Finns min drömhund?

@Killaloe @Voff @Åsa A @Fisherling @Malibu_Stacy @emma82maria @hemlig @linnsan @Tuggben @Tonto

Känner att jag behöver förtydliga mitt inlägg :D

En ordentlig brukshund (t.ex. schäfer, dobermann, hovawart) kan definitivt bli aktuellt längre fram i tiden :D. Men under nästa hunds levnadstid kommer jag ju förhoppningsvis att få barn, och jag antar då att jag under något års tid inte kommer att ha tid/lust/ork till samma typ av aktivering som en ordentlig brukshund behöver för att må bra.

Det är även så idag att jag inte nödvändigtvis kör allt samtidigt, utan det kan vara månader med mer träning inom vissa områden. Den senaste månaden har det blivit mest lydnad med äldre hunden och mest spår med yngre, och inte så intensiv viltspår och rally för båda. Normalt sett är jag på brukshundklubben och tränar 1-3 gånger per vecka, totalt med båda hundarna, och sedan kör jag lite hemma (oftast flera korta pass snarare än längre, dock inte alltid så mycket - behöver bli bättre på det, framförallt nu i vinter när brukshundklubben inte är lika aktiv). Jag tycker om att tävla, och när jag planerat in någon tävling blir jag mer aktiv med träningen. Tyvärr har båda mina hundar C-höfter, så även om det blir lite agility och jogging/cykling så är det inte något jag satsat särskilt mycket på.

Samtidigt är jag också relativt ny på det här med hundar - den äldre hunden, som nu är 5 år, var min första hund - och jag har hittills bara blivit mer intresserad och aktiv.

Mina nuvarande hundar är en labradorblandning av en nättare och mer speedad modell (den äldre hunden) och en storpudel (den yngre hunden). Båda älskar att träna, men är inte så krävande som jag tänker mig att brukshundar är och framförallt storpudeln kräver inte aktivering på samma sätt som den äldre gjorde när hon var yngre. Båda är väldigt allroundiga och jag räknar med att båda kommer att klara mästarklassen i rally. De har båda kapacitet för att klara några klasser i lydnad om bara matte kan lära sig det :p (körde startklass med blandrasen förra helgen, och kom fram till att jag har svårt att komma ihåg att jag inte ska börja gå när tävlingsledaren säger "Momentet börjar" XD). Däremot så får ju inte den äldre köra bruks, och därför har intresset för bruks (och till viss del vanlig lydnad) varit ganska icke-existerande tills nu. Storpudelns stora problem är mentaliteten (rädsleproblem) och apportering - hon är inte ett dugg intresserad av att ha saker i munnen.
 
@__sofia__
Så som du beskriver ditt liv så tror jag absolut en aussie skulle passa. Tinja älskade när jag jobbade på gård och hon fick hänga med på ridturer, och de dagar som spenderades i stallet så behövde hon ingen annan aktivering, det blev tillräckligt ändå.

C-höfter är ingen dödsdom för sport som många verkar tro, min har B/C och vi tävlar högsta klassen agility med sikte på SM. Jag tror, om inte minnet sviker mig, att senaste hunden som vann SM i barmarksdrag för icke-draghundsraser hade C-höfter.

Det med att du kanske skaffar barn och kanske inte kommer orka samma typ av aktivering någon gång under hundens liv, tja.. Det är inget som skulle stoppa mig från att skaffa den hund jag vill ha nu.

Och jag tränar faktiskt sök med en kvinna som har sitt första barn nu, fastspänd på magen så blev han sökfigge bara 6 veckor gammal :p
 
@Killaloe @Voff @Åsa A @Fisherling @Malibu_Stacy @emma82maria @hemlig @linnsan @Tuggben @Tonto

Känner att jag behöver förtydliga mitt inlägg :D

En ordentlig brukshund (t.ex. schäfer, dobermann, hovawart) kan definitivt bli aktuellt längre fram i tiden :D. Men under nästa hunds levnadstid kommer jag ju förhoppningsvis att få barn, och jag antar då att jag under något års tid inte kommer att ha tid/lust/ork till samma typ av aktivering som en ordentlig brukshund behöver för att må bra.

Det är även så idag att jag inte nödvändigtvis kör allt samtidigt, utan det kan vara månader med mer träning inom vissa områden. Den senaste månaden har det blivit mest lydnad med äldre hunden och mest spår med yngre, och inte så intensiv viltspår och rally för båda. Normalt sett är jag på brukshundklubben och tränar 1-3 gånger per vecka, totalt med båda hundarna, och sedan kör jag lite hemma (oftast flera korta pass snarare än längre, dock inte alltid så mycket - behöver bli bättre på det, framförallt nu i vinter när brukshundklubben inte är lika aktiv). Jag tycker om att tävla, och när jag planerat in någon tävling blir jag mer aktiv med träningen. Tyvärr har båda mina hundar C-höfter, så även om det blir lite agility och jogging/cykling så är det inte något jag satsat särskilt mycket på.

Samtidigt är jag också relativt ny på det här med hundar - den äldre hunden, som nu är 5 år, var min första hund - och jag har hittills bara blivit mer intresserad och aktiv.

Mina nuvarande hundar är en labradorblandning av en nättare och mer speedad modell (den äldre hunden) och en storpudel (den yngre hunden). Båda älskar att träna, men är inte så krävande som jag tänker mig att brukshundar är och framförallt storpudeln kräver inte aktivering på samma sätt som den äldre gjorde när hon var yngre. Båda är väldigt allroundiga och jag räknar med att båda kommer att klara mästarklassen i rally. De har båda kapacitet för att klara några klasser i lydnad om bara matte kan lära sig det :p (körde startklass med blandrasen förra helgen, och kom fram till att jag har svårt att komma ihåg att jag inte ska börja gå när tävlingsledaren säger "Momentet börjar" XD). Däremot så får ju inte den äldre köra bruks, och därför har intresset för bruks (och till viss del vanlig lydnad) varit ganska icke-existerande tills nu. Storpudelns stora problem är mentaliteten (rädsleproblem) och apportering - hon är inte ett dugg intresserad av att ha saker i munnen.
Alltså. Du verkar träna mer än vad jag gör, så den biten är nog lugn med brukshund.
Och brukshundsägare får barn med och det går bra ;)
Tränar med en kompis vars dotter sover i vagnen när vi kör lydnad och jag vet en annan som tränade IPO med sitt barn på ryggen så det går det med. Annars dör de inte av vila heller.
 
@Killaloe @Tonto @Fisherling @Malibu_Stacy
En på klubben har en ung aussie som hittills verkar väldigt trevlig (dock väldigt liten, den är snarare runt 40 cm än 50 cm, alla i kullen blev små), och det känns definitivt som en ras jag kan tänka mig att ha i framtiden - antingen som nästa hund eller ännu längre fram i tiden :) Och det med pälsen lät väldigt bra, är en aning trött på att hitta labradorblandningens hår exakt överallt ;)

@Malibu_Stacy @hemlig
Ja, klarar frestelsen gör väl alla med rätt träning, men man kan ju göra det lättare och svårare för sig själv ;) Jag tänker att det är lite som med pudeln - i slutändan kommer hon troligtvis lära sig både att apportering och att hantera t.ex. skott och tunnlar, men vägen dit är kanske lite längre ;)
 
Jag är oftast väldigt försiktig med att rekommendera min ras, tollaren, men i det här fallet tänkte jag på den hela vägen genom din text. En tollare är inte så där superlycklig i allt och alla som andra retriever utan alla jag känner har markerat med skall när någon okänd kommer. Sen hälsar de en stund och sen är det bra, tycker om människor men älskar inte alla. Kan även vara någon cm mindre än det du föreslår beroende på linjer men ligger kring 47 +- någon cm.

Gäller precis som i andra raser att välja rätt uppfödare och de som enligt mig har de bästa hundarna har också krav på att man jakttränar sin hund. Inte speciellt ansträngande och brukar vara väldigt roligt om man är intresserad av att jobba med sin hund.

Vill du ha mer tips och råd och kanske tips på uppfödare får du gärna höra av dig. Kan vara dags att höra av sig redan nu om du vill ha en hund om två år.
 
@Killaloe @Tonto @Fisherling @Malibu_Stacy
En på klubben har en ung aussie som hittills verkar väldigt trevlig (dock väldigt liten, den är snarare runt 40 cm än 50 cm, alla i kullen blev små), och det känns definitivt som en ras jag kan tänka mig att ha i framtiden - antingen som nästa hund eller ännu längre fram i tiden :) Och det med pälsen lät väldigt bra, är en aning trött på att hitta labradorblandningens hår exakt överallt ;)

@Malibu_Stacy @hemlig
Ja, klarar frestelsen gör väl alla med rätt träning, men man kan ju göra det lättare och svårare för sig själv ;) Jag tänker att det är lite som med pudeln - i slutändan kommer hon troligtvis lära sig både att apportering och att hantera t.ex. skott och tunnlar, men vägen dit är kanske lite längre ;)

Som sagt, högt matintresse är inte det som gör att hundarna väljer att gå dit och äta. Så välj inte bort en hund pga det. Det finns ju massvis med labbar som tävlar rally och inte bryr sig ett skvatt utan att deras ägare fått kämpa och slita sitt hår innan de kommit dit. Och vill du träna mycket är det avsevärt lättare med en hund som älskar mat och är lätt att belöna ;)
Min ena hund har stor nyfikenhet och vill hemskt gärna undersöka alla skojsiga föremål och matskålar etc men efter att vi jobbat mer med fokus struntar hon totalt i vad som än finns i 8:an. Min tränare säger detsamma :)
 
De kelpies jag har sett på senaste tiden har känts lite väl små :(
Är de inte också ganska rejält krävande när det gäller aktivering? Skulle de klara av en vecka utan någon mer ordentlig aktivering?

Det finns större Kelpies också. Välj en hane med stora föräldrar så ska du nog kunna komma upp i den storlek du tänker dig. Men jo, det finns rätt många riktigt små Kelpies också. Vill du ha tik så kan det bli betydligt svårare.

Din önskan om vakt tycker jag utesluter raser som retriever och spaniel som annars hade kunnat passa in.

Men det finns nog andra bruksraser som passar bättre in på dina önskemål. Men bruksraser kräver ju sin aktivering. Samtidigt så krävs det nog att hunden är tillräckligt liten, smidig och snabb för att kunna gå agility på någorlunda nivå eftersom den troligtvis kommer gå i samma storleksklass som t.ex. border collies som är blixtsnabba. En stor schäfer får det rätt svårt mot en border collie i agility tror jag. Om inte annat för att svängradien blir betydligt större. Men en liten nätt schäfertik kanske skulle kunna vara nåt? Vad säger ni andra som kan mer om schäfer och agility än jag?
 
Jag är oftast väldigt försiktig med att rekommendera min ras, tollaren, men i det här fallet tänkte jag på den hela vägen genom din text. En tollare är inte så där superlycklig i allt och alla som andra retriever utan alla jag känner har markerat med skall när någon okänd kommer. Sen hälsar de en stund och sen är det bra, tycker om människor men älskar inte alla. Kan även vara någon cm mindre än det du föreslår beroende på linjer men ligger kring 47 +- någon cm.

Gäller precis som i andra raser att välja rätt uppfödare och de som enligt mig har de bästa hundarna har också krav på att man jakttränar sin hund. Inte speciellt ansträngande och brukar vara väldigt roligt om man är intresserad av att jobba med sin hund.

Vill du ha mer tips och råd och kanske tips på uppfödare får du gärna höra av dig. Kan vara dags att höra av sig redan nu om du vill ha en hund om två år.

Åh, blir jättenyfiken varifrån du har en:D
Skickar dig ett pm hehe.
 
Utifrån ditt inlägg samt ditt svar/förtydligande tror jag också att en aussie kan passa samt kanske schäfer. Men ett annat alternativ kan vara collie som är mer ”light” brukshund än tex aussie, schäfer etc. Likt aussie (och andra bruksraser) krävs det dock att du är mkt noga med mentaliteten samt hittar en uppfödare som avlar mot bruks och inte utställning. Jag undrar dock om du inte söker efter ”mer hund” än collie.

Nu ska det sägas att jag inte själv har collie men siktar på att min nästa hund blir ett KH collie :). Pälsmässigt vet jag dock inte om KH collie uppfyller dina krav.
 
@Killaloe @Voff @Åsa A @Fisherling @Malibu_Stacy @emma82maria @hemlig @linnsan @Tuggben @Tonto

Känner att jag behöver förtydliga mitt inlägg :D

En ordentlig brukshund (t.ex. schäfer, dobermann, hovawart) kan definitivt bli aktuellt längre fram i tiden :D. Men under nästa hunds levnadstid kommer jag ju förhoppningsvis att få barn, och jag antar då att jag under något års tid inte kommer att ha tid/lust/ork till samma typ av aktivering som en ordentlig brukshund behöver för att må bra.

Det är även så idag att jag inte nödvändigtvis kör allt samtidigt, utan det kan vara månader med mer träning inom vissa områden. Den senaste månaden har det blivit mest lydnad med äldre hunden och mest spår med yngre, och inte så intensiv viltspår och rally för båda. Normalt sett är jag på brukshundklubben och tränar 1-3 gånger per vecka, totalt med båda hundarna, och sedan kör jag lite hemma (oftast flera korta pass snarare än längre, dock inte alltid så mycket - behöver bli bättre på det, framförallt nu i vinter när brukshundklubben inte är lika aktiv). Jag tycker om att tävla, och när jag planerat in någon tävling blir jag mer aktiv med träningen. Tyvärr har båda mina hundar C-höfter, så även om det blir lite agility och jogging/cykling så är det inte något jag satsat särskilt mycket på.

Samtidigt är jag också relativt ny på det här med hundar - den äldre hunden, som nu är 5 år, var min första hund - och jag har hittills bara blivit mer intresserad och aktiv.

Mina nuvarande hundar är en labradorblandning av en nättare och mer speedad modell (den äldre hunden) och en storpudel (den yngre hunden). Båda älskar att träna, men är inte så krävande som jag tänker mig att brukshundar är och framförallt storpudeln kräver inte aktivering på samma sätt som den äldre gjorde när hon var yngre. Båda är väldigt allroundiga och jag räknar med att båda kommer att klara mästarklassen i rally. De har båda kapacitet för att klara några klasser i lydnad om bara matte kan lära sig det :p (körde startklass med blandrasen förra helgen, och kom fram till att jag har svårt att komma ihåg att jag inte ska börja gå när tävlingsledaren säger "Momentet börjar" XD). Däremot så får ju inte den äldre köra bruks, och därför har intresset för bruks (och till viss del vanlig lydnad) varit ganska icke-existerande tills nu. Storpudelns stora problem är mentaliteten (rädsleproblem) och apportering - hon är inte ett dugg intresserad av att ha saker i munnen.
Känns som att brukshundarna kanske går bort eftersom du verkar vilja ha hunden lös lätt utan att den drar efter vilt?
Min upplevelse är att det kan vara knepigt med brukshundar.

Varför inte leta efter en till pudel av andra linjer än den du har idag? En pudel är ju från början en vattenapporterande jakthund så den ska ju ha lätt för att apportera. Och bra linjer ska inte vara ängsliga. Givetvis tar det lite tid att leta rätt på rätt hund, men det kan det väl vara värt?

När du bara har 2 pudlar sen med så slipper du allt hår :p Det skulle jag se som ett stort plus!
 
Jag tycker också att en Beauceron låter rätt så perfekt för att uppfylla dina önskemål. Det är en "alltid redo"-hund, positiv till i stort sett allt, himla glad och väldigt social. :heart Det finns jaklt i dem (massor med jakt i min...) men går definitivt att hejda om man lär in från valpstadiet att den på inga villkor får dra efter vilt.
 
@__sofia__ Aussien varierar väldigt i storlek, sett hundar från 40 cm till 60. Dock är nog runt 50 cm det vanligaste. Min äldre tik är 49-50 cm, väger 19 kg och hon är väldigt normalstor.
 
Vit herdehund, min yngsta tränar/tävlar i främst rally och lydnad men tränar även agility. Underbar att träna med och även superhärlig med barn! (Har 3 barn) De är inte uppdelade utställning/arbetande så går utmärkt att få en att både ställa ut med bra resultat och tävla i annat.
 
Utifrån ditt inlägg samt ditt svar/förtydligande tror jag också att en aussie kan passa samt kanske schäfer. Men ett annat alternativ kan vara collie som är mer ”light” brukshund än tex aussie, schäfer etc. Likt aussie (och andra bruksraser) krävs det dock att du är mkt noga med mentaliteten samt hittar en uppfödare som avlar mot bruks och inte utställning. Jag undrar dock om du inte söker efter ”mer hund” än collie.

Nu ska det sägas att jag inte själv har collie men siktar på att min nästa hund blir ett KH collie :). Pälsmässigt vet jag dock inte om KH collie uppfyller dina krav.
Jag tänkte också på korthårig collie. Brukshund light.
 
