VV, Henra eller Cheval?

Sakoro

Trådstartare
Vilken av de tre märkena är bästa valet vid köp av begagnad transport?
Totalvikt högst 1400, boggi, plyfagolv, säkerhetsbommar (lågt nog för c-ponny) är kraven. Stort plus för sadelkammare.
Budgeten är ca 35-40000 kr. Den kommer främst användas för kortare resor på ungefär en halvtimme några gånger i månaden, och utöver det lite längre resor på 2-3 timmar några gånger om året. Vilket märke är bäst att satsa på då av Värmlandsvagnen, Henra eller Cheval liberté? Vilken ålder på transport?
Passar också på att fråga vilken typ av matta som är bäst, lös gummimatta eller gjuten?
 
Sv: VV, Henra eller Cheval?

Vi har just köpt en cheval! Mycket nöjda kör både ponny och varmblod i den. Vi köpte en fabriks ny och den har total vikt på 1400 kg och har boggi. Vi valde dock bort sadel kammare för att kunna ha fronturlastning istället :)
Lycka till med ditt köp! :)
 
Sv: VV, Henra eller Cheval?

Rent spontant så känner jag att det är som att välja mellan pest eller kolera.
Alla ter släpen är rätt likvärdiga i kvalité, men man kanske får mer extra utrustning på släpet om man väljer en Cheval.
Om man skall ha limmad matta eller inte är en ren smaksak, plyfagolvet håller dock längre med en limmad matta, eller skall göra i alla fall. Viktigt är att man ser till så siliconeskarvarna mellan matta och vägg är intakta. Limmad matta har du i Cheval och Henra. VV har lös matta beroende på modell.

Mitt råd är att inte låsa fast dig vid just dessa 3 märken det finns flera andra liknande märken på marknaden.
 

Liknande trådar

Utrustning Okej, inte drömmen, men bästa tänkbara i nuläget. Vad jag vill ha: * Boggie (såklart) * Max totalvikt 1400 * Får lasta minst 650 * Gärna...
2
Svar
23
· Visningar
4 027
Senast: Jeps
·
Utrustning Äntligen ska jag byta ut mitt gamla Boj släp mot ett nyare och fräschare! Men som alltid så finns den stora frågan, vad ska man välja...
Svar
9
· Visningar
1 876
Senast: fio
·
Utrustning Insåg att mitt behov av en transport var lite mer "akut" än jag tidigare trott. Eller akut, men jag hade tänkt köpa en typ nästa år...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
11 626
Senast: Buck
·
Utrustning Vad ska man tänka på då? Att kolla så golv, ramp, väggar etc. är i bra skick, inget i transporten hästen kan skada sig på, bra...
Svar
5
· Visningar
1 609
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp