Finns min drömhund?

@Acto @Vastgota
Jag tränade lydnad tillsammans med en del korthåriga collies för några år sedan, och det verkade vara trevligt temperament på dem även om de inte var i närheten av att vara lika på hugget som min blandras. Jag var lite inne på collie när jag funderade på pudeln, men det blev pudel istället. Dock såg jag en långhårig köra agility nu för någon månad sedan, och, ehm, det gick inte fort... :grin: Normalt sett brukar hundarna springar snabbare än mattarna, men den matten kunde jogga bredvid när den galopperade på banan :p Är det mer tryck i de korthåriga? Eller snarare, är det mer tryck i bruksavlade korthåriga? Finns det bra bruksavlade långhåriga också eller måste man leta bland korthåriga för att hitta en bra? Hur blir pälsen när de fäller? Är de inte också ganska tunnpälsade? Minns att det var en av de korthåriga collisarna som hade täcke på före och efter vi körde agility på hösten.

@kimmis87
Ja, jag hade ju gärna velat kunna ha hunden lös utan att den drar efter vilt :). Tror du det är lättare att få apporterande jakthundar (d.v.s. retriever, spaniel, vattenhundar) att hänga med utan att dra efter vilt?
Det enda som märks på min pudel av att hon är vattenapporterande jakthund i grunden är ett väldigt stort intresse för fåglar, och döda fåglar har hon inget emot att ta i munnen :grin:... Simma har hon dock hittills inte sett poängen med, och inte heller ta andra saker i munnen. Framförallt är problemet att hon inte vill greppa sakerna - hon kan öppna munnen och ha en sak i munnen, men bara tills den trillar ut, hon gör inget för att greppa tag i något (hon har till och med tappat ben hon fått för att hon inte ville greppa tag i dem :p).
Det hade definitivt varit ett plus att slippa alla hår :p. Men det känns som om det är svårare att hitta en bra storpudel. Jag har visserligen inte kollat runt överdrivet mycket, men finns det någon kennel där majoriteten av avkommorna/helsyskonen till föräldrarna etc. är röntgade, mentaltestade och gärna har någon typ av arbetsmerit?

@Lena Furberg
Jag har titta lite på beauceron men aldrig riktigt träffat några annat än att jag sett några på långt håll. Hur är de med pälsen och fällning? Får de plats i agilitytunnlar? Hur lättränade/lättmotiverade är dem? Hur stor skillnad är det mellan olika uppfödare - är alla hundar ungefär jämnbra eller är det som med t.ex. collie, tollare och aussie att det gäller att hitta rätt?

@Fisherling
Ja, jag har förstått att vännens aussie är lite av ett undantag när det gäller storleken :p

@Tingeling84
Hur är de med päls/fällning? Jag har fått för mig att de har en del problem med mentaliteten, hur svårt är det att hitta en bra hund?

@Linda_A
Ja, jag är inte alls särskilt glad i korta nosar, och med boxer är det ju även problem med att de har så kort päls.
Jag är inte HELT insatt, men känner att vissa uppfödare siktar mer på brukset än andra, men i stort sett samtliga är inriktade på aktiva hundar som ska jobba, på ett eller annat sätt.
Min Beauceron (kastrerad hane) fäller en del vissa tider på året men det går att borsta bort underullen (som är jobbigast) med vanlig borstning. Inget trassel, inga problem.
Han är extremt lättmotiverad, då han älskar ALLT! -Alltid redo! är hans måtto. Oavsett vad det gäller. Inga problem alls i en trång agilitytunnel (och han är nog 74 cm hög, dvs för hög för sin ras...) utan susar igenom som en lycklig blixt. Han älskar allt - spår, sök, lydnad, agility, uppletande, you name it. Han älskar också att bara gå promenader, simma, sova med oss i sängen, slappa i trädgården, vad som helst.
Men kolla gärna med t.ex. @Åsa A om du vill ha lite koll på uppfödare, hon har bättre info :-)
 
@Acto @Vastgota
Jag tränade lydnad tillsammans med en del korthåriga collies för några år sedan, och det verkade vara trevligt temperament på dem även om de inte var i närheten av att vara lika på hugget som min blandras. Jag var lite inne på collie när jag funderade på pudeln, men det blev pudel istället. Dock såg jag en långhårig köra agility nu för någon månad sedan, och, ehm, det gick inte fort... :grin: Normalt sett brukar hundarna springar snabbare än mattarna, men den matten kunde jogga bredvid när den galopperade på banan :p Är det mer tryck i de korthåriga? Eller snarare, är det mer tryck i bruksavlade korthåriga? Finns det bra bruksavlade långhåriga också eller måste man leta bland korthåriga för att hitta en bra? Hur blir pälsen när de fäller? Är de inte också ganska tunnpälsade? Minns att det var en av de korthåriga collisarna som hade täcke på före och efter vi körde agility på hösten.
.
@Vastgota och @Dentaku kan ge mkt bättre input gällande KH collie (samt lh collie) än jag.

Min uppfattning är att det är mer tryck i KH collie än i lh collie som utgångspunkt MEN samtidigt att skillnaderna mellan kullar inom ”rasen” är större än mellan KH collie och lh collie (om man jmf bruksavlad lh collie med bruksavlad KH collie så skulle alltså jag säga att skillnaderna är mkt små/obefintliga). Alltså det finns bra lh collie kullar/hundar med tryck i från mer bruksinriktade linjer.

Sen kan man ju inte jämföra - enligt mig - en bruksavlad collie med tex en bruksavlad aussie. Aussien kommer vara mer brukshund.
 
Ja det var ju det som var min poäng.
Fast om dobermann anses ha väldigt mycket jakt av brukshundarna, så borde väl de andra ha mindre problem med jakt? Det jag menade var att jag hört att dobermann ska vara ovanligt jaktintresserad i jämförelse med "liknande" hundar
 
Fast om dobermann anses ha väldigt mycket jakt av brukshundarna, så borde väl de andra ha mindre problem med jakt? Det jag menade var att jag hört att dobermann ska vara ovanligt jaktintresserad i jämförelse med "liknande" hundar
Bara för att de har mindre så betyder det inte att de har så lite att det inte är ett problem.
Framförallt om man ska kunna rida med hunden lös.
 
Absolut, men flera rekommenderar ju schäfer och dobermann, och jag känner till ett antal ägare som har ganska bra lydnad på sina, men som absolut inte kan ha dem lösa i närheten av vilt...

Vi har inga problem med att ha våra Schäfrar lösa. Vissa har varit ett större jobb med medans vissa andra har varit lätta då de gärna vill vara sin förare till lags.
 
Bara för att de har mindre så betyder det inte att de har så lite att det inte är ett problem.
Framförallt om man ska kunna rida med hunden lös.

Fast iaf schäfer upplever jag att folk ganska ofta kan ha lösa. De har ofta så pass högt föremålsintresse att de går att belöna upp med tex boll hos föraren.

Jag har iaf kunnat ha med mina på ridturer. Den tiken jag har nu kunde jag stoppa även när en hare dök upp bara några få meter framför näsan på henne.
 
Fast iaf schäfer upplever jag att folk ganska ofta kan ha lösa. De har ofta så pass högt föremålsintresse att de går att belöna upp med tex boll hos föraren.

Jag har iaf kunnat ha med mina på ridturer. Den tiken jag har nu kunde jag stoppa även när en hare dök upp bara några få meter framför näsan på henne.
Jag upplever tvärtom :)
 
Jag upplever tvärtom :)

Det kanske har handlat om ägare som inte har varit så intresserade av träning eller saknat kunskap?

Jag är ju uppfödare av rasen och umgås med mängder av Schäfrar. Många ägare är genuina djur och narurmänniskor som rider, är mycket i skog och mark osv och jag vet nog bara en som aldrig kan ha sin Schäfer lös pga jakten.
 
Det kanske har handlat om ägare som inte har varit så intresserade av träning eller saknat kunskap?

Jag är ju uppfödare av rasen och umgås med mängder av Schäfrar. Många ägare är genuina djur och narurmänniskor som rider, är mycket i skog och mark osv och jag vet nog bara en som aldrig kan ha sin Schäfer lös pga jakten.

Det var länge sedan jag höll på med Schäfer, men tycker att om de är som förr, skulle jag tycka att en schäfer skulle passa. Jag var dagmatte åt 4 schäfrar, 2 + 2, när jag gick i grundskolan dvs. max 15 år, och jag tränade jättemycket med dem och hade de lösa och lydiga, trots min ringa ålder och erfarenhet.
 