Känns som att brukshundarna kanske går bort eftersom du verkar vilja ha hunden lös lätt utan att den drar efter vilt?
Min upplevelse är att det kan vara knepigt med brukshundar.

Det varierar väl en hel del beroende på bruksras? Boxer är det sällan nåt problem med, t.ex. Däremot går de ju bort i det här fallet då ts inte vill ha kort nos. Dessutom är de ju ganska tunnpälsade. Annars passar de in ganska bra.
 
Det varierar väl en hel del beroende på bruksras? Boxer är det sällan nåt problem med, t.ex. Däremot går de ju bort i det här fallet då ts inte vill ha kort nos. Dessutom är de ju ganska tunnpälsade. Annars passar de in ganska bra.
Absolut, men flera rekommenderar ju schäfer och dobermann, och jag känner till ett antal ägare som har ganska bra lydnad på sina, men som absolut inte kan ha dem lösa i närheten av vilt...
 
@Acto @Vastgota
Jag tränade lydnad tillsammans med en del korthåriga collies för några år sedan, och det verkade vara trevligt temperament på dem även om de inte var i närheten av att vara lika på hugget som min blandras. Jag var lite inne på collie när jag funderade på pudeln, men det blev pudel istället. Dock såg jag en långhårig köra agility nu för någon månad sedan, och, ehm, det gick inte fort... :grin: Normalt sett brukar hundarna springar snabbare än mattarna, men den matten kunde jogga bredvid när den galopperade på banan :p Är det mer tryck i de korthåriga? Eller snarare, är det mer tryck i bruksavlade korthåriga? Finns det bra bruksavlade långhåriga också eller måste man leta bland korthåriga för att hitta en bra? Hur blir pälsen när de fäller? Är de inte också ganska tunnpälsade? Minns att det var en av de korthåriga collisarna som hade täcke på före och efter vi körde agility på hösten.

@kimmis87
Ja, jag hade ju gärna velat kunna ha hunden lös utan att den drar efter vilt :). Tror du det är lättare att få apporterande jakthundar (d.v.s. retriever, spaniel, vattenhundar) att hänga med utan att dra efter vilt?
Det enda som märks på min pudel av att hon är vattenapporterande jakthund i grunden är ett väldigt stort intresse för fåglar, och döda fåglar har hon inget emot att ta i munnen :grin:... Simma har hon dock hittills inte sett poängen med, och inte heller ta andra saker i munnen. Framförallt är problemet att hon inte vill greppa sakerna - hon kan öppna munnen och ha en sak i munnen, men bara tills den trillar ut, hon gör inget för att greppa tag i något (hon har till och med tappat ben hon fått för att hon inte ville greppa tag i dem :p).
Det hade definitivt varit ett plus att slippa alla hår :p. Men det känns som om det är svårare att hitta en bra storpudel. Jag har visserligen inte kollat runt överdrivet mycket, men finns det någon kennel där majoriteten av avkommorna/helsyskonen till föräldrarna etc. är röntgade, mentaltestade och gärna har någon typ av arbetsmerit?

@Lena Furberg
Jag har titta lite på beauceron men aldrig riktigt träffat några annat än att jag sett några på långt håll. Hur är de med pälsen och fällning? Får de plats i agilitytunnlar? Hur lättränade/lättmotiverade är dem? Hur stor skillnad är det mellan olika uppfödare - är alla hundar ungefär jämnbra eller är det som med t.ex. collie, tollare och aussie att det gäller att hitta rätt?

@Fisherling
Ja, jag har förstått att vännens aussie är lite av ett undantag när det gäller storleken :p

@Tingeling84
Hur är de med päls/fällning? Jag har fått för mig att de har en del problem med mentaliteten, hur svårt är det att hitta en bra hund?

@Linda_A
Ja, jag är inte alls särskilt glad i korta nosar, och med boxer är det ju även problem med att de har så kort päls.
 
Men mellanpudel då? De brukar vara lättare att hitta med mer tryck i och bättre mentalitet än storpudel har jag för mig.

Jag tror det blir svårt att hitta en hund som stämmer in på exakt alla punkterna tyvärr.
 
@linnsan Mellanpudel är lite väl små för min smak, och om inte annat så är de så små och smala att de säkert skulle lyckas smita ut från tomten genom att gå i glipan mellan grinden och stolpen eller mellan grinden och marken :p
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 993
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 233
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 217
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 923
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp