Sv: Finns ens rasen?
Blandrastik
Hmm, samojed är en ras vi inte funderat på. Jag har ingen erfarenhet av samojed mer än att jag vet att de är långsamma draghundar, dvs de är avlade för att dra långsammare och tyngre än huskies. Ska kolla upp dem
Anledningen till att hunden ska dra fort är att jag och sambon gärna skulle vilja träna tillsammans. Som det ser ut idag är det inte längre möjligt då vår alaskan husky drar ifrån vår schäfer/siberian husky. Samtidigt vill jag inte ha en till husky, då jag vill ha en hund att arbeta med inom apportering, sök och lydnad. Något som ofta inte intresserar en husky i den mån som är önskvärt.
Ambra
Tyvärr går schäfer bort, de är för långsamma tyvärr. Annars är de bra brukshundar
Haukur
En Vorsteh är redan planerad att införskaffa inom 1-2 år då sambon ska ta jägarexamen nu till hösten och ska ha den till jakt. Vorstehn klarar flera av de önskemål vi har hos en hund, däremot går det inte att förakta att det är en fågelhund och det kan ställa till problem då jag vill ha en hund som kan följa med ut på ridturer och i övrigt ha mycket lös.
Vi planerar inte en fjärde hund i dagsläget, men när nuvarande hundar blivit äldre kommer jag vilja ha en hund som fungerar bra både till drag, lydnad, sök, apport och som inte har så stor jaktinstinkt.
Än så länge verkar Vortehn ligga bäst till, men det hade varit trevligt med en hund utan så mycket jakt (och den vorsteh vi planerar att skaffa kommer tränas mest av min sambo eftersom det är han som ska jaga med den).
Yennork
Hmm, nä polarraser är egentligen inget som är förstahandsvalet, men samojed ska jag kolla på. En ras som jag faktiskt inte ens tänkt på.
Vår andra fundering är en border collie, de syns ibland inom drag, men hur bra de sedan är och trivs med det vet jag däremot inte riktigt. Däremot brukar de ju däremot prestera bra inom bruksgrenarna.
Men jag vill ha BÅDA delarna