Jag är inte HELT insatt, men känner att vissa uppfödare siktar mer på brukset än andra, men i stort sett samtliga är inriktade på aktiva hundar som ska jobba, på ett eller annat sätt.
Min Beauceron (kastrerad hane) fäller en del vissa tider på året men det går att borsta bort underullen (som är jobbigast) med vanlig borstning. Inget trassel, inga problem.
Han är extremt lättmotiverad, då han älskar ALLT! -Alltid redo! är hans måtto. Oavsett vad det gäller. Inga problem alls i en trång agilitytunnel (och han är nog 74 cm hög, dvs för hög för sin ras...) utan susar igenom som en lycklig blixt. Han älskar allt - spår, sök, lydnad, agility, uppletande, you name it. Han älskar också att bara gå promenader, simma, sova med oss i sängen, slappa i trädgården, vad som helst.
Men kolla gärna med t.ex. @Åsa A om du vill ha lite koll på uppfödare, hon har bättre info :-)

Ja, de fäller en del, värst med de kastrerade, men ingen direkt jobbig pälsvård i övrigt. Det är en ras som man kan ta "direkt från skogen in i utställningsringen" typ. :D Rasen är heller inte uppdelad i utställnings- och bruksdel, tack och lov.

Min erfarenhet - har idag 4 beauceroner, vilket gör totalt 6 stycken (7 om vi ska räkna en äldre omplacering som vi bara hade i 5 månader innan hon gick bort väldigt hastigt) - är att det är roliga, lättmotiverade hundar med stor vilja att jobba tillsammans med sin förare om man bara behandlar dem schysst. Hårda metoder brukar resultera antingen i en hund som stänger ner eller en som blir stökig och jobbig.

Ang. agility - jag tränade agility med min idag 5-åriga hane och han är 70 centimeter - tunnlarna var hans absoluta favorithinder och han var riktigt riktigt snabb för sin storlek - visst, inte border collie-snabb men hans långa steg gjorde att det gick snabbare än det såg ut. Tyvärr skadade han sig illa vid en träning och har därefter varit sjukskriven efter flera operationer. Otroligt synd då han är en helt fantastisk hund på alla sätt och vis.

Vi har en 5 månaders valp här nu, där båda föräldrarna är halvsyskon till ovanstående hane och jag tror att hon kommer att bli en toppenhund hon med. Hon är importerad från Belgien, av den enkla anledningen att jag ville ha just dessa linjerna.

Som alltid ska man ju vara uppmärksam när man letar valp, kolla föräldrarna och bakåt, men jag tycker nog att idag är det inte jättesvårt att få tag i en bra beauceron - rasen har stabiliserat sig oerhört mycket, jämfört hur det var när jag började med rasen 2001.

Jag tycker de är helt fantastiska hundar med kapacitet till väldigt mycket. Här i Sverige har vi hundar som tävlar i lydnad, rallylydnad, nosework, bruks/IPO, drag. Även agility och viltspår är det en del som provat på med bra resultat.

När det gäller jakt och kunna ha dem lösa så är det en av mina (min idag 11-åriga omplacering) som inte varit helt lätt. Han var dock 1 år när vi tog över honom och hade redan lärt sig att det var kul att jaga... :meh: Jag jobbade med inkallning med rejäla belöningar i ca. 6 månader, därefter kunde jag ha honom lös och stoppa honom om det for upp vilt. Men efter en stroke (eller vad det nu var, veterinärerna var inte helt säkra men något neurologiskt var det i alla fall, han var jättesjuk) vid 5 års ålder blev det svårt då hans impulskontroll nästan försvann helt.

Övriga har varit allt från enkla till superenkla att få viltrena. Några av dem har överhuvudtaget inte varit intresserade av att jaga - bland annat min andra 11-åring, som är kullbror till omplaceringen... han och min första beauceron Kenzo jagade glatt trasan på MH:et men har aldrig ens funderat på att dra efter djur.
Valpen har visat en del intresse för fåglar men eftersom hon är galen i mat så har hon snabbt fattat att det är mer intressant att komma till matte och få köttbullar än att jaga efter fåglarna.

Jag tycker de är förhållandevis enkla hundar (för en bruksras) med god kapacitet till arbete. Glada och positiva, ibland lite clowniga men kan ändå samla ihop sig när det behövs. Hälsotillståndet i rasen är bra, HD/ED finns ju men inte värre än hos de övriga bruksraserna, i övrigt inga rasbundna sjukdomar.

@__sofia__ Enklast är nog att försöka träffa några stycken och bilda dig en egen uppfattning. Bor du i närheten av Skåne får du väldigt gärna komma och träffa mina. :)
 
@Acto @Vastgota
Jag tränade lydnad tillsammans med en del korthåriga collies för några år sedan, och det verkade vara trevligt temperament på dem även om de inte var i närheten av att vara lika på hugget som min blandras. Jag var lite inne på collie när jag funderade på pudeln, men det blev pudel istället. Dock såg jag en långhårig köra agility nu för någon månad sedan, och, ehm, det gick inte fort... :grin: Normalt sett brukar hundarna springar snabbare än mattarna, men den matten kunde jogga bredvid när den galopperade på banan :p Är det mer tryck i de korthåriga? Eller snarare, är det mer tryck i bruksavlade korthåriga? Finns det bra bruksavlade långhåriga också eller måste man leta bland korthåriga för att hitta en bra? Hur blir pälsen när de fäller? Är de inte också ganska tunnpälsade? Minns att det var en av de korthåriga collisarna som hade täcke på före och efter vi körde agility på hösten.

@kimmis87
Ja, jag hade ju gärna velat kunna ha hunden lös utan att den drar efter vilt :). Tror du det är lättare att få apporterande jakthundar (d.v.s. retriever, spaniel, vattenhundar) att hänga med utan att dra efter vilt?
Det enda som märks på min pudel av att hon är vattenapporterande jakthund i grunden är ett väldigt stort intresse för fåglar, och döda fåglar har hon inget emot att ta i munnen :grin:... Simma har hon dock hittills inte sett poängen med, och inte heller ta andra saker i munnen. Framförallt är problemet att hon inte vill greppa sakerna - hon kan öppna munnen och ha en sak i munnen, men bara tills den trillar ut, hon gör inget för att greppa tag i något (hon har till och med tappat ben hon fått för att hon inte ville greppa tag i dem :p).
Det hade definitivt varit ett plus att slippa alla hår :p. Men det känns som om det är svårare att hitta en bra storpudel. Jag har visserligen inte kollat runt överdrivet mycket, men finns det någon kennel där majoriteten av avkommorna/helsyskonen till föräldrarna etc. är röntgade, mentaltestade och gärna har någon typ av arbetsmerit?

@Lena Furberg
Jag har titta lite på beauceron men aldrig riktigt träffat några annat än att jag sett några på långt håll. Hur är de med pälsen och fällning? Får de plats i agilitytunnlar? Hur lättränade/lättmotiverade är dem? Hur stor skillnad är det mellan olika uppfödare - är alla hundar ungefär jämnbra eller är det som med t.ex. collie, tollare och aussie att det gäller att hitta rätt?

@Fisherling
Ja, jag har förstått att vännens aussie är lite av ett undantag när det gäller storleken :p

@Tingeling84
Hur är de med päls/fällning? Jag har fått för mig att de har en del problem med mentaliteten, hur svårt är det att hitta en bra hund?

@Linda_A
Ja, jag är inte alls särskilt glad i korta nosar, och med boxer är det ju även problem med att de har så kort päls.

Mentalt har det hänt mycket med rasen,synd att stämpeln med dålig mentalitet hänger kvar. Finns fortfarande osäkra individer som i alla raser,men jag tycker överlag de är stabila hundar med bra on/offknapp. Mina har aldrig haft problem med att bli hanterade av andra människor och funkat superbra att ha med på resor och i storstan utan nån direkt träning.

Köper man hund från de välkända uppfödarna som kan rasen är det inte så svårt att få tag på en bra hund, dock akta sig för dom på blocket som vill ha gulliga valpar efter sin snälla tik som på mh både är skotträdd och har noll lekintresse...

Pälsen fäller de 2ggr/år däremellan fäller de typ inget alls. De finns både i långhår och korthårig. Jag har en av varje och den korthåriga kräver i princip ingen pälskötsel alls, den långhåriga kräver egentligen inte heller så mycket mer än att hon behöver längre tid att torka.
 
Mentalt har det hänt mycket med rasen,synd att stämpeln med dålig mentalitet hänger kvar. Finns fortfarande osäkra individer som i alla raser,men jag tycker överlag de är stabila hundar med bra on/offknapp. Mina har aldrig haft problem med att bli hanterade av andra människor och funkat superbra att ha med på resor och i storstan utan nån direkt träning.

Köper man hund från de välkända uppfödarna som kan rasen är det inte så svårt att få tag på en bra hund, dock akta sig för dom på blocket som vill ha gulliga valpar efter sin snälla tik som på mh både är skotträdd och har noll lekintresse...

Pälsen fäller de 2ggr/år däremellan fäller de typ inget alls. De finns både i långhår och korthårig. Jag har en av varje och den korthåriga kräver i princip ingen pälskötsel alls, den långhåriga kräver egentligen inte heller så mycket mer än att hon behöver längre tid att torka.
Helt lätt kan det väl inte vara att hitta en bra vit herde med tanke på att inte ens 45% gör MH och knappt 70% röntgas. Har sett en hel del som inte är bekväma med hanteringen på utställning. Tyvärr, för de bra vita herdar jag träffat är fantastiska och jag tror rasen hade tjänat på att utvärderas bättre.
 
@Vastgota och @Dentaku kan ge mkt bättre input gällande KH collie (samt lh collie) än jag.

Min uppfattning är att det är mer tryck i KH collie än i lh collie som utgångspunkt MEN samtidigt att skillnaderna mellan kullar inom ”rasen” är större än mellan KH collie och lh collie (om man jmf bruksavlad lh collie med bruksavlad KH collie så skulle alltså jag säga att skillnaderna är mkt små/obefintliga). Alltså det finns bra lh collie kullar/hundar med tryck i från mer bruksinriktade linjer.

Sen kan man ju inte jämföra - enligt mig - en bruksavlad collie med tex en bruksavlad aussie. Aussien kommer vara mer brukshund.

Jag skulle säga att skillnaden mellan en bra lh collie och en bra kh collie är försvinnande liten. Skillnaderna finns mer i kombinationer och kullar än i hårlag. Sen tvekar jag att använda termen "bruksavlade collies" då det finns oerhört få avelsdjur med bruksmeriter, både på kort- och långhårssidan. Det betyder inte att det inte finns arbetsegenskaper, men en måste veta vad en ska leta efter.
 
@__sofia__
Hur intresserad är du av agility och på vilken nivå? Om man tittar på hundarna som tävlar i XL i klass 3 så är det Border Collie som dominerar i resultatlistorna. En del kelpies, tollare och aussies finns. För att kunna hävda sig på den nivån behöver hunden vara väldigt smidig och kvick. Varken KH collie, schäfer eller beaceuron är tillräckligt smidiga och nätta för det. Däremot om du tänker dig att träna och tävla mer på skoj och nöjer dig med klass 1/2 så går det med de flesta raser!
 
Det kanske har handlat om ägare som inte har varit så intresserade av träning eller saknat kunskap?

Jag är ju uppfödare av rasen och umgås med mängder av Schäfrar. Många ägare är genuina djur och narurmänniskor som rider, är mycket i skog och mark osv och jag vet nog bara en som aldrig kan ha sin Schäfer lös pga jakten.
Jo då, det har varit bruksfolk som har fött upp mängder av schäfrar till både polis och väktare.

"Har hunden väl dragit en gång så kommer den alltid dra så fort den ser vilt"

Och så hade de några som alltid fick gå kopplade.

Jag känner till en flera andra schäfrar där ägaren inte kan ha dem lösa alls.
 
Jo då, det har varit bruksfolk som har fött upp mängder av schäfrar till både polis och väktare.

"Har hunden väl dragit en gång så kommer den alltid dra så fort den ser vilt"

Och så hade de några som alltid fick gå kopplade.

Jag känner till en flera andra schäfrar där ägaren inte kan ha dem lösa alls.

Fast alltså. Det stämmer ju faktiskt inte att en hund som dragit en gång inte skulle gå att få lydig.

Svårare ja. Eftersom att det är självbelönande. Men absolut inte omöjligt.

Låter helt enkelt som att just dom antingen hade dålig kunskap, eller hundar med ovanligt hög jaktlust och/eller lågt förarintresse/föremålsintresse.
 
Fast alltså. Det stämmer ju faktiskt inte att en hund som dragit en gång inte skulle gå att få lydig.

Svårare ja. Eftersom att det är självbelönande. Men absolut inte omöjligt.

Låter helt enkelt som att just dom antingen hade dålig kunskap, eller hundar med ovanligt hög jaktlust och/eller lågt förarintresse/föremålsintresse.

Ja jag kan inte svara på vilket, men det är en uppfödare som har gått igenom rätt många kullar, tävlat en hel del själv och när det var träning så var hundarna super, 100% med föraren. (Och med rätt många så tror jag att hen hade gått igenom alfabetet 2 ggr för 15 år sedan när jag var där).

Jag tänker att det är lite som min ena hund. Så länge jag har 100% koll, har henne nära och inte tappar fokus för en sekund så drar hon inte efter vilt. Är detta möjligt att göra när jag rider? Inte en chans. Därför får hon inte vara med när jag rider, och jag tar inte risken att ha henne lös där jag tror att det finns vilt.

Jag vill kunna slappna av och rida när jag rider. Hunden ska liksom vara ett bihang som följer efter typ. Givetvis finns det schäfrar som klarar det, men jag upplever att schäfern ofta har svårt att bara vara ett bihang.

Men personligen så tror jag att det finns andra som passar mkt bättre till just den biten. Framförallt om vi pratar agility på nivå 3 med.

Nej jag tycker att schäfern inte är passande till det TS söker.

Ni behöver såklart inte hålla med, det är ok att ha olika åsikter ;)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 022
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 233
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 281
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
3 103
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp