Finns min drömhund?

@Marje
Jag är mest intresserad av agilityträning som ett roligt sätt att träna med hunden, så det räcker med att hunden funkar i klass 1/2 :) Men jag vill ju dock ha en hund som är smidigare och nättare än t.ex. en utställningslabbe ;)

@Åsa A
Jag bor i Östergötland, så lite långt bort. Däremot så bor släkten i mellersta Skåne, så jag är nere där och hälsar på en del gånger varje år. Dock så brukar det, ehm, inte precis vara mycket tid över när jag är där nere :grin:. Men jag skriver upp det, så var beredd på att jag kanske kontaktar dig om jag ska ner till Skåne någon gång och har en dag över ;) Du känner ingen här uppe som har beauceroner som man får träffa? Har inte sett någon de gånger jag varit ute och tävlat här uppe, bara innan jag flyttade från Skåne.
 
@Marje
Jag är mest intresserad av agilityträning som ett roligt sätt att träna med hunden, så det räcker med att hunden funkar i klass 1/2 :) Men jag vill ju dock ha en hund som är smidigare och nättare än t.ex. en utställningslabbe ;)

@Åsa A
Jag bor i Östergötland, så lite långt bort. Däremot så bor släkten i mellersta Skåne, så jag är nere där och hälsar på en del gånger varje år. Dock så brukar det, ehm, inte precis vara mycket tid över när jag är där nere :grin:. Men jag skriver upp det, så var beredd på att jag kanske kontaktar dig om jag ska ner till Skåne någon gång och har en dag över ;) Du känner ingen här uppe som har beauceroner som man får träffa? Har inte sett någon de gånger jag varit ute och tävlat här uppe, bara innan jag flyttade från Skåne.

Haha, jag bodde i Östergötland tidigare i många år, men är numera tillbaka i Skåne sedan 5 år tillbaka. :D

Men @Lejonelle bor ju i Östergötland och har två beauceroner! Dessutom har du inte så långt till en vän till mig som föder upp rasen, hon är även är uppfödare till Lejonelles hundar. Så där har du lite att börja med.

Men ja, hör av dig om du är här nere, vi bor nästan mitt på Skånes östra kust så från mellersta Skåne ska det ju inte vara så långt hit (det är ju inte så långt mellan nånting här nere å andra sidan). Alltid roligt att visa upp rasen tycker jag. :)
 
Ja jag kan inte svara på vilket, men det är en uppfödare som har gått igenom rätt många kullar, tävlat en hel del själv och när det var träning så var hundarna super, 100% med föraren. (Och med rätt många så tror jag att hen hade gått igenom alfabetet 2 ggr för 15 år sedan när jag var där).

Jag tänker att det är lite som min ena hund. Så länge jag har 100% koll, har henne nära och inte tappar fokus för en sekund så drar hon inte efter vilt. Är detta möjligt att göra när jag rider? Inte en chans. Därför får hon inte vara med när jag rider, och jag tar inte risken att ha henne lös där jag tror att det finns vilt.

Jag vill kunna slappna av och rida när jag rider. Hunden ska liksom vara ett bihang som följer efter typ. Givetvis finns det schäfrar som klarar det, men jag upplever att schäfern ofta har svårt att bara vara ett bihang.

Men personligen så tror jag att det finns andra som passar mkt bättre till just den biten. Framförallt om vi pratar agility på nivå 3 med.

Nej jag tycker att schäfern inte är passande till det TS söker.

Ni behöver såklart inte hålla med, det är ok att ha olika åsikter ;)

Det är därför man belönar upp sin inkallningssignal/brytsignal. Då är hunden inte bara ett bihang.

Som sagt. Vill man inte träna hunden utan ser den som ett bihang är inte en driftstark brukshund särskilt lämplig överhuvudtaget.

Sen har mina hundar "bara varit" när jag rider. Och när jag går. Förutom när jag ropar eller kommenderar något annat. Fördelen med många brukshundar är att de är väldigt lättbelönade och lättlärda.

TS verkar ju dock vilja ha en rätt stor hund så agility kanske inte är så viktigt att konkurrera inom tänker jag.
 
Det är därför man belönar upp sin inkallningssignal/brytsignal. Då är hunden inte bara ett bihang.

Som sagt. Vill man inte träna hunden utan ser den som ett bihang är inte en driftstark brukshund särskilt lämplig överhuvudtaget.

Sen har mina hundar "bara varit" när jag rider. Och när jag går. Förutom när jag ropar eller kommenderar något annat. Fördelen med många brukshundar är att de är väldigt lättbelönade och lättlärda.

TS verkar ju dock vilja ha en rätt stor hund så agility kanske inte är så viktigt att konkurrera inom tänker jag.

Jag skrev inte att hunden alltid skulle vara ett bihang, utan bara när man rider.

Eller håller ni stenkoll på era hundar när ni rider? Hur lyckas ni med det och samtidigt faktiskt rida undrar jag då?
 
Jag skrev inte att hunden alltid skulle vara ett bihang, utan bara när man rider.

Eller håller ni stenkoll på era hundar när ni rider? Hur lyckas ni med det och samtidigt faktiskt rida undrar jag då?

Men vad menar du med bihang? Att den bara finns där och du inte behöver bry dig om den oavsett om det dyker upp folk, hundar, vilt och bilar?

Jag har ögon? :D Nej men jag vet inte? Hur kan man inte se om någon/något kommer eller hundarna börjar springa iväg? Inte kollar jag ju ner på hästen när jag rider.
 
@__sofia__
Hur intresserad är du av agility och på vilken nivå? Om man tittar på hundarna som tävlar i XL i klass 3 så är det Border Collie som dominerar i resultatlistorna. En del kelpies, tollare och aussies finns. För att kunna hävda sig på den nivån behöver hunden vara väldigt smidig och kvick. Varken KH collie, schäfer eller beaceuron är tillräckligt smidiga och nätta för det. Däremot om du tänker dig att träna och tävla mer på skoj och nöjer dig med klass 1/2 så går det med de flesta raser!

Nåja, det har funnits med korthåriga collies på agility-SM ganska många år, så nog går det att komma rätt långt med rätt individ.
 
Jo då, det har varit bruksfolk som har fött upp mängder av schäfrar till både polis och väktare.

"Har hunden väl dragit en gång så kommer den alltid dra så fort den ser vilt"

Och så hade de några som alltid fick gå kopplade.

Jag känner till en flera andra schäfrar där ägaren inte kan ha dem lösa alls.

Ja vad ska man säga. Det finns ju alltid folk som inte vill hänga med i tiden vad gällande träning och fakta.

Föder ju själv upp för tjänst och bruks och har 17% av avkommorna i någon form av tjänst och känner inte alls igen resonemanget hos mina uppfödarkollegor. Känner heller inte att de är så jäkla omöjliga på vilt :confused:
 
Jag skrev inte att hunden alltid skulle vara ett bihang, utan bara när man rider.

Eller håller ni stenkoll på era hundar när ni rider? Hur lyckas ni med det och samtidigt faktiskt rida undrar jag då?

Om hunden har en bra inkallning så ropar man ju bara in den om något dyker upp. Sen är faktiskt de flesta Schäfrar rätt neutrala mot folk, boskap osv att de brukar inte vara direkt intresserade. Vilt som springer är givetvis en trigger som för många hundar men där kommer inkallningen in.
Oavsett ras ska alltid inkallning vara befäst och man ska ha koll och kontroll över hunden.

Att rida i skogen för motion av hästen är inte svårare än cykla tycker jag. Ska det jobbas häst med fokus på arbete hade jag däremot varit ensam. Och troligtvis på ridbana.
 
Men vad menar du med bihang? Att den bara finns där och du inte behöver bry dig om den oavsett om det dyker upp folk, hundar, vilt och bilar?

Jag har ögon? :D Nej men jag vet inte? Hur kan man inte se om någon/något kommer eller hundarna börjar springa iväg? Inte kollar jag ju ner på hästen när jag rider.

Jag har aldrig ridit med hund med på ridturen. Men jag har ridit mycket och är uppvuxen med brukshundar som tränats och tävlats (inte av mig). Men jag hade ju inte tagit med hund ut på ridturen om den inte var redo för det d.v.s. inte behöver så mycket stöttning/styrning från mig. En mer självgående hund som man kan kontrollera med enbart röstkommandon och som inte behöver millimeterstyrning. Ridturen hade fått vara en ren motionsrunda med en "färdig" hund till skillnad från en hundpromenad där hunden står i centrum och där varje promenad är ett träningstillfälle.

Jag hade alltså inte tagit med en hund som drar efter vilt. Då hade jag först tränat bort det utan att hästen är med. Jag hade inte heller tagit med en hund som måste kopplas eller gå fot för att kunna passera andra hundar och människor. Den hade varit tvungen att kunna hantera fler situationer korrekt på egen hand än vad den skulle behöva göra om jag gick (t.ex. inte söka kontakt med andra människor/hundar, inte jaga utan att jag behöver säga till den att den ska låta bli det). Så på det sättet kan man säga att den skulle behöva vara ett bihang, men kan också säga att man då skördar frukten av sitt arbete med hunden.
 
@Åsa A
Jag bor i Östergötland, så lite långt bort.

Du känner ingen här uppe som har beauceroner som man får träffa? Har inte sett någon de gånger jag varit ute och tävlat här uppe, bara innan jag flyttade från Skåne.

Du är välkommen att träffa mina.
Har en av varje, tik och hane, från samma uppfödning men olika linjer. Sinsemellan ganska olika men båda sociala, livliga, brötiga, arbetsvilliga typer som man kan ha mycket kul med.

Båda mina är i mästarklass rally, lägre klass bruks och nånstans typ klass 1-2 i de nya klasserna i lydnad (har inte tävlat lydnad sen klasserna gjordes om). Jag har kört en del agility på skoj men inte tävlat. Även nosework, de har en fantastisk näsa. En del tävlar barmarksdrag med dem.

Beauceroner tycker om att springa, orkar mycket men är inte hysteriskt arbetskrävande. De är stora och livliga med allt vad det innebär, de smälter inte in i tapeten direkt. Men är justa, ärliga och trogna till max.

När det gäller jakt har jag en av varje. Får jobba en del med saken. Bra att känna till är att unghundstiden är lång, de mognar sent.

Välkommen att höra av dig om du vill träffa dem. Vi finns i Östergötland.
 
Men vad menar du med bihang? Att den bara finns där och du inte behöver bry dig om den oavsett om det dyker upp folk, hundar, vilt och bilar?

Jag har ögon? :D Nej men jag vet inte? Hur kan man inte se om någon/något kommer eller hundarna börjar springa iväg? Inte kollar jag ju ner på hästen när jag rider.

Precis det översta menar jag :)

Det kanske bara är jag som har svårt med fokus men jag kan absolut missa något vilt när jag är ute och rider. Inte om vi bara lullar, men om vi jobbar så absolut.

Mina hundar upptäcker ju ofta djur långt före mig. Framförallt i skog där de inte syns bra. På öppen mark ser jag i regel vilt före hundarna.

Och sen, hur många kan kalla in hundarna när de redan har börjat springa? Jag har haft några där det här gått, och några där det här varit helt omöjligt. Träningen har haft väldigt lite med saken att göra där upplever jag.

Som den jag har nu, vi går alltid i koppel och det är ett Helvete att försöka få fokus när det är harar i närheten. Detta trots att vi övar varje dag.
 
Precis det översta menar jag :)

Det kanske bara är jag som har svårt med fokus men jag kan absolut missa något vilt när jag är ute och rider. Inte om vi bara lullar, men om vi jobbar så absolut.

Mina hundar upptäcker ju ofta djur långt före mig. Framförallt i skog där de inte syns bra. På öppen mark ser jag i regel vilt före hundarna.

Och sen, hur många kan kalla in hundarna när de redan har börjat springa? Jag har haft några där det här gått, och några där det här varit helt omöjligt. Träningen har haft väldigt lite med saken att göra där upplever jag.

Som den jag har nu, vi går alltid i koppel och det är ett Helvete att försöka få fokus när det är harar i närheten. Detta trots att vi övar varje dag.

Oj. Det förväntar jag mig faktiskt inte av någon av mina hundar och trodde inte att någon gjorde heller.

Njae mina kan jag kalla åter om de börjat springa. Ibland är det ju så jag märker det, att hundarna tar ett par språng.

Och inte har jag svårt att hålla koll på omgivningen heller. Men då har jag haft hund med sen jag var typ 13 på ridturer så hunden känns ungefär lika självklar att ha med som hästen när jag rider :)
 
Oj. Det förväntar jag mig faktiskt inte av någon av mina hundar och trodde inte att någon gjorde heller.

Njae mina kan jag kalla åter om de börjat springa. Ibland är det ju så jag märker det, att hundarna tar ett par språng.

Och inte har jag svårt att hålla koll på omgivningen heller. Men då har jag haft hund med sen jag var typ 13 på ridturer så hunden känns ungefär lika självklar att ha med som hästen när jag rider :)

Jag har haft 2 hundar som har klarat det med bravur. Och skulle nog inte våga rida med en hund som inte var sådan.

Vad som helst kan ju hända när man rider. Åker jag av så måste hunden ha lite eget trafikvett och inte bara på kommando. Och den måste sakna intresse för folk och andra hundar. Annars kan det ju bli väldigt tokigt.

Jag har oxå ridit i många år med hund, så jag tror inte att tiden spelar roll riktigt.
 
Jag har haft 2 hundar som har klarat det med bravur. Och skulle nog inte våga rida med en hund som inte var sådan.

Vad som helst kan ju hända när man rider. Åker jag av så måste hunden ha lite eget trafikvett och inte bara på kommando. Och den måste sakna intresse för folk och andra hundar. Annars kan det ju bli väldigt tokigt.

Jag har oxå ridit i många år med hund, så jag tror inte att tiden spelar roll riktigt.

Fast det kan ju hända något när man är ute och går, cyklar, springer osv också så det blir ju lite lustigt. Om det händer något får mina hundar gärna intressera sig för folk så folk kan fånga in dom faktiskt.

Men du vill typ att en hund ska gå genom livet och inte vara intresserad av något? Tänk så olika man kan tycka... Det hade för mig varit en skittråkig hund. Sen att jag lägger en grund som gör att mina värderar mig är en sak. Men hade något hänt mig vet jag inte alls hur hundarna hade reagerat.
 
Jag har haft 2 hundar som har klarat det med bravur. Och skulle nog inte våga rida med en hund som inte var sådan.

Att du har lyckats/råkat få två hundar som inte intresserar sig för folk, hundar, vilt, katter och automatiskt flyttar sig för bilar är ju en sak. Men det är ju knappast varken särskilt vanligt eller något att förvänta sig. Speciellt inte när man vill ha lite "mer" hund.

Tänker du likadant med en häst..?

Ärligt talat tycker jag det är lättare att hålla koll på omgivningen från hästryggen. Man sitter högre upp och hästen är snabbare.
 
@Acto @Vastgota
Jag tränade lydnad tillsammans med en del korthåriga collies för några år sedan, och det verkade vara trevligt temperament på dem även om de inte var i närheten av att vara lika på hugget som min blandras. Jag var lite inne på collie när jag funderade på pudeln, men det blev pudel istället. Dock såg jag en långhårig köra agility nu för någon månad sedan, och, ehm, det gick inte fort... :grin: Normalt sett brukar hundarna springar snabbare än mattarna, men den matten kunde jogga bredvid när den galopperade på banan :p Är det mer tryck i de korthåriga? Eller snarare, är det mer tryck i bruksavlade korthåriga? Finns det bra bruksavlade långhåriga också eller måste man leta bland korthåriga för att hitta en bra? Hur blir pälsen när de fäller? Är de inte också ganska tunnpälsade? Minns att det var en av de korthåriga collisarna som hade täcke på före och efter vi körde agility på hösten.

Såg detta först nu. Vad gäller tryck i hundarna så har @inverterad svarat bra. Jag upplever att jag har rätt bra tryck i mina två, inte som de mallar/schäfer som vi tränar med men fullt tillräckligt. Vad gäller pälsen så fäller tikarna två gånger om året och hanarna lite hela tiden. Dock är det den typen av päls som samlas i tussar, här sopar vi bara bort hår ett par extra gånger utöver de tillfällen vi dammsuger. Jag upplever inte korthåriga som tunnpälsade direkt, mina går i normalfall utan täcke ner till -15 grader ungefär. Dock försöker jag slänga på täcke mellan/efter träningspass på vintern för att minska risken för skador.
 
Men du vill typ att en hund ska gå genom livet och inte vara intresserad av något? Tänk så olika man kan tycka... Det hade för mig varit en skittråkig hund. Sen att jag lägger en grund som gör att mina värderar mig är en sak. Men hade något hänt mig vet jag inte alls hur hundarna hade reagerat.

Jag tycker nästan att det är lättare med en hund som har intresse för lite av varje, för den brukar vara lätt att träna. Min yngsta tycker att rådjur kan dra åt helvete och älskar att springa, så när hon drog efter ett rådjur var det lätt att tänka att hon skulle vara puts väck - men hon älskar också att kampa och leka med matte, så hon vände med en inkallning.
 
Jag tycker nästan att det är lättare med en hund som har intresse för lite av varje, för den brukar vara lätt att träna. Min yngsta tycker att rådjur kan dra åt helvete och älskar att springa, så när hon drog efter ett rådjur var det lätt att tänka att hon skulle vara puts väck - men hon älskar också att kampa och leka med matte, så hon vände med en inkallning.

Ja jag håller verkligen med. Gripa är ju så lätt att ha lös just för att hon har så höga drifter. Har jag framme bollen så kan ju nästan vad som helst hända runtomkring :D
 
Australian shepherd stämmer in på alla dina uppskrivna punkter. Lagom stor och smidig och passar till det du vill ha den till.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2
Svar
38
· Visningar
1 542
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 180
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 194
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
Svar
13
· Visningar
401
Senast: Troll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp