Finns ens rasen?

Sv: Finns ens rasen?

Jag tror nog att en dobermann är ett bra val om du är noga med uppfödare och linjer! Vad gäller övriga raser så finns det faktiskt en korthårig collie som tävlas i drag(nordisk stil), har certpoäng och vann en klass på SM i år, men den kan ju inte konkurrera med en husky.
 
Sv: Finns ens rasen?

Nu blir det lite OT, men jag googlade på vizlan och både jag och sambon fastnade för den som jakthund till honom då den tydligen ska vara väldigt lik vorstehn eftersom spår av vorsteh går att finna i rasen, men att den saknade de egenskaper som vi helst vill undvika hos en jakthund ( bl a mindre vakt). Så för oss lät rasen väldigt positiv, av det vi kunde läsa om den...

Vi försökte googla på den men informationen var lite tunn. Förmodligen för att rasen inte verkar vara så stor i Sverige...
Kan du något mer om den som du vill dela med dig av? :bow:


Har en kompis som har en supertrevlig vizsla, med D-höfter... Han är verkligen en perfekt hund för övrigt, stannar på gården, går bra på fält, schysst, snygg osv.

Jag hade importerat en om det är en ras ni gillar för vad jag vet finns det ingen seriös uppfödare i Sverige som jobbar med jaktbiten och har hälsosamma hundar (pga snäv avelsbas).
 
Sv: Finns ens rasen?

Det kanske är en fördom jag har!
Jag har själv aldrig träffat en pointer som kan gå lös i skogen vid promenader, men träffat tre weimaraner som tävlat spår, bruks och upp till lydnadsklass 2 :)

Det är nog en fördom;) Känner flera som har pointer, bland annat en som tävlat VM i fält för ngt år sen, och de har superkoll på sina jyckar utan svårigheter.

Men visst tror jag ändå att de kontinentala är mer allround. Spinone och Bracco är ju också underbart trevliga hundar, men passar nog inte just till drag.
 
Sv: Finns ens rasen?

Har en kompis som har en supertrevlig vizsla, med D-höfter... Han är verkligen en perfekt hund för övrigt, stannar på gården, går bra på fält, schysst, snygg osv.

Jag hade importerat en om det är en ras ni gillar för vad jag vet finns det ingen seriös uppfödare i Sverige som jobbar med jaktbiten och har hälsosamma hundar (pga snäv avelsbas).

Nu är det iofs inte säkert att det blir en vizsla eftersom vi precis börjat titta på dem. Vorstehn står sig fortfarande stark i flera avseenden.

Däremot verkar det i alla fall finnas en seriös uppfödare i Sverige, Busvizslans kennel. Den kändes väldigt seriös då hundarna är avlade för jakt, att hon avlar på individer som godkänts av avelsrådet samt att hon valt att ta en hane från Ungern för att få in nytt blod.
 
Sv: Finns ens rasen?

Vad kul att det finns någon som avlar seriöst! Vet att min kompis hade bekymmer när de letade hund.
 
Sv: Finns ens rasen?

Vorsteh är en vanlig draghund och förig.

Jättemånga proffesionella tävlingshundar inom drag är vorsteh eller korsningar med vorsteh.

Vår granne har en vorsteh tik som används till jakt och det är en mycket trevlig social och hyfsat lydig hund med MYCKET energi.

/KT
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 429
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 303
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 448
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 966
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp