet finns ingen anledning alls hade blivit väldigt klyddigt när man har många hästar som skall släppas.

Till TS

Det finns en variant av "enkel" brodd som bara är som en liten fyrkantig järnplatta med rejäla vassa hörnor neråt som sitter under "tån" klart den brodd som biter bäst i riktigt hård is (önskar att det fanns någon liknande för "hela" foten) de träs på bara med en gummirem upp om foten och tar ingen plats alls i fickan och är inte svåra att sätta på ens när man fortfarande sitter på hästen om man vill ha dem på när man hoppar av.

Just sådana som beskrivs ovan (Ingsjöbrodden) är förvisso outstanding när det är riktigt halt. MEN - också sådana som jag garanterat slår ihjäl mig med på betongen i stallet. Så jag förstår precis varför man plockar av. Men det är ju skillnad på betong och betong (om den är slät eller ruggad, grov eller fin osv)

Min betong i stallet slår HÄSTARNA ihjäl sig på om de har skor och/eller broddar.. Den är fin, slät, lättsopad - och livsfarlig.. (Jag har gummimattor över dock där hästarna går/står)

Just sådana som beskrivs ovan (Ingsjöbrodden) är förvisso outstanding när det är riktigt halt. MEN - också sådana som jag garanterat slår ihjäl mig med på betongen i stallet. Så jag förstår precis varför man plockar av. Men det är ju skillnad på betong och betong (om den är slät eller ruggad, grov eller fin osv)

Min betong i stallet slår HÄSTARNA ihjäl sig på om de har skor och/eller broddar.. Den är fin, slät, lättsopad - och livsfarlig.. (Jag har gummimattor över dock där hästarna går/står)

:confused:
Varför skulle du slå ihjäl dig mer med brodd på det är ju precis tvärtom har likadan kul snorhal betong och tacka vet jag när man har brodd då får man tom själv grepp på den, förövrigt så har alla hästarna som står i det stallet nu när det är fuktigare när betonggolvet många dagar blir riktigt snorhalt alltid just brodd låga blindbroddar med iskärna enda som hjälper mot halkan på betonggolvet. Har lösa gummimattor (de cirkelformade som även finns som dörrmattor) precis där de svänger in i sina boxar men blir lite för många att flytta när man skall sopa att klä in hela gången, de släta smalräfflade gummimattorna funkar inte här nere blir snorhalt när de kommer in med slask under fötterna.

Ja, varför är en bra fråga, men faktum är att den ÄR snorhal. Både folk och fä står på öronen om det är metall mot betongen. Upptäckte det hastigt och olustigt första dagen jag hade hästar här. Sen dess har jag haft mattor där de går, just för det blir så såphalt.

Barfota hästar går bra, eller gummi mot golvet (skosulor på folk, barfotaboots på hästar), men metall = såphalt. Och brodd gör allt än värre, just för det blir så liten del mot golvet, och brodden glider ovanpå. Med brodd blir det som en curlingbana.

(Med styltor än värre)

Jag har TILLSYNES samma betong i lösdrifterna, dvs den ser likadan ut, slät, fin osv. Men är inte hälften så snorhal.

Det blir alltid mkt halare i stallgången det är allt smådamm som lägger sig där på ett helt annat sätt än tex i en lösdrift, kör av den med högtryckstvätt (med rejält tryck cm för cm) så skall du se att du får ett underbart golv en period som inte alls är halt tyvärr tar det inte lång tid förrän det är tillbaka igen men man kan njuta ett tag. Med järnskor är jag helt med dig då är det snorhalt det är just det som inte funkar här men med dessa små isbroddar (skall alltså vara med iskärna inte andra släta broddar) så hugger den tunna vassa kärnan fast i golvet och de kan gå obehindrat, själva brodden på dessa är inte ens en halvcm skulle mer gissa på 4mm hög när de är nya och kärnan kanske sticker ut 1 mm från start sen blir det lite mer kärna och mindre brodd så inget som knappt höjer upp skon från golvet men de vassa piggarna i skänkelarmarna gör att de inte kasar, iom att de är så låga så skall det mkt till innan de kan skada varandra med dem även om de sparkar så numera går faktiskt mina med sådana året om och bla min veterinärpraktik älskar mina piggar för de har haft problem med sin löpargång att gummit blivit snorhalt längst ner i ena delen mina hästar är de enda som glatt kan springa hela vägen ner utan att glida det minsta och det bara pga de små piggarna.

Gylle - jag är ledsen, men det är betongen som är såphal. Tyvärr (gissa hur många gånger jag svurit över den). Spelar ingen roll om den är nyligen rengjord eller ej.

Det är förresten lika halt med broddning som du beskriver (jag hade så bak första året L var broddad, då han kunde vara lätt i bakkärran vid maten).

I mitt fall tror jag att problemet är att när de gjöt golvet var tanken inte stall. Så de behövde inte bekymra sig om halkfaktorn alls, och valde utefter andra kriterier. Betong kan ju skifta väldigt, och du kan få en rad egenskaper t ex vad gäller halkighet (eller bristen på det).

FÖRDELEN med mitt golv är btw att det är närmast outslitligt. Shettisen skrapar i golvet i sin box. Inte en repa i golvet. (och det blir ju mer åren oftast 'rivmärken' eller i värsta fall en 'grund grop' annars, men det här syns inte ens ett märke på som sagt. Jag skulle dock ta aningens porösare om jag slapp halkigheten)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 863
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 155
Senast: muslidag
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans... 2
Svar
30
· Visningar
7 579
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 822
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V